Zimní cesta z Dolních Věstonic do Mikulova na vlak
Pálava, neboli Pavlovské vrchy, tvoří bílý vápenec, který vznikl ze schránek živočichů na dně dávných moří. Výsledkem jsou zářivě bílé skály, krásné výhledy do okolí, louky, vinohrady, listnaté lesy a několik zřícenin hradů. Výhodou je, že celou Pálavu lze přejít za jediný den. V zimě je na Pálavě o poznání méně turistů.
- Jižní Morava
- Délka trasy: 18,5 km
- Celoročně dostupná
- Jen pro pěší (nelze na kolech nebo s kočárky)
- V zimním období náledí nebo těžké bahno. Střední obtížnost. Doporučuji pevnější turistickou obuv.
- Vhodné až pro větší děti.
- V zimním období nejsou po cestě žádné hospody. Jistota je až Mikulov.
Nejbližší nádraží
Mapu pálavského výletu si můžete stáhnout na tomto odkazu
Vlakem na Pálavu
- Turisté z Brna a Břeclavi obvykle jezdí rychlíkem linky R13 do Šakvic, kde přestoupí na navazující autobus 540. Stejnou cestou jedeme i my.
- Při cestě z Brna jsme na začátku soupravy, abychom to měli blíž do šakvického podchodu a ušetřili nějakou tu minutku, kdyby zpoždění.
- Vlaky linky R13 jezdí po hodině, ale čím dříve pojedete, tím méně lidí potkáte. Jak vlak, tak autobus je součásti Jihomoravského dopravního systému IDS-JMK. Stejně jako spojení zpět, když pojedeme z Mikulova. Proto na brněnském hlavním nádraží kupuji celodenní jízdenku IDS-JMK, která o víkendu platí pro dva dospělé a dvě děti. A to se přece vyplatí!
- Zastávka autobusů v Šakvicích je hned u výstupu z podchodu. Pokud vše jede podle jízdního řádu, máme na přestup deset minut. Při čekání na navazující autobus směr Dolní Věstonice (Mikulov) proto využiji chvíle a jdu se podívat na nově umístěnou pamětní desku na největší železniční neštěstí v naši zemi: Šakvice 1953.
- Autobusem 540 jeďte na zastávku Dolní Věstonice, asi 13 minut.
- Alternativní, ale delší, trasa je jet osobním vlakem do stanice Popice. U vlakové zastávky se napojíte na červenou trasu a odsud se vydáte pěšky přes mírný kopec plný vinic do Strachotína. Pak po hrázi Novomlýnských nádrží do obce Dolní Věstonice. Na hrázi je vedle silnice, oddělen zábradlím, chodník. Cesta od vlaku trvá asi 1,5 hodiny a počítejte s tím, že na hrázi to často hodně fouká. Z Dolních Věstonic je již trasa shodná s popisem níže.
Dolní Věstonice > Dívčí hrad
První etapa je ta nejnáročnější. Začíná v Dolních Věstonicích na náměstí.
Jdeme po červené přes vesnici, kolem kostela. Zatočíme vpravo a polní cestou stoupáme kolem hřbitova směrem k lesu. Cestu tvoří vápencové balvany, které v zimě a za deště kloužou. Po cca 1,5 km odbočuje červená trasa vpravo do lesa. Zde, u informační tabule, je dobré se na chvíli zastavit a občerstvit se. Začíná souvislý výstup lesem.
Z Dívčích hradů do Soutěsky
Pokud přeje počasí, doporučuji pokračovat z Dívčích hradů po červené, po hřebenu Pálavy až do Mikulova.
Jednodušší cesta: z Dívčích hradů po zelené do Soutěsky
V zimním období může být cesta po hřebeni, po červené, opravdu náročná. Zvláště, když to klouže.
Alternativní a snažší cesta je po zelené po úbočí Pálavy. Odbočka je u rozcestníku v sedle pod Dívčím hradem.
Zelená trasa vede převážně lesem a nejsou na ní kluzké kameny.
Na červenou se napojuje u přístřešku v Soutěsce.
V Mikulově na vlak
Z Turoldu do města, občerstvení a přes lávku pro pěší na vlak
- Z Turoldu vede dolů příkrá cesta, který ústí do uliční sítě. Z okraje města je to po červené značce na hlavní náměstí asi kilometr.
- Na hlavním náměstí je několik restaurací, je tu cukrárna, vinotéka.
- Při pití a jídle ale nezapomínejte, že mikulovské nádraží je ještě asi 1,5 km daleko. Navíc je „odděleno“ od města širokou silnicí, nad kterou vede lávka pro pěší. Občas je problém tuto nejkratší cestu na vlak trefit. Radši si kontrolujte cestu pomocí mapy v mobilu. Před lávkou je dětské hřiště a vpravo samoobsluha.
- Lávka ústí přímo před nádraží Mikulov na Moravě. Vlaky odsud jezdí do Břeclavi. Pokud pokračujete na Brno, musíte přestoupit. Pokud cestujete na jízdenku IDS-JMK, dávejte si pozor, ať nenastoupíte do expresu, kde tato jízdenka neplatí.
- Z Mikulova jezdí do Brna i přímé autobusy. Jsou dokonce o pár korun levnější než vlak. Ale po tak velkém výletě, jsem rád, že sedím v pohodlném vlaku.
Napsat komentář