- 20 km proti proudu řeky Sázavy
- pohodová turistická cesta
- málo lidí, mimo sezónu skoro nikdo
Jaroslav Hašek ve Světlé nad Sázavou
Naše cesta začíná na nádraží ve Světlé nad Sázavou.
Zde stojí za pozornost pamětní tabule na příjezd spisovatele Jaroslava Haška.
Při pohledu z nástupiště je tabule vpravo, na boku nádražní budovy a stánkem s pivem.
- Světlá nad Sázavou a Jaroslav Hašek
- Nádražní budova ve Světlé nad Sázavou při pohledu z nástupiště
Proti toku řeky Sázavy
Z nádraží jděte na most přes řeku Sázavu.
Za mostem projdete kolem průmyslového areálu a u parkoviště před samoobsluhou se napojíte na červenou turistickou značku.
- Z vydlážděného placu před nádražím ve Světlé nad Sázavou se dáte hned první, neoznačenou, pěšinou k řece.
- Kolem červeno-bílého domku dojdete na ocelový zelený most nad řekou Sázavou. Pro vedení kola cyklisty je určen prostřední plechový pás.
Červená Cyrilometodějská cesta
První 4 km jdeme po červeně značené turistické cestě ze Světlé na zastávku Pohleď.
Tento úsek je součásti tzv. Cyrilometodějské dálkové cesty, která začíná v Praze a končí na Velehradě. My jsme tu ale v prosincovém chladném počasí žádné poutníky, ani turisty nepotkali.
- Červená trasa jde kolem řeky Sázavy, obdobně jako železniční trať na protějším břehu.
- Cesta se místy dostane až na úroveň řeky a pak je tu trochu více bláta.
- Překonali jsme bláto a s opatrností jsme se dostali až na břeh řeky.
- Je prosinec, něco kolem osmé hodiny ráno a slunce se pomalu zvedá nad řeku
- Asi po dvou kilometrech ze Světlé vidíte na protějším břehu skaliska. Ty nejsou na mapě nijak označená.
- Na třetím kilometru se otevírá louka, po okrajích s chatami.
Zastávka Pohleď, ta s háčkem
- Po 4 km ze Světlé přicházíme k rozcestníku červené a žluté cesty: Dobrá nad Sázavou – lávka. Společná cesta klesá v ostrém úhlu dolů k řece.
- Po mostě, určeném jen pro pěší, jdeme na druhou stranu řeky. Za mostem se pěšina stáčí vlevo na vlakovou zastávku Pohleď.
- Na zastávce Pohleď je v případě nouze cihlový přístřešek. My jsme v pohodě, počasí nám přeje, a tak po železničním přechodu přecházíme trať. Po pár desítkách metrů se odděluje žlutá cesta. My pokračujeme po červené vpravo.
Popis a fotky vlakové zastávky Pohleď, té s háčkem, najdete v tomto příspěvku.
Přes pole do Olešnice
Další 3 km po červená cestě vedou od zastávky Pohleď nejprve podél trati. Pěšina překonává Olešnický potok, aby se následně prudce zvedla a přes pole zamířila do obce Olešnice.
- Po kilometru cestu překonává červená turistická cesta Olešnický potok. Zajímavější je propust pod železniční tratí s datem výstavby tohoto úseku železnice. S opatrností se dá dojít až těsně k propusti.
- Z lesa vede cesta nahoru do polí. V prosinci to tu nahoře opravdu fouká, ale aspoň tu není bláto.
- Okolo jsou jen pole, takže na jediném stromě široko daleko je turistický rozcestník s asi nejdelším popisem, který jsem kdy viděl.
- Červená turistická cesta vede po okraji obce, ale já doporučuji zajít do obce, na zdejší náves.
- U rybníka na návsi je i odpočivadlo, a dřevěný stojan na kola. Dobré místo na krátký odpočinek.
Okrouhlice – Veselice
Olešnice je nahoře na kopci a tak první kilometry ze 7km úseku vedou pohodlně dolů do obce Okrouhlice, kde je i nádraží Okrouhlice.
Další kilometry jsou po polích až do Veselice.
- V obci Okrouhlice stojí za pozornost zdevastovaný barokní zámek. Je v centru obce, kousek od samoobsluhy, naproti hospodě.
- Zámek vznikl na místě původní tvrze, čemuž odpovídá mohutná věž. Bohužel roku 1861 došlo k velkému požáru, který zámek zle poničil a musel být snížen o jedno patro. Další pohroma přišla v polovině 20.století, kdy po skončené světové války, byl zámek přeměněn na ubytovnu. Zámek dnes není přístupný, ale lze jej obejít cestou nad řekou.
- Druhou Okrouhlickou zajímavostí je silniční ocelový příhradový most přes řeku Sázavu z roku 1891.
- Nýtovaný příhradový most překonává hlavní tok Sázavy a vedle tekoucí vodní náhon.
Fotky a popis nádraží v Okrouhlicích najdete v tomto příspěvku.
Do Havlíčkova Brodu
U obce Veselice je vlaková zastávka Havlíčkův Brod Perknov. Přecházíme žel. trať, abychom ušli závěrečných 5 km co nám zbývá na nádraží do Havlíčkova Brodu. Protože turistická červená cesta vede přes město, raději z ní scházíme a vydáváme se po pěšinách podél trati. Blízkost města je znát, na cestách jsou i nyní v prosinci cyklisté a pejskaři.
- Hned za vlakovou zastávkou Perknov se odpojujeme z červené cesty a pokračujeme pěšinou co vede mezi tratí a čističkou odpadních vod. Za čističkou je velká louka a za ní nepoužívaný železniční most.
- Most vede nad řekou Sázavou a dnes je určen jen pro pěší a cyklisty. Ale ani přes tento most nepřecházíme a držíme se pěšiny co vede kolem trati. Za chvíli se napojuje modrá turistická cesta.
- Násep nad námi sloužil zřejmě jako původní železniční těleso, než došlo ke změně trasování. Tomu nasvědčuje i tento propustek.
- Na okraji Havlíčkova Brodu vidíme staré domy u náspu, zřejmě hospodářského účelu.
- Co jsem se dočetl, tak zde byl areál vodního mlýna a škrobáren.
- Na počátku Havlíčkova Brodu nás modrá značka převádí po pěším mostě na druhou stranu řeky Sázavy.
Závěrečný úsek městem nás vede podél řeky Sázavy po modré, červené a závěrečný úsek po žluté na nádraží v Havlíčkově Brodě.
Obtížnost
- lehká až středně těžká turistická obuv
- většina cest vede po polích a lesích
- závěrečný úsek po ulicích města
- není určena pro cestu s kočárky
Rizika
- část cesty vede blízko řeky, bláto a nebezpečí uklouznutí
Rady na cestu
- dlouhé úseky bez občerstvení
- v případě nepřízně počasí nebo únavy je možné zkrátit cestu vlakem z některého nádraží co je po cestě