Od konce 30.let až do 50. let minulého století se přes Vysočinu stavěla nová, moderní, dvoukolejná trať pro rychlé spojení Bratislavy a Prahy. Projekt to byl velkolepý a úspěšný. Na trase, která vede náročným terénem, vzniklo několik pamětihodných viaduktů. Jedním z nich je i železniční most v údolí řeky Sázavy, u obce Sázava, pár kilometrů od Žďáru nad Sázavou. Díky kopcovitému terénu je tento skvost schován mezi kopci a ani značená cesta k němu nevede. My se však k němu vydáme.
Cesta do není dlouhá, pokračovat můžete dalšími úseky kolem řeky Sázavy. Jejich přehled je na uveden na konci příspěvku.

Základní charakteristika cesty

  • Kraj Vysočina
  • 4km procházka, asi 2 hodiny náročnějším terénem
  • Sázavský vycházkový okruh + neznačené pěšiny
  • Přímo k mostu lze dojít jen pěšky
  • Přístup nahoru na most není
  • Vhodné pro děti.
  • Pití a jídlo sebou.
  • Pozor při přecházení dřevěných lávek přes řeku Sázavu
  • Nevhodné pro kola a kočárky

Nejbližší nádraží

Mapa výletu

Viadukt Sázava

Novostavba železniční tratě Brno–Havlíčkův Brod byla zprovozněna r. 1953. Nahradila místní dráhy z přelomu 19. a 20. stol. Železobetonový viadukt dlouhý 200 m s nejvyšší výškou na řekou 36 m má 10 pilířů. Na tělese staré železniční tratě vznikla jedna z nejkrásnějších inline tras na území republiky.

Železniční viadukt Sázava u Žďáru

Železniční viadukt Sázava u Žďáru

Z historie nového spojení přes Vysočinu

Nová železniční trať z Brna přes Tišnov – Křižanov – Žďár ad Sázavou do Havlíčkova Brodu byla zprovozněna v roce 1953. Rychlá trať nahradila tři místní dráhy z přelomu 19. a 20. století. Jednou z nich byla i pomalá jednokolejná trať z roku 1898, která se klikatila mnoha oblouky údolím řeky Sázavy a to ze Žďáru nad Sázavou přes Přibyslav do Havlíčkova (tehdy Německého) Brodu.

Projekt nového spojení začal ve 30. letech 20. století. Cílem byla výstavba druhé rychlíkové trati spojující Brno a Prahu. Práce byly urychleně zahájeny po Mnichovu, kdy část trati přes Českou Třebovou se ocitla na německém území. Práce se sice rozběhly, ale už za několik měsíců byly kvůli válce zastaveny. K obnovení prací došlo až v roce 1948. Po dokončení první koleje proběhla 30. listopadu 1953 týdenní výluka, kdy byla nová trať napojena. Stávající kolej místní dráhy byla naopak odpojena. K opětovnému zahájení provozu došlo 6. prosince téhož roku. Druhá kolej nové trati byla dokončena v roce 1958 a elektrický provoz byl zahájen až 7. listopadu 1966.

Přestože trat vede náročným terénem a zvláště pro nákladní vlaky není její trasování ideální, stala se nová trať hlavní železniční spojnici Brna a Prahy a to až do roku 1999. Tehdy byla dokončena modernizace trati z Brna přes Českou Třebovou do Prahy. Od roku 2023 probíhá postupná modernizace trati přes Vysočinu za zvýšení rychlosti.

Na tělese staré trati kolem řeky Sázavy postavili jednu z nejkrásnějších inline tras, která vede mezi železničními stanicemi Přibyslav a Sázava. Inline stezka má délku 9,3 km. Otevřená byla v roce 2011.

Nový most pro novou trať

Jedním z nově vystavěných viaduktů je ten u obce Sázava, překlenující řeku Sázavu. Kamenný a železobetonový viadukt je dlouhý 200 m, s nejvyšší výškou na řekou 36 m. Most má 10 pilířů s devíti klenbami 16 m širokými. Každý pilíř má 6 m dolní šíře a nahoře je široký 4 m.

Cesta pod sázavský most

Za obci Sázava, na původním železničním přejezdu začíná inline dráha po které mohou jet i cyklisté a chodit chodci. Na začátku je parkoviště a lavičky. Zajímavostí je, že přes silnici lze vidět poslední úsek původní trať. Co jsem zaslechl, tak tato kolej slouží pro výuku a zkoušení stroj místní stavební firmu. Za povšimnutí stojí bílý kilometrovník s označením nultého kilometru. To ale bude pozdější osazení. Z historii nebude mít nic společného.

Výlet k železničnímu viaduktu u zastávky Sázava u Žďáru

Po prohlídce viadukt se vracím přes křoví a les zpátky na cestu. Ta mne už pohodlně dovede až na nádraží v Sázavě u Žďáru.

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy