Osoblaha do muzea po úzkorozchodné trati
Obec Osoblaha leží na samém okraji České republiky, u hranic s Polskem. Všude je to daleko. Naštěstí tu mají významnou technickou památku, která je dnes turistickou atrakcí. Je jí úzkorozchodná železnice z Třemešné do stanice Osoblaha. Hlavně díky této 20km trati je obec známá. V letním období o vybraných víkendech zde jezdí zážitkové parní vlaky. Ty přilákají desítky a možná i stovky návštěvníků.
Druhou, byť méně známou, zajímavostí je muzeum v Osoblaze. V několika patrech sesbírali nadšenci ohromné množství předmětů dokumentující živit v této části světa, především ve 20.století.
Jak na výlet z nádraží do muzea
- Moravskoslezský kraj
- Délka trasy z nádraží do města: 2 km
- Cesta z nádraží vede částečně po silnici.
- Střední obtížnost, doporučuji lehkou vycházkovou obuv.
- Vhodné i pro děti.
- Kousek od muzea je něco jako „náměstí“. Je tu kavárna a večerka. O kousek dál restaurace.
Nejbližší nádraží
- Osoblaha
- Třemešná ve Slezsku
- Na cestě jsou lesy, louky, přírodní krásy
- Cesta je vhodná i pro výlety s dětmi
- Cesta je vhodná i pro cyklisty
- Na cestě je občerstvení
Mapa muzea Osoblažska
Několikapatrový oprýskaný dům na adrese Hrnčířská 111
Mapa úzkorozchodné železnice do Osoblahy
Osoblaha, úzkorozchodná železnice
Trať z Třemešné do Osoblahy byla postavena po dlouhých debatách a při nedostatku peněz v roce 1898 za vlády císaře Františka Josefa I. Stavět se začalo na jaře a už 14. prosince brzo ráno téhož roku projel první vlak. Trať má rozchod 760 mm (tzv. bosenský) a na 20 kilometrech má neuvěřitelných 102 oblouků. Trať byla stavěna primárně pro potřeby cukrovaru a jen s malou dotací z Vídně. Proto se šetřilo, kde se dalo. Trať kopíruje terén, aby byla co nejlevnější. Někde se dokonce uvádí, že tohle „až nesmyslné“ kopírování terénu bylo kvůli podmínce ministerstva dopravy pro udělení koncese na výstavbu a provoz. Ta měla být udělována jen tratím s minimální délkou 20 km. Ale bude se jednat nejspíše jen o o povídačku.
- Konečná stanice trati z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy. Z nádraží je to do obce asi dva kilometry.
- Na úzkorozchodné trati trati jezdí pravidelná osobní doprava. Ale i tyto vozy jsou již historické.
- Interiér vozu pravidelné osobní dopravy do Osoblahy. Jízdenky prodává průvodčí.
- Nejkrásnější pohled na osoblažskou trať je ze zadního okna vlaku.
Z Třemešné sem jezdí pravidelná osobní doprava. Můžete se svézt i na krajskou jízdenku. I tyto vozy pravidelného provozu jsou historickým unikátem. Doporučuji si vychutnávat cestu vzadu a pozorovat pomalu ubíhající trať. Po cestě je několik zastávek. Ty prošly modernizací a je na ně krásný pohled. Pokud máte kolo, je cesta na něm skoro rychlejší než cesta vlakem.
Do Osoblahy pod párou
Ve vybraných dnech jezdí na této trati i parní lokomotiva a historické vozy. Cena jízdenky je vyšší. Výhodou je, že po cestě ale i na obou konečných bývá možnost občerstvení, jídla a koupě upomínkových předmětů. Historický vlak má jeden vůz určen pro přepravu kol.
- V sezóně jezdí na osoblažské úzkorozchodné dráze i parní vlaky.
- Parní lokomotiva táhne historcké vozy, včetně tohoto otevřeného vozu.
- Dalším zajímavým vozem je tzv. pivní vůz
- Uvnitř vozu je malé občerstvení
- Na konečné v Osoblaze probíhá údržba parní lokomotivy ze Škodovky z roku 1949.
- Zajímavostí této úzkorozchodné lokomotivy je, že sloužila od roku 1949 v Bosně, která měla rozsáhlou síť tratí s rozchodem 760 mm. Stejně jako tady na Osoblažsku.
- K lokomotivě je připojen tendr pro 6m3 uhlí nebo dřeva a 6m3 vody.
- Právě dochází k čištění roštu kotle proudem vody.
- Rozvod lokomotivy je typu Heusinger
- Odpružení nápravy lokomotivy, která má max. povolenou rychlost 30 km/h
- Parní stroj na přehřátou páru má průměr válců 450 mm a zdvih pístu 400 mm.
- Součásti výbavy lokomotiv do Bosny byl i sněžný pluh.
Více se o trati dozvíte na tomto odkazu.
Osoblaha, muzeum 20.století
Osoblaha má kruté dějiny. Založena měla být již v 11.století, což z ní činí jedno z nejstarších sídel na našem území. V roce 1241 však byla obec vyvražděna mongoly. Naštěstí se českému králi Václavu I podařilo spolu s německými spojenci mongolské vpády zastavit a zachránit Evropu. Osoblaha a okolí je však zle postižena. Již za pár let je Osoblaha znovu osídlena a to německým obyvatelstvem. V polovině 14.století přicházejí židé.
Další pohromou byla druhé světová válka. Obyvatelstvo je vyvražděno nebo vyhnáno, historicky cenné město je zcela zničeno. Po válce dochází k další vlně osídlení a to čechy a rómy. Počet obyvatel však už nikdy zdaleka nedosáhl předválečného počtu.
Pohnutou historii zachycuje místní muzeum. To se nachází v oprýskané několikapatrové budově na Hrnčířské ulici v Osoblaze, kousek od posledních zbytků městského opevnění, na červené turistické stezce. Nadšenci už deset roků sbírají všechny možné předměty zejména z období Československé republiky. Věci jsou v mnoha místnostech, v několika patrech a dokonce i na schodech. Na popisky nezbyl čas. Vypadá to tu jak ve vetešnictví.
Otevírací doba muzea Osoblažska
Otevírací doba je od června do září, každou sobotu a neděli od 13 – 15 hodin.
Radši si ale zavolejte předem a po telefonické domluvě lze prohlídku objednat i mimo otevírací hodiny.
Vstupné je dobrovolné, do kasičky.
- Osoblaha muzeum Československých dějin: vstup do muzea. Trochu strašidelné, ale nebojte se vejít.
- Podobné sbírkové předměty jsou skládány k sobě.
- Zemědelská část
- Osoblažské muzeum pokračuje i na schodech. Věci jsou prostě všude.
- Průběh bojů na jaře 1945, kdy Oosblaha byla těžce poškozena.