• Jednotky Stadler 948 v barvách Jihomoravského kraje

    Jednotka Arriva 948 se skládá z nízkopodlažních vozů s oddílem pro cyklisty, kočárky a vozíčkáře. Většina sedadel je v nízkopodlažní části. Jen několik sedadel je po třech schodech nahoru, v čele vozu, za kabinou strojvedoucího. Jednotka je klimatizována, s wi-fi a u sedadel jsou zásuvky na 230 v a USB.

    29. 11. 2024 | 0 comments on Arriva 948 | 211 |
  • Nový jízdní řád v Libereckém kraji

    v neděli 15. prosince 2024 začne na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah regionální dopravy, které zajišťují České dráhy v Libereckém kraji mírně vzroste. Na trati Smržovka – Josefův Důl bude zaveden nový dopravní koncept. ČD posílí vlaky mezi Libercem, Raspenavou a Bílým Potokem pod Smrkem a mezi Libercem, Harrachovem a Szklarskou Porębou.

  • Nový Schwarzenberský železniční most

    Schwarzenberský most nad nádrží Orlík umožní cestovat vlakem z Tábora do Písku. Stávající most byl již starý, na konci životnosti. Po novém mostě budou moci jezdit moderní soupravy osobních vlaků a to vyšší rychlostí. Dojde také k obnovení nákladní dopravy.

  • Doprava v Ústeckém kraji. Ilustrativní obrázek, Zdroj TZ ČD

    Nový jízdní řád pro Ústecký kraj znamená jen drobné změny. Celkový počet vlaků, počet ujetých kilometrů i poměr osobáků a rychlíků je skoro na chlup stejný jako v končícím roce. Nedochází ani k přesunu mezi dopravci. Rovněž oblíbené historické vlaky pojedou v podobném rozsahu a termínech jako letos.

  • Nabíjení drobné elektroniky ve vlacích ČD

    Do jízdního řádu 2025 vstupují České dráhy se 4 184 spoji, ve kterých lze využívat zásuvky na 230 V nebo s USB konektory pro napájení elektroniky cestujících. To je už polovina všech spojů ČD.

  • Prohlídka brněnského nádraží ve virtuální realitě

    Procházka po novém brněnském nádraží. Zatím jen ve virtuální realitě.  K tomu slouží virtuální model nádraží jako pomocník pro architekty a stavaře, aby nejen nádraží, ale i oblast za a před nádražím nám dobře sloužila.

  • Plocha za dveřmi ve voze Moravia 530

    Popisovaný vůz řady 530 je součásti nízkopodlažní čtyř-vozové jednotky Moravia. Vůz je určen pro cestování s kolem, kočárky i pro vozíčkáře. Při nastupování sledujte piktogramy na dveřích vozu. V nízkopodlažní části jsou především sklopné sedačky. Ve voze je klimatizace, wifi, zásuvky na 230 V / USB.

    23. 11. 2024 | 0 comments on Moravia 530 | 197 |
  • Nástupiště na zastávce Frenštát pod Radhoštěm město

    Vlaková zastávka Frenštát pod Radhoštěm město má jediné nástupiště. To je široké pro bezpečný pohyb za žlutou čárou a vysoké pro pohodlný nástup do nízkopodlažních vlaků. Na nástupišti je odjezdová tabule a dvojice přístřešků. Na zastávce nejsou žádné služby.

  • Plánované stavby Správy železnic

    Správa železnic bude mít v roce 2025 na obnovu tratí a stanic 62,7 mld Kč. Rekordních 39,3 mld Kč půjde na investice. Díky tomu odstartuje například modernizace důležitého uzlu Česká Třebová. V příštím roce začne také výstavba prvních částí dvoukolejné trati z Brna do Přerova.

  • Zastávka Cerhenice: nástupiště u 1.koleje, směr Kolín

    Nádraží v Cerhenicích je na trati z Kolína do Praha. Přístup je bezbariérový. Obě nástupiště jsou vysoká a přehledná. Přechod na druhou stranu jedině podchodem. Nad vstupem do podchodu jsou odjezdové tabule. Na nástupištích jsou přístřešky a odjezdové tabule.

    21. 11. 2024 | 0 comments on Cerhenice | 1157 |
  • Barový pult v jídelním voze PKP WRmnouz 61 51 88-70

    S jídelním vozem WRmnouz 61 51 88-70 polského dopravce se můžeme setkat i u nás. My jsme jej vyzkoušeli a polskou kuchyni ochutnali na cestě do Katowic s rychlíkem EC 108 Sobieski. Zelňačka z kysaného zelí, Žurek, Tortila s kuřecím masem a Obalovaný camembert.

  • Řada T 478.1/2, resp. 749/751/752 přezdívaná Bardotka

    Pozvánka na víkendové jízdy s Bardotkou. Legendární řada motorových lokomotiv slaví 60 let. Ve dnech 22. až 24. listopadu ji České dráhy nasadí na vybrané pravidelné spoje na jižní Moravě.

  • Mapa vedení tratí Nuselským údolím v Praze

    Správa železnic vybrala projektanty modernizace a rozšíření trati, která vede Nuselským údolím. Cílem je zvýšení kapacity a rychlosti, a tišší provoz vlaků. Trať spojuje Pražské hlavní nádraží se Smíchovem na druhém straně řeky Vltavy. Provedení prací se předpokládá v letech 2026 až 2028.

  • Pokladny, čekárna a obchody na nádraží v Katowicích

    Nádraží Katowice má čtyři nástupiště. Na ně vedou z haly tři souběžné podchody. Odbavovací hala je nová a přehledná. Vše je dobře značené. Pod vlakovým nádraží je nádraží autobusové odkud jezdí i přímá linka AP na letiště. Na nádraží navazuje obchodní galerie.

    17. 11. 2024 | 0 comments on Katowice | 205 |
  • Zastávka na znamení Ladná, na trati z Břeclavvi přes Šakvice do Brna.

    Zastávka na znamení Ladná má dvě nástupiště. Přístup na ně je možný jen z mostu nad tratí. Chybí tu ale označení ze kterého nástupiště vám jede vlak kterým směrem. Na obou nástupištích jsou přístřešky a žluté prodejní automaty na jízdenky IDS-JMK.

    14. 11. 2024 | 1 comment on Ladná | 1305 |
  • Nízkopodlažní RegioFox ČD

    Už 80 % všech vlaků Českých drah bude v novém jízdním řádu 2025 bezbariérových. To je o 439 spojů více, jak v roce letošním. Přitom většina spojů bude nízkopodlažních, další budou mít zvedací plošiny. Výška podlahy nízkopodlažních vlaků je v úrovni moderních nástupišť. To pomáhá nám všem, protože nástup a výstup v úrovni nástupiště je mnohem rychlejší, pohodlnější a také bezpečnější.

  • Vůz 1. třídy ComfortJet Ampz 881

    Vůz 1. třídy ComfortJet Ampz 881 má opravdu pohodlná sedadla. Sedíte buď u stolu v uspořádání sedadel po dvou naproti sobě, nebo na čtyřce kolem společného stolu. Další sedadla jsou v uspořádání jako v letadle. Ve voze je wifi, klimatizace a kdyby slunko moc svítilo, jsou na všech oknech rolety. Velké kufry odložíte do regálu na začátku a uprostřed vozu.

    12. 11. 2024 | 0 comments on ComfortJet Ampz 881 | 236 |
  • Železniční zastávka Marefy je na znamení

    Zastávka Marefy je na znamení. Obě nástupiště jsou vysoká. Bohužel u příchodu na nástupiště chybí cedule, která by sdělila, ze kterého nástupiště jede vlak kterým směrem. Na nástupištích jsou přístřešky s lavičkou. Chybí odjezdové tabule a není tu ani hlášení staničního rozhlasu.

    9. 11. 2024 | 0 comments on Marefy | 205 |
  • Kudy na nádraží Novosedly

    Na nádraží Novosedly jsou nástupiště nízká. Není tu hlášení staničního rozhlasu, ani žádné jiné služby. Vlak staví na nástupišti u 3. koleje. Je tu čekárna, lavičky, žlutý prodejní a označovací automat IDS-JMK, parkoviště a stojany na kola. Chybí tu záchod, odjezdová tabule či automat na kafe.

    7. 11. 2024 | 0 comments on Novosedly | 1283 |
  • První jízda RegioFoxu v Plzeňském kraji

    RegioFox jsou určeny pro regionální tratě. Jednotka se skládá ze dvou vozů, nabízí 115 míst k sezení, možnost připoutání 8 jízdních kol a maximální rychlost až 120 km/h. RegioFoxy jsou za dveřmi nízkopodlažní. Je tu klimatizace, Wi-Fi, zásuvky na 230 V a na USB pro dobíjení cestovní elektroniky.

  • Nádraží ve Vlkově u Tišnova

    Modernizace trati z Brna do Křižanova a dál přes Přibyslav si vyžádala dlouhé výluky a nahrazení vlaků autobusy. Od října slouží nová zastávka Vlkov-Osová, od listopadu 2024 je obnoven provoz po jedné koleji do Křižanova. Místo rychlíků R9 stále atobusy.

  • Nádraží v Nesovicích

    Na nádraží v Nesovicích jsou dvě nástupiště. Obě jsou vysoká a bezbariérově přístupná. Na nádraží je čekárna, pokladna a záchody. Na nástupišti 2. je přístřešek. Odjezdová tabule je jen jedna a to z boku nádražní budovy. Na nástupištích je ale slyšet hlášení staničního rozhlasu.

    4. 11. 2024 | 0 comments on Nesovice | 193 |
  • Kolik platíme za krajské vlaky? Ilustrativní obrázek, zdroj ČD

    Pokud je železnice plnohodnotně zapojena do krajské integrované dopravy, kraj má pro všechny objednávané druhy dopravy zavedeno společné jízdné, koordinuje vzájemně trasy, návaznosti spojů a jízdní řády, tratě jsou v dobré kondici a jezdí po nich moderní příměstské soupravy, tam ji také cestující využívají nejvíce.

  • 95 % dálkových vlaků s místem pro cestování s dětmi

    V novém jízdním řádu 2025 vypraví České dráhy celkem 2,4 milionu vlaků, které ujedou každý den skoro 330 tisíc kilometrů. To se blíží vzdálenosti z Prahy na Měsíc nebo více než 8 objetím Země po rovníku. Svitava opět nízkopodlažní, Rožmberk s lepšími vozy.

  • Vlaková zastávka Dolní Lhota

    Zastávka Dolní Lhota leží na trati z Brna přes Blansko do Letovic. Přechod mezi nástupišti je možná jen přes chráněný železniční přechod. Obě nástupiště jsou vysoká, bezbariérově přístupná. Nově jsou už při příchodu na nástupiště cedulky s čísly koleje. Odkud Vám to opravdu jede se však dozvíte až z obrazovky pod přístřeškem. 

    27. 10. 2024 | 0 comments on Dolní Lhota | 571 |
  • Zdvoukolejnění trati Bránický most - Praha-Krč, foto SŽ

    Ve čtvrtek odpoledne začaly vlaky opět jezdit přes Branický most v Praze. Správa železnic tím zahajuje dvoukolejný provoz nejen na něm, ale i v navazujícím úseku přes Krč na novou zastávku Praha-Kačerov. Vyšší kapacitu trati využijí kromě nákladních souprav také odkloněné osobní vlaky.

  • Zastávka Praha-Kačerov

    Zastávka Praha-Kačerov má jediné nástupiště. To je vysoké, po většinu délky zastřešené. Jsou tu odjezdové tabule u příslušné koleje, kovové lavičky, odpadkové koše na tříděný odpad a žlutý označovač jízdenek PID. U zastávky je stanice metra. Zde jsou jak záchody, tak obchody a navazující uzel MHD.

    26. 10. 2024 | 0 comments on Praha-Kačerov | 517 |
  • Ilustrační obrázek ke změně letního času na zimní ZSSK

    O tomto víkendu končí letní čas, změna ovlivní deset nočních dálkových vlaků Českých drah a tři dálkové vlaky slovenských ZSSK. Výjimkou bude rychlík z Prahy do Brna, který pojede celou trasu podle letního času. V Brně tak bude za hodinu a tři čtvrtě 🙂

  • Zastávka Křižanovice

    Zastávka Křižanovice má dvě nástupiště. Ty jsou vysoká, bezbariérově přístupná. U obou je přístřešek. Nástupiště pro jednotlivé směry však nejsou označena. Takže pokud to tu neznáte, nevíte na které nástupiště máte jít. Chybí tu odjezdová tabule i hlášení staničního rozhlasu.

    20. 10. 2024 | 0 comments on Křižanovice | 184 |
  • Zastávka na znamení Ponětovice. Přechod mezi nástupišti jen po chráněném železničním přejezdu.

    Zastávka Ponětovice je na znamení. Nástupiště jsou vysoká, bezbariérově přístupná. Bez označení odkud kam co jede. Chybí odjezdová tabule i hlášení staničního rozhlasu. Přechod mezi nástupišti je jen po chráněném železničním přejezdu. Na nádraží nejsou žádné služby.

    19. 10. 2024 | 0 comments on Ponětovice | 234 |
  • Sedadla v nízkopodlažní části jednotky Stadler KISS

    Na veletrhu InnoTrans představila firma Stadler dvoupodlažní elektrickou jednotku typu KISS v barvách rakouského dopravce ÖBB. U něho bude jezdit na příměstských tratích pod označením cityjet. Jednotka se skládá ze dvou čelních vozů s místem pro strojvedoucího a z vozů vložených.

  • Berlín, hlavní nádraží

    Průvodce po berlínském hlavním nádraží. Na každé nástupiště vedou schody, pojízdné schody a výtahy. Ty jezdí z nadzemní skupiny nástupišť přes několik pater až do podzemní skupiny nástupišť. Například z 15. a 16. nástupiště, kde staví několik linek metra S-bahn, jedou výtahy do podzemí na 3., 4., 5. a 6. nástupiště.

    15. 10. 2024 | 0 comments on Berlin Hbf | 899 |
  • Knihovna Českých dráh v Kralupech nad Vltavou

    Knihovna ČD v Kralupech nad Vltavou soustřeďuje a nabízí veřejnosti více než 120 tisíc českých a zahraničních svazků knih a ročníků časopisů s dopravní, především však s železniční tematikou. Z toho knihy a časopisy mladší padesáti let i k absenční výpůjčce.

  • Místo pro kola a kočárky v jednotce Stadler RS ZERO HEMU

    Firma Stadler představila ve světové premiéře na veletrhu InnoTrans modro-zelenou jednotku na vodík RS ZERO HEMU. Ta je určena na regionální tratě s menším provozem, kde není trolejové vedení nebo pro linky, kde část tratě je bez elektrické trakce. RS ZERO je nabízeno jako jedno nebo jako dvou-vozová jednotka.

    10. 10. 2024 | 0 comments on Stadler RS ZERO | 146 |
  • Čekárna, záchody a služby na nádraží Karlštejn

    Karlštejn je 40 minut osobákem z centra Prahy Východiště na hrad Karlštejn, který je od nádraží, po žluté turistické, asi 2 km. Bohužel 1.nástupiště je nízké, s přístupem až po zastavení vlaku. 2.nástupiště je přístupné podchodem. Ale bez výtahu. Jsou tu jen schody.

    7. 10. 2024 | 0 comments on Karlštejn | 1184 |
  • Stadler Flirt Akku: oddíl 1. třídy

    Firma Stadler představila na letošním InnoTrasu v Berlíně dvou-vozovou jednotka Flirt Akku. Jedná se o soupravu napájenou z troleje a v úseku, kde není elektrifikovaná trať, využívající baterii. Z pohledu cestujících je výhoda v tom, že nemusí přestupovat z motoráku na elektrické soupravy.

    5. 10. 2024 | 0 comments on Stadler Flirt Akku | 143 |
  • Vstupní dveře do vozu 471 soupravy CityElefant

    Dvoupatrový vůz 971 je součásti vlakové soupravy CityElefant, které jezdí v okolí velkých měst. Vůz je řazen buď v čele soupravy, nebo na jeho konci. Spodní patro je nízkopodlažní a 2. třídy. Dole jsou místo na kola a na kočárky. Nastupujte dveřmi označenými symbolem kola a kočárku. Ve druhém patře jsou sedadla 1. třídy. Nastupujte dveřmi se symbolem 1. třídy a pak po schodech nahoru.

    4. 10. 2024 | 0 comments on CityElefant 471 | 1345 |
  • Na nádraží v Bzenci

    V Bzenci na nádraží jsou všechna nástupiště nízká a bez označení. Na verandě, pod střechou, jsou lavičky, označovače jízdenek IDS-JMK a dvojice odjezdových tabulí. Ve všední dny můžete využívat čekárny. Naproti, přes silnici, je hostinec a dětské hřiště.

    3. 10. 2024 | 0 comments on Bzenec | 280 |
  • Vlaková zastávka Brumovice

    Železniční zastávka Brumovice je snad ta nejopuštěnější zastávka, jakou jsme kdy navštívili. Do nejbližší vesnice skoro dva kilometry. Na zastávce žádné služby, žádná odjezdová tabule či hlášení a nízké nástupiště. Přístřešek je přes silnici.

    2. 10. 2024 | 0 comments on Brumovice | 262 |
  • Podchod pod nádražím v Kralupech nad Vltavou

    V čele nádražní haly v Kralupech nad Vltavou je odjezdová tabule. Všechna nástupiště jsou nízká, jejich povrch je opotřebovaný a místy hrbolatý. Chybí značení ze které koleje u nástupiště jede vlak. Při cestě na páté nástupiště musíte nejprve vyjít na nástupiště čtvrté.

  • Nová chytrá zastávka v Golčově Jeníkově město.

    Chytré zastávky jsou přístřešky, kde na stěně jsou elektronické informačními panely. Cestující se z nich dozví o času odjezdu vlaku, případně o zpoždění, neplánovaných změnách v jízdním řádu či provozních mimořádnostech. Zatím je takových zastávek 12. A my jsme se na dvě z nich jeli podívat, nafotit a natočit video.

    18. 9. 2024 | 0 comments on Chytré zastávky | 260 |
  • Zastávka Golčův Jeníkov město

    Vlaková zastávka Golčův Jeníkov město má dvě nástupiště. Ty jsou vysoké a bezbariérově přístupné.  U nástupiště 1 / kolej 1 jsou dva přístřešky. U nástupiště 2 / kolej 2 je čekárna a pokladna. Odjezdová tabule je uvnitř na obrazovce u pokladny. Na nádraží je i hlášení staničního rozhlasu.

  • Konference k 20 letům IDS-JMK

    Integrovaná krajská doprava na Jižní Moravě vznikla jako společný projekt města Brna a Jihomoravského kraje. Takové spojení se ukázalo jako klíčové pro její úspěch, protože již od začátku byla krajská doprava řešena jako jeden celek i s městem Brnem. Ještě než vznikla první krajská zóna, brněnská MHD už měla zóny 100 a 101. Stalo se před dvacet lety...

    13. 9. 2024 | 0 comments on 20 let IDS-JMK | 350 |
  • Vlaková zastávka Doubravice nad Svitavou

    V Doubravicích nad Svitavou dvě nástupiště. Přechod přes koleje je možný přes chráněný železniční přechod nebo pěšinou pod železničním mostem. Nástupiště jsou vysoká a bezbariérově přístupná. Na nich jsou přístřešky s lavičkou a odjezdovou tabulí, a žluté prodejní automaty na jízdenky.

  • Přístřešek na zastávce Rovné-Divišov

    Vlaková zastávka Rovné-Divišov je na znamení. Není tu však odjezdová tabule, ani hlášení staničního rozhlasu. Dávejte si proto pozor, ať vám vlak neujede. U nástupiště je přístřešek s lavičkou. Nástupiště je nízké a přehledné. Na nádraží nejsou žádné služby.

    10. 9. 2024 | 0 comments on Rovné-Divišov | 335 |
  • Kontrolní den v Zastávce u Brna

    Jednou z největších právě probíhajících modernizací na české železniční síti je úsek Střelice - Zastávka u Brna. Vše bude nové. Na začátku září 2024 zde proběhl kontrolní den. Hotovo by mělo být do nového jízdního řádu.

  • Vlaková stanice Šumná

    Nádraží Šumná má dvě nástupiště, nízké a bez označení. Je tu ale hlášení staničního rozhlasu. Na nádraží nejsou žádné služby, jen čekárna a záchody. V letní sezóně je vedle nádraží bufet s dětským koutem. Parkovat můžete před nádražím, na autobus je to asi šest minut chůze.

    7. 9. 2024 | 0 comments on Šumná | 442 |
  • Vlaková zastávka na znamení Rozsochy

    Vlaková zastávka Rozsochy je na znamení. Na vlak můžete čekat na verandě nebo v čekárně. Není tu odjezdová tabule, ani hlášení staničního rozhlasu. Dávejte si tedy pozor, ať vám vlak neujede. Nástupiště je nízké a přehledné. Na nádraží nejsou žádné služby.

    3. 9. 2024 | 0 comments on Rozsochy | 277 |
  • Testovací jízda pod dohledem ETCS.

    ETCS je systém zabezpečení jízdy vlaku. Při komunikaci lokomotivy s prvky na trati a současně s dohledový centrem, zajistí ETCS že vlak nepřekročí povolenou rychlost a zastaví před návěstidlem Stůj. Od ledna budou pod dohledem ETCS jezdit vlaky na hlavních tratích.

  • Šlapanice nádraží

    Ve Šlpanicích na nádraží je jen jedno nástupiště. To je vysoké a bezbariérově přístupné. Odjezdová tabule je na nástupišti, v čekárně i z boku nádraží, když přicházíte. Na nádraží nejsou žádné služby. Zastávka autobusu je z nádraží asi čtyři minuty chůze.

    1. 9. 2024 | 0 comments on Šlapanice | 241 |