K největším změnám v Praze a ve Středočeském kraji dochází na tratích z Prahy přes Poříčany do Kolína a Kutné Hory a z Prahy přes Nymburk do Kolína. Nový systém dopravy je založený na nových spěšných vlacích. K rozšíření provozu spěšných vlaků dojde také v úseku mezi Benešovem, Voticemi, Olbramovicemi a Táborem.
Podivín bývá začátkem pro cyklo-výlety do Lednice a na jižní Moravu. Tomu odpovídá i množství cestujících a přepravovaných kol o prázdninách a o víkendech od jara do podzimu. Na nádraží v Podivíně staví jak regionální vlaky, tak i rychlíky od Brna do Břeclavi (-Olomouce). Bohužel nástupiště od Brna je nízké a úzké, lidé hned překračují koleje.
Všechna nástupiště na nádraží v Chocni jsou bezbariérová. Vysoká tak, že do nízkopodlažních vlaků bez schodu. Přístup na nástupiště podchodem. Nahoru po schodech nebo výtahem. Číslování nástupišť a kolejí může působit zmateně, důvěřujte směrovkám a ukazatelům. Pamatujte, že nástupiště 1 a 1a není totéž a nástupiště 1a je vlevo od staniční budovy.
Nádraží Praha-Zahradní Město nabízí rychlý přestup mezi tramvajemi a autobusy co jezdí dole, a vlakem co jezdí nahoře. Přestup je po schodech nebo bezbariérově výtahem. Všechna nástupiště jsou široká a přehledná. Nástup do nízkopodlažních souprav bezbariérově. Už dole v podchodu jsou odjezdové tabule s číslem koleje odkud jede vlak.
V neděli 12. prosince 2021 začne platit nový jízdní řád. Jaké jsou změny ve vlacích Českých drah v kraji Vysočina? K drobným úpravám dojde na tratích 240 Jihlava – Třebíč – Náměšť nad Oslavou – Brno a 241 Okříšky – Moravské Budějovice – Znojmo. Bude také rozšířena platnost integrovaného dopravního systému VDV.
Na nádraží ve Frýdku-Místku jsou dvě nástupiště. První nástupiště je u staniční budovy. Odsud jezdí motoráky směr Český Těšín). Z druhého nástupiště jezdí vlaky směr Ostrava / Frýdlant n. Ostravici. Na nádraží pokladny, ČD info centrum, obchody s drobným občerstvením a novinami, automaty na kafe a balené potraviny.