Chytré zastávky jsou přístřešky, kde na stěně jsou elektronické informačními panely. Cestující se z nich dozví o času odjezdu vlaku, případně o zpoždění, neplánovaných změnách v jízdním řádu či provozních mimořádnostech. Zatím je takových zastávek 12. A my jsme se na dvě z nich jeli podívat, nafotit a natočit video.
Vůz 1. třídy ComfortJet Ampz 881 má opravdu pohodlná sedadla. Sedíte buď u stolu v uspořádání sedadel po dvou naproti sobě, nebo na čtyřce kolem společného stolu. Další sedadla jsou v uspořádání jako v letadle. Ve voze je wifi, klimatizace a kdyby slunko moc svítilo, jsou na všech oknech rolety. Velké kufry odložíte do regálu na začátku a uprostřed vozu.
Kousek od zastávky Prudká, kde je ikonická značka chlápka s trakařem, je v rekreačním areálu oblíbená letní zahrádka s občerstvením. V Prudké se scházejí pěší i cykloturisté. Zdejší "nádražku" můžete využít i k zahájení nebo ukončení výletu na 8 km vzdálený hrad Pernštejn. Je zde stručná nabídka jídel a nápojů.
Odstraňování graffiti z vlakových souprav stojí České dráhy každý rok miliony korun. Jen za letošek 2024 je škoda vyčíslena na přibližně 13 mil. Kč. Každý týden odstraní České dráhy ze svých vlaků v Praze graffiti v rozsahu 100 až 350 m2 . Za celý loňský rok zaznamenaly České dráhy celkem 460 sprejerských útoků na své vlaky.
Nádraží v Kralicích nad Oslavou má dvě nízká nástupiště. Zdá se, že se ale používá jen to první, co je nalevo od staniční budovy. Na nádraží je čekárna, odjezdová tabule a je tu i hlášení staničního rozhlasu. Nejsou tu žádné služby. Klíče od záchodu jsou u personálu stanice. Zastávka autobusu je kousek od nádraží.
Jednotka Arriva 948 se skládá z nízkopodlažních vozů s oddílem pro cyklisty, kočárky a vozíčkáře. Většina sedadel je v nízkopodlažní části. Jen několik sedadel je po třech schodech nahoru, v čele vozu, za kabinou strojvedoucího. Jednotka je klimatizována, s wi-fi a u sedadel jsou zásuvky na 230 v a USB.
Popisovaný vůz řady 530 je součásti nízkopodlažní čtyř-vozové jednotky Moravia. Vůz je určen pro cestování s kolem, kočárky i pro vozíčkáře. Při nastupování sledujte piktogramy na dveřích vozu. V nízkopodlažní části jsou především sklopné sedačky. Ve voze je klimatizace, wifi, zásuvky na 230 V / USB.
Pokud je železnice plnohodnotně zapojena do krajské integrované dopravy, kraj má pro všechny objednávané druhy dopravy zavedeno společné jízdné, koordinuje vzájemně trasy, návaznosti spojů a jízdní řády, tratě jsou v dobré kondici a jezdí po nich moderní příměstské soupravy, tam ji také cestující využívají nejvíce.
Už 80 % všech vlaků Českých drah bude v novém jízdním řádu 2025 bezbariérových. To je o 439 spojů více, jak v roce letošním. Přitom většina spojů bude nízkopodlažních, další budou mít zvedací plošiny. Výška podlahy nízkopodlažních vlaků je v úrovni moderních nástupišť. To pomáhá nám všem, protože nástup a výstup v úrovni nástupiště je mnohem rychlejší, pohodlnější a také bezpečnější.
V roce 2025 uvede ČD další soupravy ComfortJet, již v konečném devítivozovém uspořádání s řídicím a restauračním vozem. Na konci roku pak dorazí první lokomotivy Vectron zvládající rychlost na 230 km/h. Zlepšení se dočká i internet. V průběhu jara začnou ČD testovat i vysokorychlostní internet Starlink.
Hlavní novinkou ve Zlínském kraji je nasazení pěti nových elektrických jednotek RegioPanter na osobních vlacích spojujících Přerov, Otrokovice, Staré Město u Uherského Hradiště a Břeclav. Ke změně dojde také u spěšných vlaků mezi Olomoucí a Starým Městem, které nově zajistí elektrické vlaky místo aktuálně využívaných jednotek ř. 844 RegioShark.
Invaze Lišek na tuzemské koleje bude pokračovat i v roce 2025. K loni dodaným 56 motorovým jednotkám řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, letos přibude dalších 21 jednotek, na které se mohou těšit cestující v Královéhradeckém kraji a také v Praze a středních Čechách.
4. 2. 2025 | 0 comments on Nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje | 193 |České dráhy nasadily koncem roku 2024 na posun v dílnách a depech na Moravě trojici akumulátorových vozíků, kterým železničáři přezdívají želva nebo tank. Dálkově řízené vozíky slouží pro posun vagónů v depech. Snižují náklady servisu a zvyšují efektivitu práce při manipulaci s vozidly při údržbě a opravách v dílenských halách ČD.