Jak se vedlo a jak vypadá česká železnice v roce 2023. Napřed pohled do minulosti. Mnohé trendy započaly již před desetiletími. Železnice v 80.letech nebyla připravena na konkurenci v podobě autobusové a automobilové dopravě. Pokles počtu cestujících, první bloky jaderných elektráren a pokles objemu nákladů, podfinancování...
Praha hlavní nádraží má devět nástupišť, přitom u většiny z nich mohou stát vlaky vlevo i vpravo. Sledujte pozorně odjezdové tabule na příslušné straně nástupiště. Nástupiště jsou dále označena jako jižní (J) a severní (S). Přístup na nástupiště je třemi podchody. Jen ten severní (S), co je vlevo z haly je bezbariérový.
Praha hlavní nádraží má přímé spojení na letiště Václava Havla v Praze. Autobusová linka Airport Express (AE) má zastávku hned u nádraží, nahoře u Fantovy kavárny. Jízdenka stojí 100 Kč. Všechny autobusy linky AE mají výrazně modrou barvu a velký bílý nápis Airport Express. Autobusy linky AE jsou nízkopodlažní s rozšířeným prostorem pro uložení zavazadel.
V Bohumíně jsou všechna čtyři nástupiště vysoká, do nízkopodlažních vlaků nastupujete bezbariérově. Nástupiště jsou rovná, široká, dlouhá a kompletně zastřešená. Z podchodu buď po schodech nebo výtahem. Budova nádraží je po rekonstrukci. Odbavovací hala, tak i příchod na nástupiště je kompletně bezbariérový. Čekárna, záchody, prodejna časopisů, drobného jídla na cestu.
Nástupiště kolínského nádraží jsou vysoká, dlouhá, přehledná a zastřešená. 1.nástupiště je hned podél budovy. Nástupiště 1A je vlevo od staniční budovy. Přístup na nástupiště 2 až 5 podchodem. Nahoru vedou jen schody, vozíčkáři mohou použít mobilní plošiny. Přestože samotný vestibul nádraží v Kolíně není moc velký, nachází se zde všechny služby, které očekáváte.