Loni přibyly desítky bezbariérových nádraží
7.března 2024
Počet bezbariérově přístupných nádraží neustále roste. Na konci minulého roku 2023 už nabízelo pohodlný přístup na nástupiště 60 % všech nádraží na hlavních tratích, v případě budov to bylo dokonce 68 %. Cestujícím na vozíku slouží na desítkách míst nové zdvihací plošiny Správy železnic. Stále větší oblibu si získává i asistenční služba, s jejíž pomocí se lidé se sníženou schopností pohybu a orientace dostanou z přednádražního prostoru až do vlaku. Jen za loňský rok ji využilo přes 19 tisíc osob.
V oblasti bezbariérové přístupnosti stanic se loni podařilo dokončit další stavby, které ocení i pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. „K doslova hromadnému odstranění bariér došlo zejména v rámci rekonstrukce a elektrizace trati ze Šumperku přes Uničov do Olomouce, kde jsme zmodernizovali nástupiště na více než desítce nádraží. Za zmínku stojí také frekventované stanice Praha-Vysočany, Roudnice nad Labem, Roztoky u Prahy a Rožnov pod Radhoštěm. Výčet takto vylepšených lokalit je ale mnohem delší,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Přehled nádraží s nově bezbariérovými nástupišti
- Praha-Vysočany
- Praha-Radotín
- Roztoky u Prahy
- Roudnice nad Labem
- Krupka-Bohosudov
- Pernolec
- Bělá nad Radbuzou zastávka
- Velim Brandýs nad Orlicí
- Hrabišín
- Nová Hradečná
- Libina
- Troubelice střed
- Troubelice zastávka
- Uničov
- Uničov zastávka
- Újezd u Uničova
- Babice u Šternberka
- Hlušovice
- Mladějovice
- Štarnov
- Bohuňovice
- Adamov
- Strážnice
- Rožnov pod Radhoštěm
Překážky v podobě schodů není nutné zdolávat také díky rekonstrukci nemalého počtu nádražních budov. Podmínky nejen pro cestující s handicapem se tak loni zlepšily v Praze-Radotíně, Blatně u Jesenice, Horšovském Týně, Pocinovicích, Prachaticích, Vimperku, Čejeticích, Mačkově, Písku, Veselí nad Lužnicí, Kostelci u Jihlavy, Opočně pod Orlickými horami, Nové Pace, Moravském Berouně či Opavě západ. Samozřejmostí je bezbariérová přístupnost
zcela nových budov v Aši a Chodově. Na síti Správy železnic se díky dokončeným stavbám neustále zvyšuje podíl bezbariérově přístupných nádraží. Na hlavních tratích, které jsou součástí transevropské dopravní sítě, to platilo pro nástupiště v plných 60 % stanic a zastávek a pro 68 % všech budov.
Podmínky pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace se budou i nadále zlepšovat. Díky stavebním akcím zahájeným do roku 2028 se podíl bezbariérových budov zvýší na 72 %, u nástupišť pak až na 79 %.
Už několik let nabízí Správa železnic na nádražích doprovod k vlaku osobám se sníženou schopností pohybu a orientace. V této oblasti dosáhla loni nového maxima, když poskytla více než 19 tisíc asistencí. To představuje třetinový nárůst oproti předchozímu období, kdy si tuto službu objednalo přes 14 tisíc zájemců.
Součástí asistence je také pomoc cestujícím při nástupu nebo výstupu z vlaku s využitím nových zdvihacích plošin s elektrickým pohonem. Stejný typ se používá na železnici také ve Francii, v Rakousku, Polsku nebo na Slovensku.
Zmíněnou službu začala Správa železnic nabízet v loňském roce v nejfrekventovanějších stanicích, mezi kterými nechybí hlavní nádraží v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Olomouci nebo Ústí nad Labem, pražské Masarykovo nádraží, stanice Ostrava-Svinov, České Budějovice a další. V závěru roku už měli cestující k dispozici 44 plošin ve 22 lokalitách, celkový počet asistencí s pomocí zdvihacích plošin přesáhl pět a půl tisíce.
Rekordní počet přepravených cestujících s handicapem
4. února 2024
České dráhy prostřednictvím objednávkového systému v loňském roce 2023 uskutečněno přes 8,5 tisíce přeprav s asistencí. Tisíce dalších handicapovaných pak díky rozšiřující se síti bezbariérových vlaků cestovalo bez asistence dopravce. Ve statistikách proto nejsou zahrnuti.
Za posledních šest let, v letech 2018 – 2023, ČD zajistily asistenci při cestě více než 41 tisícům cestujících s omezenou schopností pohybu a orientace. V loňském roce zajistily České dráhy přes objednávkový systém celkem 8 584 registrovaných přeprav handicapovaných cestujících. „Oproti roku 2022 tento počet vzrostl zhruba o 1 300 osob a zároveň byl překonán i poslední předcovidový rok 2019. Potvrzuje to loňské statistiky, podle kterých se cestující, včetně těch s handicapem, po pandemii covidu-19 postupně vrátili do vlaků,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a dodává: „Důvěry handicapovaných cestujících si nesmírně vážíme, a abychom těmto zákazníkům vyšli maximálně vstříc, plánujeme v letošním roce uvést do provozu přibližně 120 nových bezbariérových vlaků v regionální i v dálkové dopravě. Díky nim bude přeprava cestujících s handicapem opět o poznání jednodušší.“
Celkový počet přepravených osob s omezenou schopností pohybu a orientace, například nevidomých nebo osob na vozíku, je však podstatně více. Tisíce těchto zákazníků dnes cestuje díky bezbariérovým a nízkopodlažním vlakům bez pomoci dopravce a do statistiky cestujících s asistencí se tak vůbec nedostávají. Počet handicapovaných, kteří budou v dalších letech cestovat zcela bez asistence, se tak bude zvyšovat.
Symboly pro handicapované
Cestování usnadní i nový význam značek přístupnosti u jednotlivých spojů, který byl zaveden v prosinci 2023. Vhodně vybavené vlaky jsou dnes označeny symbolem „nízkopodlažní vůz vhodný pro přepravu cestujících na vozíku nebo vůz se zvedací plošinou, doporučeno objednání přepravy“. U těchto vlaků již není objednávka přepravy a asistence dopravce nezbytná. České dráhy mají v jízdním řádu takových vlaků více než 3 000.
Navíc tři čtvrtiny všech spojů Českých drah nyní nabízí vybavení pro cestování osob na vozíku a díky rozsáhlé modernizaci vozidlového parku se bude tento počet dále zvyšovat. Cestování handicapovaných vlakem nebylo nikdy v historii železnice tak snadné jako nyní.
Pro koho je asistence určena
Služba asistence (doprovodu) je poskytována všem zákazníkům s omezenými schopnostmi pohybu a orientace bez ohledu na druh jejich zdravotního omezení. Cestujícím je poskytován doprovod v rámci stanice (k pokladně, k informacím, úschovně zavazadel atp.), při příchodu k vlaku, odchodu od vlaku nebo při přestupu mezi vlaky. Objednání asistence při přepravě je možné pomocí objednávkového formuláře na webových stránkách ČD, na lince zákaznického centra ČD 221 111 122 nebo u pokladních přepážek.
Napsat komentář