InterJety ve stínu ComfortJetů
InterJety jsou moderní jednotky Českých drah určené pro dálkovou dopravu. Jezdí na vnitrostátních linkách již od roku 2022 a přestože se jedná o skvělé osobní vozy, jsou mediálně trochu schované za novější řadou ComfortJetů. Deset souprav InterJetů už najelo dohromady 10 milionů km. To odpovídá třinácti zpátečním cestám mezi Zemí a Měsícem. Každá z jednotek najela zhruba milion kilometrů, a proto všechny postupně zamíří k plánované obnově stupně R1 do šumperského závodu Škoda Pars ze skupiny Škoda Group.
„Jednotky InterJet jsme uvedli do provozu v jízdním řádu 2022 a nyní už má každá najeto zhruba milion kilometrů. To ilustruje jejich velké vytížení a vysokou disponibilitu. Každá jednotka najede denně více než 900 kilometrů a jejich hlavní využití je na vnitrostátních vlacích Západní expres a Krušnohor mezi Prahou a Chebem, kde si u našich cestujících získaly velkou oblibu a na železnici přilákaly další cestující,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Obnova stupně R1
Při obnově stupně R1 (dříve označované jako vyvazovací obnova) dojde na InterJetech k vyvázání podvozků a jejich kompletní revizi, kontrolu dvojkolí, brzd a prohlídkou projdou další technické celky související s pojezdem vlaku. Nevyhovující díly dodavatel při obnově vymění. Ke zkrácení obnovy až na polovinu standardního času bude využit výměnný systém podvozků, který ČD za tímto účelem pořídily. Obnova bude zakončena zkušební jízdou rychlostí 160 km/h. Vyvazovací obnovy jednotek InterJet v závodě Škoda Pars začínají v těchto dnech a dílnami v Šumperku projde postupně všech deset vlaků během jednoho roku.
- Vyvazovací obnova podvozků InterJet
- Vyvázaný podvozek InterJet
„Mezi přednostmi nových souprav je vyšší kilometrický proběh předepsaný výrobcem pro přistavení do vyšších periodických obnov. To přispívá k vyšší efektivitě provozu. Například vyvazovací obnova R1 probíhá u starších osobních vozů po půl milionu kilometrů, u modernějších vozů typu UIC-Z je to tři čtvrtě milionu kilometrů a nejmodernější InterJety mohou najet až 1,2 milionu kilometrů,“ upozorňuje Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.
Souprava InterJet
České dráhy zakoupily deset pětivozových jednotek InterJet u společnosti Siemens. Část výroby se uskutečnila také v ostravském závodě firmy Škoda Group. Do provozu byly uvedeny na přelomu let 2021 a 2022. Délka jednotky je 132 metrů a nabízí 333 míst pro sedící cestující. K dispozici jsou 3 místa pro osoby na vozíku a místa pro uložení až 8 jízdních kol.
Ve vlaku je klimatizace, palubní Wi-Fi síť, palubní zábavní a informační systém, zásuvky 230 V 50 Hz a USB porty pro napájení cestovní elektroniky, dětské
kino nebo místa vyhrazená pro kočárky. Vozy mají velkoprostorové uspořádání s místy za sebou i proti sobě a se stoly. Sedačky v 1. i ve 2. třídě jsou polohovatelné. Speciálně upravená okna umožňují snazší průchod mobilního signálu. Velkou výhodou je uživatelsky přívětivý přechod mezi vozy jaký známe ze starších RailJetů a novějších ComfortJetů.
- Vůz 2. třídy Bbmpz 897, který je vhodný pro cestování s dětmi i pro vozíčkáře, ze soupravy InterJet
- V soupravě InterJet mají vozíčkáři své místo ve voze Bbmpz 897. Sledujte piktogram na vnějších dveřích. Jejich průchozí šířka je 85 cm.
- Mezi vozy InterJet nejsou mezivozové dveře, ale volný průchod. Průchod je dobře utěsněn, není žádný hluk, ani průvan. Průchod mezi vozy je díky tomu pohodlný a bezpečný.
- Místo pro vozíčkáře v nové soupravě InterJet, foto ČD
Zvláštností těchto jednotek je, že jsou na obou koncích zakončení standardními UIC přechody. To znamená, že k těmto pěti-vozovým soupravám lze z obou stran připojit další normální voz v závislosti na poptávce po cestování.
Jednotky InterJet mohou jezdit rychlostí až 200 km/h. České dráhy je nasazují na Západní expresy Praha – Plzeň – Cheb a Krušnohory Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb. V uplynulém období i na některé spoje Ostravan Praha – Žilina.
Podrobnou recenzi vozu 1. třídy InterJet najdete v příspěvku Ampz 894