Railjet je tu s námi už 10 let
červen 2024
V červnu 2014 začaly jezdit první Railjety mezi Prahou, Brnem, Vídní a Grazem. Nová linka byla zavedena s dvouhodinovým intervalem v rozsahu sedmi párů vlaků v přeshraniční dopravě. Od jízdního řádu 2018 byla rozšířena nabídka o další pár. Dnes tak jezdí přes Brno až 8x denně ve dvouhodinovém intervalu. Od jejich zavedení se zvýšil počet cestujících na této trase o více než 40 %. A tak stávající soupravy pomalu přestávají stačit. V budoucnosti se proto plánuje změna za modernější a rozšíření nabídky asi o sto míst.
Při příležitosti dnešního výročí proběhla dnes, v pondělí 24. června, v Praze na hlavním nádraží malá slavnost a jubilejní jízda z Berlína a Prahy do Vídně.
8x denně do Brna a Vídně
Zavedení vlaků Railjet představuje úspěšnou spolupráci Českých drah (ČD) a Rakouských spolkových drah (ÖBB). V současnosti obsluhují trať Praha – Brno – Vídeň – Graz až 8× denně společně červené Railjety ÖBB a modré Railjety ČD. Soupravy se liší v interiéru jen nepatrně. Rakouské soupravy mají o vůz 1. třídy navíc a o jídlo a pití se na palubě stará rakouská posádka. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína.
„Moderní vlaky, kvalitní nabídka, konkurenceschopné a tedy atraktivní jízdní doby i pravidelné intervaly jízdních řádů přivedly do železniční dopravy tisíce nových cestujících. Jsem přesvědčen, že se nám v příštích letech podaří rozšířit nabídku přímých spojení mezi Českou republikou a Rakouskem a vytvořit podmínky pro intenzivnější hospodářskou, kulturní a turistickou spolupráci obou zemí. Zkušenosti, které jsme za posledních 10 let získali, jasně definují směr pro příštích 10 let,“ říká generální ředitel ČD Michal Krapinec.
- Slavnost k 10. výročí od zahájení provozu Railjetů v České republice
- Zkušenosti, které jsme za posledních 10 let získali, jasně definují směr pro příštích 10 let,“ říká generální ředitel ČD Michal Krapinec.
- Railjet je společný projekt. Proto promluvila i členka představenstva rakouských drah ÖBB Sabine Stock
- Slavnosti se zúčastnila je i její excelence, velvyslankyně Rakouské republiky Dr. Bettina Kirnbauer
Přesto, jak řekla členka představenstva rakouských drah ÖBB Sabine Stock, od zavedení Railjetů se zvýšil počet cestujících na této mezinárodní trase o více než 40 %. Je to ale stál jen 8 % ze všech cestujících mezi Rakouskem a Českem. Přes 90 % lidí stále využívá letadlo nebo auto (bus). Chceme to změnit.
Zrychlení o 18 minut
Od zavedení spojení před 10 lety se cestovní časy zkrátily o 18 minut. Jízdní doba na trase Praha – Vídeň je aktuálně 4:05 hodiny, z Prahy do Grazu je to 6:49 hodin a z Brna lze dojet do Vídně za 1:27 hodiny. Na Rakouské straně před Vídni v současnosti probíhají modernizační práce a je naděje, že rychlost se bude i nadále zvyšovat. Vedle spojení Railjet Praha – Brno – Vídeň – Graz nabízejí ČD a ÖBB další přímé spojení Prahy a Vídně přes Jihočeský kraj a oblast Waldviertel. Z Prahy jezdí dvakrát denně přímé vlaky přes Tábor a Gmünd (NÖ) na nádraží Wien FJB.
- Malá slavnost na 8 nástupišti před Railjetem z Berlína do Vídně.
- Přítomen byl i český ministr dopravy, pan Kupka.
- Slavnostní přípitek na cestě Railjetem z Prahy do Vídně
- Na cestě do Vídně
Miliony cestujících mezi Prahou a Brnem
Po „problematickém“ pořízení souprav Pendolino představoval výběr Railjetů odvážnou výzvu, která se ale vyplatila. A určily směr dalších nákupů nových vozidel na dálkové tratě pro České dráhy. Railjety nabídly novou, podstatně vyšší kvalitu cestování také mezi největšími městy naši vlasti Brnem a Prahou. Jasně ukázaly směr v podobě ucelených souprav ke kterým se přidá lokomotiva. Souprav, které již mají schválení k provozu v sousedních zemích, resp. jsou zde s úspěchem provozovány. Vedle Prahy a Brna zastavují Railjety také v Pardubicích, České Třebové a Břeclavi a nabízejí rychlé a pohodlné spojení mezi východními Čechami a jižní Moravou. Z provozu moderních vlaků tak těží nejen cestující v mezistátní přepravě, ale v největší míře občané v České republice na vnitrostátních cestách.
Railjety nabízejí cestování v klimatizovaných vozech. Je v nich zařazen restaurační vůz, cestující mají k dispozici minibar, palubní Wi-Fi síť, informačně-zábavní portál, zásuvky na 230 V pro dobíjení cestovní elektroniky. Ve vlaku lze pracovat i relaxovat. Pro nejmenší cestující je připraveno dětské kino, osoby na vozíku mají k dispozici nástupní rampu a vyhrazena komfortní místa a ve vlaku jsou speciální prostory pro uložení kočárků a jízdních kol. V budoucnosti se plánuje vybavení modrých Railjetů také repeatery pro zlepšení příjmu telefonních hovorů uvnitř vlaků.