Railjet je tu s námi už 10 let

červen 2024
V červnu 2014 začaly jezdit první Railjety mezi Prahou, Brnem, Vídní a Grazem. Nová linka byla zavedena s dvouhodinovým intervalem v rozsahu sedmi párů vlaků v přeshraniční dopravě. Od jízdního řádu 2018 byla rozšířena nabídka o další pár. Dnes tak jezdí přes Brno až 8x denně ve dvouhodinovém intervalu. Od jejich zavedení se zvýšil počet cestujících na této trase o více než 40 %. A tak stávající soupravy pomalu přestávají stačit. V budoucnosti se proto plánuje změna za modernější a rozšíření nabídky asi o sto míst.

Při příležitosti dnešního výročí proběhla dnes, v pondělí 24. června, v Praze na hlavním nádraží malá slavnost a jubilejní jízda z Berlína a Prahy do Vídně.

8x denně do Brna a Vídně

Zavedení vlaků Railjet představuje úspěšnou spolupráci Českých drah (ČD) a Rakouských spolkových drah (ÖBB).  V současnosti obsluhují trať Praha – Brno – Vídeň – Graz až 8× denně společně červené Railjety ÖBB a modré Railjety ČD. Soupravy se liší v interiéru jen nepatrně. Rakouské soupravy mají o vůz 1. třídy navíc a o jídlo a pití se na palubě stará rakouská posádka. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína.

„Moderní vlaky, kvalitní nabídka, konkurenceschopné a tedy atraktivní jízdní doby i pravidelné intervaly jízdních řádů přivedly do železniční dopravy tisíce nových cestujících. Jsem přesvědčen, že se nám v příštích letech podaří rozšířit nabídku přímých spojení mezi Českou republikou a Rakouskem a vytvořit podmínky pro intenzivnější hospodářskou, kulturní a turistickou spolupráci obou zemí. Zkušenosti, které jsme za posledních 10 let získali, jasně definují směr pro příštích 10 let,“ říká generální ředitel ČD Michal Krapinec.

Přesto, jak řekla členka představenstva rakouských drah ÖBB Sabine Stock, od zavedení Railjetů se zvýšil počet cestujících na této mezinárodní trase o více než 40 %. Je to ale stál jen 8 % ze všech cestujících mezi Rakouskem a Českem. Přes 90 % lidí stále využívá letadlo nebo auto (bus). Chceme to změnit.

Zrychlení o 18 minut

Od zavedení spojení před 10 lety se cestovní časy zkrátily o 18 minut.  Jízdní doba na trase Praha – Vídeň je aktuálně 4:05 hodiny, z Prahy do Grazu je to 6:49 hodin a z Brna lze dojet do Vídně za 1:27 hodiny. Na Rakouské straně před Vídni v současnosti probíhají modernizační práce a je naděje, že rychlost se bude i nadále zvyšovat. Vedle spojení Railjet Praha – Brno – Vídeň – Graz nabízejí ČD a ÖBB další přímé spojení Prahy a Vídně přes Jihočeský kraj a oblast Waldviertel. Z Prahy jezdí dvakrát denně přímé vlaky přes Tábor a Gmünd (NÖ) na nádraží Wien FJB.

Miliony cestujících mezi Prahou a Brnem

Po „problematickém“ pořízení souprav Pendolino představoval výběr Railjetů odvážnou výzvu, která se ale vyplatila. A určily směr dalších nákupů nových vozidel na dálkové tratě pro České dráhy. Railjety nabídly novou, podstatně vyšší kvalitu cestování také mezi největšími městy naši vlasti Brnem a Prahou. Jasně ukázaly směr v podobě ucelených souprav ke kterým se přidá lokomotiva. Souprav, které již mají schválení k provozu v sousedních zemích, resp. jsou zde s úspěchem provozovány. Vedle Prahy a Brna zastavují Railjety také v Pardubicích, České Třebové a Břeclavi a nabízejí rychlé a pohodlné spojení mezi východními Čechami a jižní Moravou. Z provozu moderních vlaků tak těží nejen cestující v mezistátní přepravě, ale v největší míře občané v České republice na vnitrostátních cestách.

Railjety nabízejí cestování v klimatizovaných vozech. Je v nich zařazen restaurační vůz, cestující mají k dispozici minibar, palubní Wi-Fi síť, informačně-zábavní portál, zásuvky na 230 V pro dobíjení cestovní elektroniky. Ve vlaku lze pracovat i relaxovat. Pro nejmenší cestující je připraveno dětské kino, osoby na vozíku mají k dispozici nástupní rampu a vyhrazena komfortní místa a ve vlaku jsou speciální prostory pro uložení kočárků a jízdních kol. V budoucnosti se plánuje vybavení modrých Railjetů také repeatery pro zlepšení příjmu telefonních hovorů uvnitř vlaků.