RegioJet je na druhém místě a České dráhy šesti
9. prosince 2024
V nejnovějším žebříčku evropských železničních dopravců se RegioJet a České dráhy umístily na předních příčkách. RegioJet obsadil spolu se švýcarskými dráhami druhé, resp. třetí místo. České dráhy se umístily na hezké šesté pozici z celkem 27 hodnocených dopravců. Průzkum sestavila Evropská federace pro dopravu a životní prostředí. Podrobný report je na tomto odkazu.
Nejlepší hodnocení získal italský státní dopravce Trenitalia (7,7 bodů). Následuje RegioJet (7,4 bodů) se stejným počtem bodů (!) jako švýcarské dráhy SBB. České dráhy obsadily šesté místo (6,5 bodů). Slovenské ZSSK (6,1 bodů) jsou v polovině tabulky. Na posledním místě skončil Eurostar (jen 4,9 bodů).
Cena jízdenky je až na prvním místě
Nejvýraznějším parametrem hodnocení byla cena jízdenek, zejména na dlouhé vzdálenosti. V této kategorii mají nejlepší hodnocení FlixTrain (Německo) a Ouigo (francouzská nízko-nákladovka). Na třetím místě je český Regiojet, následován BDZ (Bulharsko), ČD a maďarskými dráhami MAV. Naopak těmi nejdražšími jsou Avanti (Británie), Eurostar (sídlo v Británii) a GWR (opět Británie). U tras srovnatelných délek je Eurostar téměř dvakrát dražší než ostatní evropští operátoři. Nutno ale říci, že Eurostar jezdí na jedné z nejexponovanějších linek na světě, navíc pod hladinou moře.
Ceny jízdenek byly vypočteny na základě průměrných cen ve všední dny a to při nákupu 7 a 28 dní předem. Vybírali se pouze standardní jízdné za jednosměrné cesty pro jednotlivce středního věku cestující ve 2. třídě, bez rezervace. Aby bylo možné porovnávat ceny jízdenek mezi sebou, jsou ceny upraveny podle cenových hladin v té které krajině. Průzkum porovnával ceny jízdenek i na základě toho, zda dopravci jezdí na objednávku krajů či zemí, nebo zda jezdí na vlastní komerční riziko. Průzkum nenašel významné rozdíly.
Podle průzkumu nabízí nejlacinější jízdenky německý FlixTrain v průměru za 0,03 EUR / km. RegioJet za 0,05 EUR / km a ČD za 0,07 EUR / km. Cena z Prahy do Brno (255 km) by tak při současném kurzu (střed) vycházela u RegioJetu na 320 Kč a u ČD na 448 Kč. Když se dívám na nabídku RegioJet Standard za 7 dní, tak cena je 319 Kč, což odpovídá datům z průzkumu. U ČD však vidím na stejné trase za 7 dní ceny od 329 do 379 Kč (přímé vlaky přes Pardubice), což je výrazně méně než uvádí průzkum.
Dochvilnost
Spolehlivost je nejvyšší ve Švýcarsku SBB, pak francouzské SNCB a španělské Renfe. Někteří dopravci data o přesnosti radši nedodali vůbec (Maďaři MAV). V této kategorii mne zaujal velký rozdíl mezi přesností vlaků RegioJet a České dráhy. Což je divné, protože dochvilnost vlaků je dána především infrastrukturou a mimořádnostmi na trati. Z příčin zaviněnými dopravci to jsou závady na lokomotivách a vozech. A nevím, že by ČD v poruchovosti vozů byly o tolik horší než RegioJet. Pokud vůbec.
Nákup jízdenek
Pokud jde o zkušenost s nákupem jízdenek, včetně toho, jak dlouho dopředu jsou jízdenky nabízeny a zda je mohou prodávat i externí prodejci, na prvním místě jsou švýcarské SBB, následovány německými dráhami DB a rakouskou ÖBB. RegioJet je sedmý a ČD až v polovině tabulky. Nejmizernější nákup jízdenek mají podle průzkumu slovenské, řecké a bulharské železnice.
Nejpohodlnější jsou vlaky SNCF, Trainitalia a německé DB.
Zvýhodněné tarify, jako jsou slevy pro rodiny, studenty nebo staré lidi zvyšují atraktivitu železnice. Na prvním místě je Treinitalia.
Rakouské OBB vyhráli při hodnocení nejlepších nočních vlaků.
Švýcaři SNCB naopak vedou v komfortu dopravy kol ve vlaku.
O umístění českých dopravců
„Umístění obou společností mezi nejlepšími evropskými dopravci potvrzuje úroveň železniční dopravy v České republice. RegioJet a České dráhy tak přispívají k budování pozitivního obrazu Česka na evropské úrovni,“ komentuje zprávu Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia), a dodává: „Jejich pozice na evropském přepravním trhu se výrazně posílí také s platností nového jízdního řádu od nadcházející neděle 15. prosince, kdy tito dopravci nabídnou cestujícím další nová spojení i podstatně vyšší kvalitu služeb.“
Celkové vyhodnocení
Co nám přinese nový jízdní řád 2025
Od 15. prosince 2024 vstupuje v platnost nový jízdní řád, který přináší změny. Mezi ty klíčové patří nasazení prvních bateriových vlaků na českých kolejích a to v Moravoslezském kraji. nasazení moderních vlaků ComfortJet na mezinárodních linkách, výrazná modernizace regionálních spojů nasazením jednotek RegioPanter a RegioFox a zavedení nových mezinárodních spojení, jako je Baltic Express do polského Trojměstí.
Česko také posiluje svou roli významného středoevropského železničního hráče, což nepřímo potvrzuje i zvýšená přítomnost moderních českých vlaků na tratích sousedních států. Čeští dopravci tak přispívají ke zlepšení komfortu a efektivity cestování, a to nejen v České republice, ale i na důležitých mezinárodních trasách.
„Rozmach našeho působení v zahraničí lze bezesporu označit za největší skok od příchodu Pendolina na české koleje a odráží ambici posunout českou železnici na špičku středo-a východoevropské dopravy. Kdysi jsme bývali popelkou, ale dnes je kvalita našich služeb spolu s napojením na další dopravní systémy téměř srovnatelná například s rakouskými drahami,“ říká Petr Moravec.
Nový jízdní řád 2025 v Olomouckém kraji
Nový jízdní řád 2025 v Karlovarském kraji
Nový jízdní řád 2025 v Plzeňském kraji
Nový jízdní řád 2025 v Jihomoravském kraji
Nový jízdní řád 2025 v Libereckém kraji
Nový jízdní řád 2025 v Ústeckém kraji
Zcela nová technologie duálních souprav BEMU
Nový jízdní řád přináší hned několik klíčových novinek. Poprvé v historii budou na českých tratích nasazeny duální akutrolejové jednotky (BEMU), které zajistí bezemisní provoz na neelektrizovaných úsecích, například na trase Veřovice – Ostrava.
Nové rychlovlaky i jednotky pro regionální dopravu
Na dálkových mezinárodních spojích budou nasazeny moderní rychlovlaky ComfortJet, které nabídnou cestujícím klimatizaci, Wi-Fi a špičkový komfort. Tyto soupravy budou jezdit především na mezinárodních spojích do Berlína a Hamburku.
Regionální doprava se dočká rozsáhlé modernizace vozového parku. V Jihomoravském kraji budou cestující nově využívat moderní elektrické jednotky RegioPanter na dalších trasách. Nově obslouží například čerstvě elektrizovanou trať Brno – Zastávka u Brna. Na tratích v Plzeňském kraji, včetně úseku Plzeň – Železná Ruda, se objeví moderní motorové jednotky RegioFox. Například v Olomouckém kraji se pak na většině elektrizovaných tratí cestující dočkají obnovy vozového parku díky nasazení nové generace jednotek RegioPanter.
Česko jako křižovatka mezinárodních spojů
Mezi nejvýznamnější novinky patří zavedení čtyř párů vlaků Baltic Express, které propojí Prahu s polským Trojměstím (Gdaňsk, Sopoty, Gdyně). Toto nové spojení výrazně zkrátí cestovní dobu mezi Českem a Polskem. Dále bude obnoveno přímé spojení mezi Chebem a Norimberkem a rozšířen počet spojů mezi Českou republikou a Německem, zejména v letních měsících.
Čeští železniční dopravci nejen zlepšují kvalitu vnitrostátní dopravy, ale zároveň se stále více stávají reprezentantem moderní železniční dopravy na evropské úrovni. Nové vlaky jako ComfortJet posílí vnitrostátní dopravu, ale budou hrát významnou roli i na zahraničních tratích, například na úseku Drážďany – Berlín. Rozšíření moderního vozového parku a nová mezinárodní spojení přinášejí komfortní a ekologické cestování, ale také významné ekonomické a prestižní přínosy pro Českou republiku.
Mezinárodního ocenění českých dopravců si vážíme
Dobře fungující železniční doprava je důležitým předpokladem k dosažení Evropských strategických cílů. Vyšší podíl energeticky a environmentálně efektivní železnice na přepravě cestujících se nedá nařídit, železnice si své cestující musí zasloužit. Je před námi ještě dlouhá cesta. Podle statistik EU je pouze 59 % cestujících spokojeno s dochvilností a spolehlivostí železniční dopravy. Na zpoždění nebo zrušení spoje se kromě dopravců podílí také kvalita a kapacita železniční infrastruktury.
„Proto si vážíme ocenění členů našeho sdružení na mezinárodním poli, ale souhlasíme se závěry průzkumu, že klíčovým faktorem úspěchu železniční dopravy je modernizace, zkapacitnění dopravní cesty a další rozvoj digitalizace služeb provozovatelů železniční infrastruktury,“ uzavírá Petr Moravec.
Napsat komentář