Kolo ve vlaku

Problémy s cestováním s kolem vlakem bývají už při nákupu jízdenky, resp. místenky. Pak cyklisté pobíhají po nástupišti a hledají vůz, kam s kolem. Výsledkem je, že mnohdy nemají jízdenky na kolo. Ba co víc, že s koly cestují vozy kterými nemají a blokují uličku ve vlaku. Ostatní cestující jsou pak oprávněně naštvaní. Jak tedy správně cestovat s kolem ve vlaku?

Do osobních vozů potřebujete na kolo jízdenku. Do rychlíku i místenku. Jízdenky (a místenky) nakupujte nejlépe doma od počítače. V klidu. Nebo na výletě z mobilu. Zvolte počet osob a přidáte kola. Systém vám již rovnou nabídne spojení a ukáže ve kterém voze v soupravě je možné přepravovat kola. U rychlíku máte místenku jak pro sebe, tak na kola. Ne ve všech rychlících je dovolena přeprava jízdních kol.

Při příjezdu vlaku sledujte čísla vozů a piktogramy kola u dveří. Nejlépe, když předem již víte, zda máte jít na nástupišti dopředu nebo dozadu.

Při přestupech si předem podívejte, jak vypadá nádraží.

Po české železniční síti a v blízkém okolí jezdí mnoho typů vozů vhodných pro přepravu jízdních kol. Ve výčtu níže jsem uvedl jen vybrané typy přes jednotlivé dopravce.

Arriva

Ve vlacích Arriva je možné přepravovat jízdní kola do vyčerpání kapacity. Ve vlacích je vždy místo minimálně pro 8 jízdních kol. Ty jsou umístěných v držácích na obou koncích soupravy. V sezóně Arriva posiluje rychlíky Praha – Tanvald nebo Praha – Rakovník o další vozy, které převezou větší počet kol. Dveře, kudy nastupovat s kolem, poznáte podle velkého symbolu kola u nástupních dveří.

Popis vozu Arriva 945

Ve vlacích platí tarif jednotlivých krajských integrovaných systémů. Pokud si koupíte jízdenku u Arrivy, zaplatíte za přepravu kola 25 Kč.
Pokud vyrážíte na cesty jako větší skupina, dejte to vědět dostatečně předem na zákaznické centrum Arriva 725 100 725. Na stejném telefonním čísle je možné si rezervovat místo na kolo. Pro správnou rezervaci potřebují znát číslo objednávky (R kód), počet kol, trasu a datum, kdy budete s kolem cestovat. Rezervaci je nutné provést v případě jednoho i většího počtu kol.

Popis vozu Arriva 928

Odkaz na webové stránky dopravce, kde mluví o přepravě jízdních kol.

Přeprava kol vlaky České dráhy

Nejrozšířenější přeprava kol a koloběžek je formou spoluzavazadla, které nakládá a vykládá přímo cestující. Přeprava je zajištěna v označených prostorech upravených pro jejich umístění. Jízdní kolo a koloběžky lze přepravovat prakticky ve všech spojích Českých drah. Přeprava jízdních kol jsou v JŘ označeny symbolem kola. Kola lze přepravovat také do zahraničí. Výletníci mají k dispozici 68 půjčoven jízdních kol ČD Bike, v mnoha z nich lze půjčit také elektrokolo nebo koloběžku.

Obecně platí, že v osobních vlacích je možné přepravovat kola v místech k tomu určených (piktogram kola) do vyčerpání kapacity. V rychlících je povinná rezervace místa na kolo. Současně mají ČD nejrozmanitější flotilu vozů a proto zde uvádím jen ty vybrané vozy. Podrobný přehled vozů pro přepravu kol najdete v tabulce vozů s možností filtrování (vhodné pro kola / nízkopodlažní …)

Nejrozšířenější způsob přepravy jízdních kol v osobních (regionálních) vlacích je forma spoluzavazadla. V takovém případě si kolo nakládá a vykládá cestující sám. Kolo si po celou dobu cesty máte také sami hlídat. V dálkových spojích (rychlících) je pak obvykle možná nebo povinná rezervace místa. V takovém případě je použit v JŘ symbol jízdního kola v rámečku.

Cena za přepravu jízdního kola nebo koloběžky je stanovena podle vzdálenosti. Do 150 km se platí 40 Kč a  od 151 km je to 60 Kč. Využít lze také celodenní doklad pro opakované cesty vlakem během dne. Pokud cestujete v rámci kraje, zajímejte se o krajské jízdné, které platí přes jednotlivé dopravce a bývá výhodné zejména při více cestách vlakem.

U Českých drah je možné odbavit kolo přímým dokladem do různých míst v Německu, Rakousku, Maďarsku, Nizozemsku, Dánsku, Lucembursku, Švýcarsku, Polsku, na Slovensku, v Chorvatsku, Slovinsku a v Belgii. Dovozné bez ohledu na přepravní vzdálenost je 10 eur, na Slovensko pak 3 eura. U mezistátních dálkových vlaků je obvyklá povinná rezervace místa pro přepravu jízdního kola.

Osobní vlaky ČD

  • Na lokálních tratích potkáváme motoráčky s různým modifikacemi pro přepravu kol, jako například vůz BDtax 012.
  • Rovněž na regionálních tratích jezdí Bdtn 757. Polovina vozu je určena pro přepravu kol. Navíc je zde uchycení pomocí bezpečnostních pásů. Takže už žádné zvedání kola do držáků.
  • U jiných vozů musíte uvnitř místo na kolo hledat, jak je schované. Jako například ve voze ABfbrdtn  795
  • V některých osobních vozech je sice piktogram kola, ale uvnitř nejsou žádné držáky. Kola si přidržujete za jízdy sami a většinou máte pocit, že všem jen překážíte. Například při cestování vozem Bdmtee 281
  • Nejlepší jsou samozřejmě nízkopodlažní jednotky, jako například RegioSpider 840.

Rychlíky ČD

U rychlíku je povinná rezervace místa na kolo.

  • Nejlepší způsob přepravy kol je v nízkopodlažních soupravách jako například InterPanter 661.
  • zástupce typického vozu rychlíkové tratě je Bdpee 231. Na jednom konci vozu je velké místo pro kola i držáky na výšku.
  • Kombinovaný vůz pro přepravu vozíčkářů, dětí a cyklistů. To je vůz Bbdgmee 236

Pendolino

Rychlíky SC Pendolino mají jen tři (!) místa na kola. Podmínkou je samozřejmě rezervace místa předem. Moc místa na kola tu však není.

RailJety

Pokud cestujete s kolem RailJetem, je povinná rezervace místa pro kolo (60 Kč). Kolo smíte dát jen do vozu 21. Zde jsou rámy pro 10 jízdních kol v modré soupravě, resp. 7 míst pro kola v červené soupravě. Pro nástup s kolem použijte první dveře za lokomotivou. Jsou označeny piktogramem kola.  Tato část vozu není klimatizována ani vytápěná.

Služební a kombinované vozy ČD

České dráhy zejména v letním období nasazují na vybrané spoje „modré“ vozy ze služebním oddílem a velkými dvoukřídlými dveřmi. Jedná se o službu úschova během přepravy. Přeprava kol je zajištěna v tomto speciálním voze v uzamčeném služebním oddíle. Kapacita úschoven je obvykle až několik desítek jízdních kol (popřípadě lodí když jedete na řeku). Vozy jsou buď celé určené pro přepravu kol nebo služební oddíl zabírá jen polovinu vozu a ve druhé polovině jsou normální sedadla. Většina těchto vozů je hodně staršího data výroby. Pokud je takový vůz řazen do soupravy, přednostně se mají dávat kola sem.

Za přepravu se platí zvláštní poplatek za úschovu během přepravy. Vlaky jsou v jízdním řádu označeny symboly kufru, v případě možné nebo povinné rezervace pak v kulatém nebo hranatém rámečku. Ve stanici, při vykládce a nakládce kol pomáhejte zřízenci ČD. Jeden kola podává a druhý, co je odebírá.

Cyklopůjčovny ČD Bike

Pokud nemáte sebou kolo, můžete si jej půjčit. Třeba v půjčovnách kol a koloběžek ČD Bike. Zapůjčit si kolo v železniční stanici a vyrazit odtud na cyklovýlet bude letos možné na celkem 68 místech v republice. Letos zároveň došlo ke zvýšení počtu celoročně otevřených půjčoven z původních dvanácti na osmnáct. České dráhy také rozšíří nabídku příslušenství, které si mohou zájemci v jednotlivých pobočkách zapůjčit. Sezónní půjčovny budou otevřené do 31. října.
Kompletní přehled půjčoven s jejich nabídkou najdete v příspěvku Cyklopůjčovny ČD Bike

Vlaky Jižní Moravy – Moravia

Jihomoravský kraj si koupil vlastní vlaky. Pojmenoval je Moravia a každou ze souprav pak ještě zvlášť podle odrůdy vína. Soupravy Moravia jsou dvou nebo čtyř-článkové. Jsou nízkopodlažní a umožňují přepravu jízdních kol.
V osobních vlacích Moravia platí tarif Jižní Moravy. Rezervace na kola nejsou, přepravují se do vyčerpání kapacity vlaku.

Papírové jízdenky IDS JMK pro vás a pro kolo je třeba zakoupit na pokladně Českých drah a poté označit na nástupišti před nástupem do vlaku. Jízdenky lze koupit i v mobilní aplikaci IDS JMK Poseidon. Pro přepravu jízdního kola využijte jednodenní jízdenku za 80/70 Kč nebo jízdenku pro jednu cestu 40 Kč (platí vždy pouze pro jedno jízdní kolo). Držitelé předplatních jízdenek (šalinkart) pro zóny 100+101 při cestě z Brna mimo Brno za přepravu jízdního kola v zónách 100+101 neplatí, kupují si jízdenky jen pro zbývající zóny.

leo express

Jeden vlak leo express pobere max. 4 kola.
Cena za přepravu jednoho kola je 49 Kč.
Rezervační systém vám při nákupu jízdenky hned sdělí, zda je pro kolo ještě ve vlaku místo.
A pozor, zatímco na jejich regionálních linkách je přeprava jízdních kol možná po celý rok, na rychlících leo express je dostupná jen od dubna do konce října.

Váha kola nesmí přesáhnout 23 kg.
Leo express uvádí na webu i max. rozměry přepravovaného kola ve vlaku. Důležitý je parametr šířky pneumatiky – max. 7 cm.

Výhodou je, že všechny vlaky leo express jsou nízkopodlažní. Což výrazně usnadní nástup a výstup s kolem.

Leo express regionální vlaky

Informace na webové stránce leo epxress.

RegioJet

Rychlíky RegioJet

Ve spojích kategorie RJ není možné převážet kola či koloběžky.
Přepravit je možné jen malé koloběžky, v případě, že se dají uskladnit v úložném prostoru nad hlavami nebo pod sedačkou.

Linka R8 z Krpole přes Vyškov do Bohumína

Přeprava kol na rychlíkové lince R8 je možná jen ve voze low-cost (2. třídy). Pro cestu s kolem je povinná rezervace místa na kolo spolu s nákupem vaši jízdenky. Rezervační systém pohlídá dostupnost místa na kolo. Rezervace na kolo je povinná i v případě, že chcete cestovat na některou krajskou jízdenku (IDS-JMK, IDSOK či ODIS), nebo máte krajské předplatné (kupóny na zóny). Totéž se vztahuje na jízdenku zakoupenou přes OneTicket.
Přeprava kola je zpoplatněna. Poplatek činí 30 Kč.

Linka R23 z Kolína do Ústí nad Labem

V každém vlaku je zajištěna možnost přepravy jízdních kol. Cestující s jízdním kolem si musí zavčas zarezervovat místo ve voze číslo 2. Počet míst na kolo je omezen. Pro nástup do vozu využijte dveře označené obrázkem kola.
Rezervace na kolo je povinná i v případě, že chcete cestovat na některou krajskou jízdenku (DÚK, PD), nebo máte krajské předplatné (kupóny na zóny). Totéž se vztahuje na jízdenku zakoupenou přes OneTicket.
Přeprava kola je zpoplatněna. Poplatek činí 30 Kč.

Upozornění:

  • Z bezpečnostních důvodů jsou elektrokola/elektrokolobežky přepravovány jen v případě vyjmuté baterie.
  • S jízdním kolem není možné využívat čekárny / lounge RegioJetu v Brně, v Praze či ve Vídni.

Odkaz na informace na webové stránky RegioJetu

Vlakem s kolem do světa

V některých oblastech lze využívat i zvýhodněné podmínky pro cestování s jízdním kolem v rámci integrovaných dopravních systémů a regionálních nabídek například v příhraničí. Jde kupříkladu o cestování s kolem na území Prahy nebo s jízdenkami EgroNet, EURO-NISA-TICKET a další.

Vlaky České dráhy vás dopraví s jízdním kolem také do zahraničí. Přímé vlaky z Česka směřují hned do několika míst na Dunajské nebo Labské cyklostezce. Takto lze pohodlně dojet vlakem na cyklotrasu Greenway Praha – Vídeň nebo Mnichov – Praha. Cílovou destinací pro cykloturisty tak mohou být např. Berlín a Hamburk, Krakov a Varšava, Žilina, Budapešť, Vídeň, Graz, Linec nebo Mnichov.
České dráhy odbavují jízdní kola přímými doklady do Německa, Rakouska, Maďarska, Nizozemska, Dánska, Lucemburska, Švýcarska, Polska, Slovenska, Chorvatska, Slovinska a Belgie. Dovozné bez ohledu na přepravní vzdálenost je 10 eur, na Slovensko pak 3 eura. U mezistátních dálkových vlaků je obvyklá povinná rezervace místa pro přepravu jízdního kola.

Vlakem s kolem do Rakouska

Rakouské spolkové dráhy ÖBB jdu už dlouho dobou cestou sjednocení svého vozového parku. Proto vám představíme „jen“ nízkopodlažní soupravu s vozem Bmpz-dl 50 81 jako zástupce pro regionální tratě a soupravu railjet ÖBB, která dominuje na dálkových rychlíkových spojích. Konkrétně vůz Bmpz 893 určeným pro přepravu jízdních kol. Tento vůz známe i od nás, z červených souprav railjet.

V Rakousku je možné přepravovat jízdní kolo ve většině regionálních i dálkových vlaků. V osobních vlacích může být kolo přepravováno bez rezervace místa. Na dálkových spojích je většinou povinná rezervace.

Cena za přepravu kola závisí na tom kam jedete a kdy si lístek kupujete. Platí, že čím dříve si jízdenku koupíte, tím lacinější to budete mít. Jízdenku popř. místenky na kolo si můžete pořídit online nebo přes appku ÖBB. Navíc si můžete koupit týdenní nebo měsíční jízdenku na kolo. Pro přepravu kola dál do zahraničí je k dispozici Biking International Ticket s cenou od 12 EUR a výše.

  • Zdarma se vlakem přepravují skládačky. Pokud má vaše kolo (po složení) max. rozměry 90 x 60 x 40 cm, můžete jej přepravovat jako ruční zavazadlo zdarma a bez nutnosti rezervace místa ve vlaku.
  • Zdarma se v místních a regionálních vlacích, stejně jako v rychlících ÖBB Railjet (na vyznačeném místě) můžete přepravovat skládačky až do max. rozměrů 110 x 80 x 40 cm.

Ale:

  • Pokud máte opravdu velká kola, která jsou delší jak 185 cm, vyšší 110 cm, šířky přes 60 cm, s pneumatikou větší 28 palců, s šířkou gumy větší jak 4,2 cm s hmotnosti přes 30 kg a dále
  • tandemová kola, kola lehačky (recumbent bikes) a velká horská kola. tak v takových případech musí být kola přepravována vlakem ve speciálním služebním oddíle. Rezervace přes web nebo přes appku není možná.

Osobní vlaky

U nás začíná několik spojů regionálních vlaků. Ve většině případů se jedná o příměstské nízkopodlažní (popř. dvouposchoďové) soupravy. V nich je místo i na kola. Sledujte piktogram kola vedle dveří. Takové či obdobné soupravy křižují Rakousko i na vnitrostátních spojích. Jízdenku na kolo si můžete koupit i u průvodčího, levnějěší je to přes appku OBB Tickets.

Rychlíky

Do dálkových vlaků (Railjet, Railjet Xpress, Intercity, Eurocity, Express train, ICE  a Nightjet) musí být vedle jízdenky na kolo rovněž povinná místenka. Cena místenky na kolo je v předprodeji 3 EUR.

Odkaz na Rakouské spolkové dráhy pro další informace o cestování vlakem s kolem

Vlakem s kolem na Slovensko a do Maďarska

Na rychlících do zahraniční platí povinná jízdenka a místenka na kolo. Na Slovensko jezdí buď české vozy nebo slovenské vozy podobného uspořádání jako vozy ČD. Zmíním proto vůz maďarských železnic MÁV s krkolomným označením Bbdpmz 61 55 84-91, který bývá řazen na rychlíku Metropolitan z Prahy do Budapešti. Při nákupu jízdenky jej najdete jako vůz určený pro přepravu kol.

Závěrem

U nás či v blízkém zahraničí se dají přepravovat kola takřka ve všech osobních vlacích. V rychlících je nabídka již omezena. Do osobáku potřebujete jízdenku na kolo. Do rychlíku většinou i místenku, kterou si musíte pořídit předem.  Při vyhledávání a nákupu jízdenky sledujte u kterého vozu je označení jízdního kola a zda je v rámečku. Pokud je v rámečku, je povinná místenka.

V provozu je ohromné množství typů vozů. A mnoho možností jak jízdní kolo přepravovat (držáky na výšku, bezpečnostní pásy, volně bez zajištění, uložením do služebního oddílu…).  Podívejte na stránku s filtrovací tabulkou vozů na české železniční síti. A vyfiltrujte si jen vozy s možností přepravy kol Kola – ano kolik jich je. Na odkazu Podívej si je můžete prohlédnout.

Pohodovou cestu vlakem s kolem přeje
Pavel Boucník
Pokud máte dotazy, náměty a fotky co se vím líbilo či nelíbilo při cestování s kolem vlakem, tak nám to pošlete do redakce
vlakem.jednoduse@gmail.com
duben 2024