Kolo ve vlaku
Problémy s cestováním s kolem vlakem bývají už při nákupu jízdenky, resp. místenky. Pak cyklisté pobíhají po nástupišti a hledají vůz, kam s kolem. Výsledkem je, že mnohdy nemají jízdenky na kolo. Ba co víc, že s koly cestují vozy kterými nemají a blokují uličku ve vlaku. Ostatní cestující jsou pak oprávněně naštvaní. Jak tedy správně cestovat s kolem ve vlaku?
Do osobních vozů potřebujete na kolo jízdenku. Do rychlíku i místenku. Jízdenky (a místenky) nakupujte nejlépe doma od počítače. V klidu. Nebo na výletě z mobilu. Zvolte počet osob a přidáte kola. Systém vám již rovnou nabídne spojení a ukáže ve kterém voze v soupravě je možné přepravovat kola. U rychlíku máte místenku jak pro sebe, tak na kola. Ne ve všech rychlících je dovolena přeprava jízdních kol.
Při příjezdu vlaku sledujte čísla vozů a piktogramy kola u dveří. Nejlépe, když předem již víte, zda máte jít na nástupišti dopředu nebo dozadu.
Při přestupech si předem podívejte, jak vypadá nádraží.
Po české železniční síti a v blízkém okolí jezdí mnoho typů vozů vhodných pro přepravu jízdních kol. Ve výčtu níže jsem uvedl jen vybrané typy přes jednotlivé dopravce.
Arriva
Ve vlacích Arriva je možné přepravovat jízdní kola do vyčerpání kapacity. Ve vlacích je vždy místo minimálně pro 8 jízdních kol. Ty jsou umístěných v držácích na obou koncích soupravy. V sezóně Arriva posiluje rychlíky Praha – Tanvald nebo Praha – Rakovník o další vozy, které převezou větší počet kol. Dveře, kudy nastupovat s kolem, poznáte podle velkého symbolu kola u nástupních dveří.
- Jednotka Arriva 845 – 945, zde ve stanici Malá Skála.
- V přední části vozu Arriva 945 jsou držáky na kola. Ty jsou jen na jedné straně. Naproti je sezení na sklopných sedačkách, a místo pro kočárek nebo koloběžky.
- Přední dveře pro nástup s kolem a s kočárkem jsou označeny piktogramem kola. Prostor pro kola a kočárky je pak od oddílu k sezeni oddělen zasouvacími dveřmi.
Ve vlacích platí tarif jednotlivých krajských integrovaných systémů. Pokud si koupíte jízdenku u Arrivy, zaplatíte za přepravu kola 25 Kč.
Pokud vyrážíte na cesty jako větší skupina, dejte to vědět dostatečně předem na zákaznické centrum Arriva 725 100 725. Na stejném telefonním čísle je možné si rezervovat místo na kolo. Pro správnou rezervaci potřebují znát číslo objednávky (R kód), počet kol, trasu a datum, kdy budete s kolem cestovat. Rezervaci je nutné provést v případě jednoho i většího počtu kol.
- Druhým vozem červené soupravy Arriva je 928. Ten poznáte podle velkého piktogramu kola u předních dveří. Pokud máte kolo, kočárek, ale i velký kufr, rozhodně nastupujte sem. Tady je pro ně místo.
- V přední části vozu Arriva 928, označeného velkým obrázkem kola, je hned za dveřmi velké místo pro kola a kočárky. U stěn jsou rovněž sklopné sedačky. Můžete tedy být celou dobu se svým kolem nebo kočárkem.
- Uložení kol a kočárků během přepravy. Za nimi jsou nějaké držáky, ale jestli jsou určena na kola nebo jak se s nimi manipuluje, to nevím. Pokud víte, napište mi. Já jsem na to nepřišel.
Odkaz na webové stránky dopravce, kde mluví o přepravě jízdních kol.
Přeprava kol vlaky České dráhy
Nejrozšířenější přeprava kol a koloběžek je formou spoluzavazadla, které nakládá a vykládá přímo cestující. Přeprava je zajištěna v označených prostorech upravených pro jejich umístění. Jízdní kolo a koloběžky lze přepravovat prakticky ve všech spojích Českých drah. Přeprava jízdních kol jsou v JŘ označeny symbolem kola. Kola lze přepravovat také do zahraničí. Výletníci mají k dispozici 68 půjčoven jízdních kol ČD Bike, v mnoha z nich lze půjčit také elektrokolo nebo koloběžku.
Obecně platí, že v osobních vlacích je možné přepravovat kola v místech k tomu určených (piktogram kola) do vyčerpání kapacity. V rychlících je povinná rezervace místa na kolo. Současně mají ČD nejrozmanitější flotilu vozů a proto zde uvádím jen ty vybrané vozy. Podrobný přehled vozů pro přepravu kol najdete v tabulce vozů s možností filtrování (vhodné pro kola / nízkopodlažní …)
Nejrozšířenější způsob přepravy jízdních kol v osobních (regionálních) vlacích je forma spoluzavazadla. V takovém případě si kolo nakládá a vykládá cestující sám. Kolo si po celou dobu cesty máte také sami hlídat. V dálkových spojích (rychlících) je pak obvykle možná nebo povinná rezervace místa. V takovém případě je použit v JŘ symbol jízdního kola v rámečku.
Cena za přepravu jízdního kola nebo koloběžky je stanovena podle vzdálenosti. Do 150 km se platí 40 Kč a od 151 km je to 60 Kč. Využít lze také celodenní doklad pro opakované cesty vlakem během dne. Pokud cestujete v rámci kraje, zajímejte se o krajské jízdné, které platí přes jednotlivé dopravce a bývá výhodné zejména při více cestách vlakem.
U Českých drah je možné odbavit kolo přímým dokladem do různých míst v Německu, Rakousku, Maďarsku, Nizozemsku, Dánsku, Lucembursku, Švýcarsku, Polsku, na Slovensku, v Chorvatsku, Slovinsku a v Belgii. Dovozné bez ohledu na přepravní vzdálenost je 10 eur, na Slovensko pak 3 eura. U mezistátních dálkových vlaků je obvyklá povinná rezervace místa pro přepravu jízdního kola.
Osobní vlaky ČD
- Na lokálních tratích potkáváme motoráčky s různým modifikacemi pro přepravu kol, jako například vůz BDtax 012.
- Přívěsný vůz s místem na sezení, i na kočárky a kola BDtax 012
- Svá kola můžete dát do držáku na výšku (na obrázku vlevo), vlevo je zasunout do modrých držáků v rohu (vpravo na obrázku). Tady ale pozor na hlavu. Nad sebou, ve výšce hlavy, máte plechovou krabici.
- V čele vozu 012 BDtax je místo pro kočárky a držáky pro šest kol. Nástupní dveře jsou označeny piktogramem kola a kočárku. Prostupná šířka je ale jen 69 cm.
- Rovněž na regionálních tratích jezdí Bdtn 757. Polovina vozu je určena pro přepravu kol. Navíc je zde uchycení pomocí bezpečnostních pásů. Takže už žádné zvedání kola do držáků.
- Na snímku druhá varianta vozu Bdtn 757 s otevíráním dveří již na zelené tlačítko.
- Uchycení kola je ve voze Bdtn 757 pomocí bezpečnostního popruhu, který známe z auta.
- Po obou stranách vozu 757 je po pěti sklopných sedačkách. Mezi nimi je deset popruhů na uchycení 10 kol. Z vlastní zkušenosti se dají uchytit současně i dvě kola.
- V jedné polovině vozu Bdtn 757 je velké místo pro kola a kočárky. Z venku označeno symbolem kola.
- U jiných vozů musíte uvnitř místo na kolo hledat, jak je schované. Jako například ve voze ABfbrdtn 795
- Pokud nastupujete s kolem nebo s kočárkem, použijte dvoukřídlé dveře. Jsou označeny piktogramy kola a kočárku. Za nimi, v přední části vozu, je i místo pro kočárek a držáky na kola. Pro vozíčkáře slouží zvedací plošina.
- Naproti sedačkám je osm držáků na kola. Většinou zde nikdo nesedí, a tak si sem chodím vyřídit telefonáty, aby nerušil ostatní cestující.
- V některých osobních vozech je sice piktogram kola, ale uvnitř nejsou žádné držáky. Kola si přidržujete za jízdy sami a většinou máte pocit, že všem jen překážíte. Například při cestování vozem Bdmtee 281
- Popis vozu Bdmtee 281
- Na jedné straně záchod, naproti dvojice sklopných sedaček, místo kterých můžete odstavit kočárek či kolo.
- U druhé dvojice dveří ve voze Bdmtee 281 je o trochu více místa. Kola se postaví jak je dvojice sklopných sedaček. Za jízdy kolo hlídejte a přidržujte.
- Místo na kolo a kočárek je jen na jedné straně. Naproti je druhý záchod.
- Nejlepší jsou samozřejmě nízkopodlažní jednotky, jako například RegioSpider 840.
- Modro-bílé provedení vozu RegioSpider 841, který je shodný s typem 840. Liší se jen výkonem motoru. Motorové vozy RegioSpider jsou oboustranné jednotky, takže stanoviště strojvedoucího je na obou stranách.
- V nízkopodlažní části je řada sklopných sedaček. S kočárkem, vozíčkář nebo s kolem právě sem. U sedadel jsou bezpečnostní pásy pro zajištění kol při jízdě vlaku.
Rychlíky ČD
U rychlíku je povinná rezervace místa na kolo.
- Nejlepší způsob přepravy kol je v nízkopodlažních soupravách jako například InterPanter 661.
- InterPanter 661: kombinovaný vůz 1. a 2.třídy s místem pro kočárky a kola.
- Zavěšené kolo ve voze 661 InterPanter
- Další dva držáky na kola jsou vpředu po stranách dveří. Díky dobře provedeným venkovním dveřím tady nefouká a cestování v tomto nástupním prostoru je tiché a pohodové. Můžete tedy mít kolo či kočárek po celou dobu pod dohledem.
- V nízkopodlažní části jsou držáky pro kola. Naproti nim jsou sklopné sedačky, popřípadě místo pro kočárky. Pro vozičkáře ale doporučuji jinů vůz a to vůz 660. Protože v tomto voze není žádný záchod.
- zástupce typického vozu rychlíkové tratě je Bdpee 231. Na jednom konci vozu je velké místo pro kola i držáky na výšku.
- Místo pro kola a kočárky je jednom konci vozu Bdpee 231 označeno na vnějších dveří piktogramem kola v rámečku. Tyto vozy jsou určeny pro dálkové rychlíkové tratě a tak je místi pro kolo povinně místenkové. Bez místenky na kolo nesmíte nastoupit.
- Ve voze Bdpee 231 je pět držáků na kola. Protože jsou tyto vozy nasazovány na dálkové rychlíkové tratě, je tu povinná rezervace místa pro kolo. Proto jsou čísla držáků očíslované a vidíte, který držák na kolo máte dle rezervačního systému.
- Do oddílu k sezení vedou zasouvací dveře šířky 70 cm. Otevírání na zelené tlačítko. Vedle dveří kastlík na netříděný odpad.
- Kombinovaný vůz pro přepravu vozíčkářů, dětí a cyklistů. To je vůz Bbdgmee 236
- Vůz Bbdgmee 236
- U držáků na kola jsou čísla rezervací. Po zavěšení kola si jdete sednout. Kočárky rezervaci nepotřebují.
- Ve voze Bbdgmee 236 jsou dva oddíly na kola. Na obou koncích vozu. Sledujte proto číslo své rezervace na dveřích vozu. Projít s kolem vnitřkem vozu totiž nejde. Tyto vozy jsou totiž nasazovány zejména na rychlíkové tratě, kde jsou místa na kola s povinou rezervací.
- Druhý oddíl pro kola je ve voze Bbdgmee 236 na jeho druhém konci. Tady se o místo dělíte s vozíčkáři. Nástup je opět přes dveře označené číslem vaši rezervace.
Pendolino
Rychlíky SC Pendolino mají jen tři (!) místa na kola. Podmínkou je samozřejmě rezervace místa předem. Moc místa na kola tu však není.
- Pro přepravu kol, kočárku a dětí do 10 let je určen jen vůz Bmpz 084. V rezervačním systému označen jako vůz č. 4.
- Místo pro kola a kočárky ve voze č. 4 (Bmpz 084) je hned za dveřmi. Rozměr plochy pro kočárky cca 100 x 120 cm.
RailJety
Pokud cestujete s kolem RailJetem, je povinná rezervace místa pro kolo (60 Kč). Kolo smíte dát jen do vozu 21. Zde jsou rámy pro 10 jízdních kol v modré soupravě, resp. 7 míst pro kola v červené soupravě. Pro nástup s kolem použijte první dveře za lokomotivou. Jsou označeny piktogramem kola. Tato část vozu není klimatizována ani vytápěná.
- Vůz RailJet Bmpz 893 je určen pro cestování s kolem. Místo na kolo je hned za lokomotivou. Ale pozor, tyto jednotky jsou ve směru z Prahy do Vídně taženy lokomotivou (vůz 21 je jako první), zatímco ve směru z Vídně do Prahy jsou tlačeny lokomotivou (vůz 21 je jako poslední)
- V modrých railjetech je ve voze 21 deset držáků na kola.
- V červených soupravách (patřících rakouským železnicím – OBB) je sedm stojanů na kola, v modrých soupravách patřících ČD je deset míst na kola.
- V modrých soupravách ČD railjet je místo pro kola v samostatném oddíle. Ten je od části se sedadly oddělen zasouvacími dveřmi.
Služební a kombinované vozy ČD
České dráhy zejména v letním období nasazují na vybrané spoje „modré“ vozy ze služebním oddílem a velkými dvoukřídlými dveřmi. Jedná se o službu úschova během přepravy. Přeprava kol je zajištěna v tomto speciálním voze v uzamčeném služebním oddíle. Kapacita úschoven je obvykle až několik desítek jízdních kol (popřípadě lodí když jedete na řeku). Vozy jsou buď celé určené pro přepravu kol nebo služební oddíl zabírá jen polovinu vozu a ve druhé polovině jsou normální sedadla. Většina těchto vozů je hodně staršího data výroby. Pokud je takový vůz řazen do soupravy, přednostně se mají dávat kola sem.
Za přepravu se platí zvláštní poplatek za úschovu během přepravy. Vlaky jsou v jízdním řádu označeny symboly kufru, v případě možné nebo povinné rezervace pak v kulatém nebo hranatém rámečku. Ve stanici, při vykládce a nakládce kol pomáhejte zřízenci ČD. Jeden kola podává a druhý, co je odebírá.
- Fotky a popis vozu Ds 952
- Fotky a popis vozu Ds 953
- Nakládání kol do vozu Ds 952
- Uvnitř oddílu pro kola je místo až pro 50 kol. Žádné háky na stěně, ale pohodlnější rámy připevněné k podlaze. Vůz Ds 952
- Vykládání kol ze služebního vozu Ds 952, zde ve stanici Dolní Loučky z vlaku Brno – Žďár nad Sázavou. Pod dveřmi do služebního oddílu jsou schody. Jejich použití pro nástup či výstup je velmi, velmi, nepohodlný. Buďte proto dole na nástupišti a podávejte / odebírejte kolo. Pro naložení kola či kočárky musí být dva, jeden co stojí na nástupišti a druhý ve voze.
- Popis a foto vozu BDs 449
- Popis a foto vozu BDs 450
- BDs 449
- Celá jedna polovina vozu BDs 449 je určena pro přepravu kol, ale třeba také lodí. za tím účelem jsou zde široké dvoukřídlé dveře pro nakládku kol. Nakládku a vykládku, včetně otevírání dveří, provádí vždy personál vlaku. Uvnitř je 25 držáků na kola.
Cyklopůjčovny ČD Bike
Pokud nemáte sebou kolo, můžete si jej půjčit. Třeba v půjčovnách kol a koloběžek ČD Bike. Zapůjčit si kolo v železniční stanici a vyrazit odtud na cyklovýlet bude letos možné na celkem 68 místech v republice. Letos zároveň došlo ke zvýšení počtu celoročně otevřených půjčoven z původních dvanácti na osmnáct. České dráhy také rozšíří nabídku příslušenství, které si mohou zájemci v jednotlivých pobočkách zapůjčit. Sezónní půjčovny budou otevřené do 31. října.
Kompletní přehled půjčoven s jejich nabídkou najdete v příspěvku Cyklopůjčovny ČD Bike
Vlaky Jižní Moravy – Moravia
- Souprava Moravia, vůz 551
Jihomoravský kraj si koupil vlastní vlaky. Pojmenoval je Moravia a každou ze souprav pak ještě zvlášť podle odrůdy vína. Soupravy Moravia jsou dvou nebo čtyř-článkové. Jsou nízkopodlažní a umožňují přepravu jízdních kol.
V osobních vlacích Moravia platí tarif Jižní Moravy. Rezervace na kola nejsou, přepravují se do vyčerpání kapacity vlaku.
Papírové jízdenky IDS JMK pro vás a pro kolo je třeba zakoupit na pokladně Českých drah a poté označit na nástupišti před nástupem do vlaku. Jízdenky lze koupit i v mobilní aplikaci IDS JMK Poseidon. Pro přepravu jízdního kola využijte jednodenní jízdenku za 80/70 Kč nebo jízdenku pro jednu cestu 40 Kč (platí vždy pouze pro jedno jízdní kolo). Držitelé předplatních jízdenek (šalinkart) pro zóny 100+101 při cestě z Brna mimo Brno za přepravu jízdního kola v zónách 100+101 neplatí, kupují si jízdenky jen pro zbývající zóny.
- Popis fotky vozu Moravia 550
- Pokud cestujete s kolem nebo kočárkem, nastupujte vždy dveřmi označeným příslušným piktogramem kola, resp. kočárku. Ve vlaku Moravia 550 jsou plochy pro kola a kočárky jasně vyznačeny na podlaze.
- Ve voze 550 jsou jen tři (!) držáky kola na výšku. Jsou tu sklopné sedačky, které budou asi dostupné jen, pokud tu nebudou kola.
- Horní držáky na kola. Pokud je držák sklopený, je to kvůli přístupu ke skříni co je za ním. Narovnejte si jej a kolo normálně zavěste 🙂
- Za dveřmi určenými pro vozíčkáře je plocha primárně určená pro vozíky.
- Za dveřmi jsou sklopné sedadla a místo pro kola a kočárky. Nejsou tu však žádné držáky na kola.
- Je tu jen jeden jediný popruh k uchycení. Z moji zkušenosti je vhodný pro držení dvou až třech kol. Pokud to bude více cyklistů, kola se budou muset nějak poskládat. Co mi ale chybí, není tu u stropu žádné madlo pro přidržování za jízdy…
- Popis a fotky vozu Moravia 551
- V nízkopodlažní části vozu Moravia 551 jsou místa pro kola a pro kočárky. Sledujte piktogramy na dveřích.
- Pokud cestujete s kolem nebo kočárkem, nastupujte vždy dveřmi označeným příslušným piktogramem kola, resp. kočárku. Plochy určené pro odstavení kol a kočárků jsou vyznačeny na podlaze.
- Ve voze Moravia 551 nejsou žádné držáky na kola na výšku. Kola musíte opřít podél sklopných sedaček a případně zajistit bezpečnostním popruhem. Ta bílá plechová krabice je odpadkový koš na tříděný odpad.
leo express
Jeden vlak leo express pobere max. 4 kola.
Cena za přepravu jednoho kola je 49 Kč.
Rezervační systém vám při nákupu jízdenky hned sdělí, zda je pro kolo ještě ve vlaku místo.
A pozor, zatímco na jejich regionálních linkách je přeprava jízdních kol možná po celý rok, na rychlících leo express je dostupná jen od dubna do konce října.
Váha kola nesmí přesáhnout 23 kg.
Leo express uvádí na webu i max. rozměry přepravovaného kola ve vlaku. Důležitý je parametr šířky pneumatiky – max. 7 cm.
Výhodou je, že všechny vlaky leo express jsou nízkopodlažní. Což výrazně usnadní nástup a výstup s kolem.
Leo express regionální vlaky
- Nízkopodlažní dvou-vozová souprava vlaku LEO 846 pro regionální tratě. Pro nástup s kolem do správných dveří sledujte piktogramy vedle dveří.
- Interiér jednotky leo express 846 pro regionální tratě s místem na přepravu jízdních kol.
- Detail plochy pro kola v jednotce LE 846.
Informace na webové stránce leo epxress.
RegioJet
Rychlíky RegioJet
Ve spojích kategorie RJ není možné převážet kola či koloběžky.
Přepravit je možné jen malé koloběžky, v případě, že se dají uskladnit v úložném prostoru nad hlavami nebo pod sedačkou.
Linka R8 z Krpole přes Vyškov do Bohumína
Přeprava kol na rychlíkové lince R8 je možná jen ve voze low-cost (2. třídy). Pro cestu s kolem je povinná rezervace místa na kolo spolu s nákupem vaši jízdenky. Rezervační systém pohlídá dostupnost místa na kolo. Rezervace na kolo je povinná i v případě, že chcete cestovat na některou krajskou jízdenku (IDS-JMK, IDSOK či ODIS), nebo máte krajské předplatné (kupóny na zóny). Totéž se vztahuje na jízdenku zakoupenou přes OneTicket.
Přeprava kola je zpoplatněna. Poplatek činí 30 Kč.
- Vůz 2. třídy – low cost RegioJet Bmpz 20-73 v Králově Poli. U dveří vozu označených piktogramem kola je místo pro kola a kočárky. Prostupná šířka dveří, které se otevírají posunem do strany, je 77 cm.
- Hned za dveřmi vozu Bmpz 20-73 jsou tři držáky na kola.
- Další místa na kola (a také na kočárky) je uvnitř vozu 20-73. Za vnitřními dveřmi jsou police na kufry. A dál je místo na kola.
- Kola se zde staví normálně na zem a poutají se bezpečnostním pásmem, který znáte z auta. Místa na kola nejsou číslována, ale je povinná rezervace.
- Příklad uchycení kola ve voze Bmpz 20-73 na lince R8 z Králova Pole do Bohumína. Je to rychlík, takže povinná rezervace kola.
Linka R23 z Kolína do Ústí nad Labem
V každém vlaku je zajištěna možnost přepravy jízdních kol. Cestující s jízdním kolem si musí zavčas zarezervovat místo ve voze číslo 2. Počet míst na kolo je omezen. Pro nástup do vozu využijte dveře označené obrázkem kola.
Rezervace na kolo je povinná i v případě, že chcete cestovat na některou krajskou jízdenku (DÚK, PD), nebo máte krajské předplatné (kupóny na zóny). Totéž se vztahuje na jízdenku zakoupenou přes OneTicket.
Přeprava kola je zpoplatněna. Poplatek činí 30 Kč.
Upozornění:
- Z bezpečnostních důvodů jsou elektrokola/elektrokolobežky přepravovány jen v případě vyjmuté baterie.
- S jízdním kolem není možné využívat čekárny / lounge RegioJetu v Brně, v Praze či ve Vídni.
Odkaz na informace na webové stránky RegioJetu
Vlakem s kolem do světa
V některých oblastech lze využívat i zvýhodněné podmínky pro cestování s jízdním kolem v rámci integrovaných dopravních systémů a regionálních nabídek například v příhraničí. Jde kupříkladu o cestování s kolem na území Prahy nebo s jízdenkami EgroNet, EURO-NISA-TICKET a další.
Vlaky České dráhy vás dopraví s jízdním kolem také do zahraničí. Přímé vlaky z Česka směřují hned do několika míst na Dunajské nebo Labské cyklostezce. Takto lze pohodlně dojet vlakem na cyklotrasu Greenway Praha – Vídeň nebo Mnichov – Praha. Cílovou destinací pro cykloturisty tak mohou být např. Berlín a Hamburk, Krakov a Varšava, Žilina, Budapešť, Vídeň, Graz, Linec nebo Mnichov.
České dráhy odbavují jízdní kola přímými doklady do Německa, Rakouska, Maďarska, Nizozemska, Dánska, Lucemburska, Švýcarska, Polska, Slovenska, Chorvatska, Slovinska a Belgie. Dovozné bez ohledu na přepravní vzdálenost je 10 eur, na Slovensko pak 3 eura. U mezistátních dálkových vlaků je obvyklá povinná rezervace místa pro přepravu jízdního kola.
Vlakem s kolem do Rakouska
Rakouské spolkové dráhy ÖBB jdu už dlouho dobou cestou sjednocení svého vozového parku. Proto vám představíme „jen“ nízkopodlažní soupravu s vozem Bmpz-dl 50 81 jako zástupce pro regionální tratě a soupravu railjet ÖBB, která dominuje na dálkových rychlíkových spojích. Konkrétně vůz Bmpz 893 určeným pro přepravu jízdních kol. Tento vůz známe i od nás, z červených souprav railjet.
V Rakousku je možné přepravovat jízdní kolo ve většině regionálních i dálkových vlaků. V osobních vlacích může být kolo přepravováno bez rezervace místa. Na dálkových spojích je většinou povinná rezervace.
Cena za přepravu kola závisí na tom kam jedete a kdy si lístek kupujete. Platí, že čím dříve si jízdenku koupíte, tím lacinější to budete mít. Jízdenku popř. místenky na kolo si můžete pořídit online nebo přes appku ÖBB. Navíc si můžete koupit týdenní nebo měsíční jízdenku na kolo. Pro přepravu kola dál do zahraničí je k dispozici Biking International Ticket s cenou od 12 EUR a výše.
- Zdarma se vlakem přepravují skládačky. Pokud má vaše kolo (po složení) max. rozměry 90 x 60 x 40 cm, můžete jej přepravovat jako ruční zavazadlo zdarma a bez nutnosti rezervace místa ve vlaku.
- Zdarma se v místních a regionálních vlacích, stejně jako v rychlících ÖBB Railjet (na vyznačeném místě) můžete přepravovat skládačky až do max. rozměrů 110 x 80 x 40 cm.
Ale:
- Pokud máte opravdu velká kola, která jsou delší jak 185 cm, vyšší 110 cm, šířky přes 60 cm, s pneumatikou větší 28 palců, s šířkou gumy větší jak 4,2 cm s hmotnosti přes 30 kg a dále
- tandemová kola, kola lehačky (recumbent bikes) a velká horská kola. tak v takových případech musí být kola přepravována vlakem ve speciálním služebním oddíle. Rezervace přes web nebo přes appku není možná.
Osobní vlaky
U nás začíná několik spojů regionálních vlaků. Ve většině případů se jedná o příměstské nízkopodlažní (popř. dvouposchoďové) soupravy. V nich je místo i na kola. Sledujte piktogram kola vedle dveří. Takové či obdobné soupravy křižují Rakousko i na vnitrostátních spojích. Jízdenku na kolo si můžete koupit i u průvodčího, levnějěší je to přes appku OBB Tickets.
Rychlíky
Do dálkových vlaků (Railjet, Railjet Xpress, Intercity, Eurocity, Express train, ICE a Nightjet) musí být vedle jízdenky na kolo rovněž povinná místenka. Cena místenky na kolo je v předprodeji 3 EUR.
- Dominantním vlakem na dálkových rakouských trasách jsou červené railjety.
- Jeden vůz, obvykle na konci (začátku) vlaku je určen pro přepravu jízdních kol. Sledujte piktogram kola na dveřích. Rezervace místa na kolo je povinná.
- Uvnitř jsou držáky na kola. Zřejmě jen pro 7 kol.
- Hned vedle, za polo-průhlednou stěnou, jsou místa k sezení určená pro cyklisty. Naproti držákům na kola je regál pro větší zavazadla.
Odkaz na Rakouské spolkové dráhy pro další informace o cestování vlakem s kolem
Vlakem s kolem na Slovensko a do Maďarska
Na rychlících do zahraniční platí povinná jízdenka a místenka na kolo. Na Slovensko jezdí buď české vozy nebo slovenské vozy podobného uspořádání jako vozy ČD. Zmíním proto vůz maďarských železnic MÁV s krkolomným označením Bbdpmz 61 55 84-91, který bývá řazen na rychlíku Metropolitan z Prahy do Budapešti. Při nákupu jízdenky jej najdete jako vůz určený pro přepravu kol.
- Vůz Maďarských železnic MÁV Bbdpmz 61 55 84-91. na vlaku Metropolitan.
- Vůz Bbdpmz 61 55 84-91 je určen pro přepravu kol a kočárků. Za dveřmi, které jsou nepřehlednutelně označeny velkým piktogramem kola, je oddíl pro jejich přepravu.
- Je tu šest držáků na kola na výšku. Na ploše mohou stát kočárky, nebo další kola.
- Naproti jsou sklopné sedačky pro cyklisty nebo pro rodiče u kočárku. Sedadla jsou překvapivě poholdná.
- Jedno sedátko je opatřeno bezpečnostním pásmem. Tím lze připoutat další kola. Navíc je tu zdroj 230 V pro nabíjení (?) elektro-kol.
Závěrem
U nás či v blízkém zahraničí se dají přepravovat kola takřka ve všech osobních vlacích. V rychlících je nabídka již omezena. Do osobáku potřebujete jízdenku na kolo. Do rychlíku většinou i místenku, kterou si musíte pořídit předem. Při vyhledávání a nákupu jízdenky sledujte u kterého vozu je označení jízdního kola a zda je v rámečku. Pokud je v rámečku, je povinná místenka.
V provozu je ohromné množství typů vozů. A mnoho možností jak jízdní kolo přepravovat (držáky na výšku, bezpečnostní pásy, volně bez zajištění, uložením do služebního oddílu…). Podívejte na stránku s filtrovací tabulkou vozů na české železniční síti. A vyfiltrujte si jen vozy s možností přepravy kol Kola – ano kolik jich je. Na odkazu Podívej si je můžete prohlédnout.
Pohodovou cestu vlakem s kolem přeje
Pavel Boucník
Pokud máte dotazy, náměty a fotky co se vím líbilo či nelíbilo při cestování s kolem vlakem, tak nám to pošlete do redakce
vlakem.jednoduse@gmail.com
duben 2024