Důležitá pravobřežka
4. dubna 2025
Jako Pravobřežka se označuje železniční trať z Lysé nad Labem přes Všetaty, Mělník, Litoměřice a Velké Žernoseky do Ústí nad Labem západ. V jízdním řádu je označena jako trať 072. Slouží především pro nákladní dopravu. Přestože je trať dvoukolejná a elektrifikovaná, kapacitně ani svými parametry již nestačí. A proč se označuje jako Pravobřežka? Vede totiž po pravém břehu řeky Labe.
Podchod nejen v Mělníce
Správa železnic proto připravuje modernizace trati 072 na pravém břehu Labe. Nyní hledá projektanta její části z Mělníka do Litoměřic. Předpokládaná hodnota zakázky je 197 631 000 korun. Všechna nádraží získají nová nástupiště s bezbariérovým přístupem, několik stanic se prodlouží pro možnost zastavení nákladních vlaků dlouhých 740 metrů. Samotné zahájení stavby se plánuje na přelomu 20. a 30. let 21. století.
Rekonstrukcí projde úsek, který měří celkem 35 kilometrů.
Cestující ve všech stanicích a zastávkách budou využívat nová nástupiště s dostatečnou výškou pro snadný nástup do vlaků. Součástí jejich vybavení budou moderní přístřešky doplněné lavičkami. Ve stanicích Mělník, Štětí a Polepy bude příchod k vlakům novými podchody se zajištěním bezbariérového přístupu. Kromě toho budou dostatečně dlouhé i pro nákladní vlaky o délce 740 metrů. V Mělníce se navíc zrekonstruuje i nádražní budova. V Liběchově vznikne nová zastávka umístěná blíže k centru obce, současná stanice bude sloužit pouze pro nákladní dopravu.
Většinu z 26 přejezdů na trase nahradí nadjezdy nebo podjezdy, silniční doprava bude využívat stávající nebo nově vybudované komunikace. Součástí stavby bude také rekonstrukce železničních mostů, propustků a opěrných zdí. Na provoz vlaků bude dohlížet moderní zabezpečovací zařízení ETCS, nové trolejové vedení
bude na rozdíl od současnosti využívat střídavé napětí.
Projektová dokumentace je spolufinancovaná Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF).