Podařilo se chytit několik sprejerů při činu
26. srpna 2024
Počmárané vlaky. Opatření Středočeského kraje, hlavního města Prahy a Českých drah vedoucí k omezení řádění sprejerů ve vlacích v pražské aglomeraci jsou úspěšné. V posledních několika týdnech se podařilo zadržet hned několik sprejerů, kteří byli předáni Policii ČR. Zároveň pokračuje instalace speciálních polepů na vlakové jednotky, které usnadňují následující odstranění „malůvek“. Do systematického boje proti vandalismu se kraj, hlavní město a dopravce pustili minulý rok. Kampaň nese název Společně za čisté vlaky.
„Opatření, na kterých jsme se dohodli, se neminula účinkem. Zejména z pohledu exteriérů se situace zlepšila. Dříve jsme dopravce obvykle sankcionovali za zhruba třicet znečištěných jednotek měsíčně, v posledních měsících jsou to jednotky případů. České dráhy nás průběžně informují o bezpečnostních hrozbách, najatá bezpečnostní agentura zachytila i několik sprejerů. Samozřejmě jsme si vědomi, že situace zejména v interiérech CityElefantů není rozhodně dobrá. Ale věřím, že když vytrváme, tento boj s vandalstvím dovedeme do úspěšného konce ve prospěch nás všech, kteří hromadnou dopravu používáme,“ připomíná Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
Zlepšení na obzoru
„Jsem rád, že situace s posprejovanými příměstskými vlaky se nám daří stabilizovat. Díky nadstandardní spolupráci s krajem a městem jsme výrazně zpřísnili režimová bezpečnostní opatření v místech obratu i odstavení, kde se jednotky často stávaly terčem vandalů. Posílili jsme bezpečnostní perimetr na odstavném nádraží v pražské Michli a také nasazujeme hlídky bezpečnostní agentury do vytipovaných nočních a ranních spojů,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, a zdůrazňuje: „Daří se nám také dříve stahovat posprejované jednotky z oběhu na vyčištění a díky užití inovativních antisprejerských polepů nebo laků je čištění rychlejší a čisté vlaky se vrací zpět do provozu čisté dříve.“
„Osobně jsem zastáncem především preventivních opatření a nyní tedy díky společným investicím do většího zabezpečení přímo na místech, kde problémy vznikají, vidíme jasné zlepšení. Hezké a čisté prostředí ve vlacích zvyšuje komfort cestujících a motivuje je k jejich častějšímu využívání. Pro Prahu je totiž prioritou, aby bylo ze strany Českých drah zajištěno kvalitní a kapacitně dostatečné vlakové spojení pro Pražany z okrajových městských částí, kteří jezdí vlakem do práce a domů,” dodává první náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Dva chycení uličníci
Poslední dva případy úspěšného záchytu sprejerů jsou ze začátku srpna, kdy přímo při činu přistihl pracovník bezpečnostní agentury muže, který čmáral po stěnách interiéru osobního vlaku. Událost se stala na trati mezi pražským Smíchovem a Radotínem. Kvůli řešení incidentu s přivolanou policií musel být vlak odřeknut. Celková škoda byla vyčíslena na více než 39 tisíc korun.
Další muž byl přistižen při sprejování na skříně vagonů odstaveného vlaku v Klatovech. Na místě byl zadržen zaměstnanci ČD a ostrahou. V současné době se prověřuje, zda vandal nesprejoval i ve Středočeském kraji. Další vlaky dostanou antigraffiti polepy. Poprvé i do interiéru Kromě bezpečnostních opatření se národní dopravce zaměřuje také na efektivnější odstranění graffiti ze souprav. Na vybrané jednotky řady 471 CityElefant v barvách Pražské integrované dopravy byly aplikovány antigraffiti polepy a laky.
„Ty se nám osvědčily i proto, že pro umytí takto vybavených jednotek je potřeba mnohém méně vody i chemických látek. Pokračujeme tedy v instalaci této technologie a vybavíme jí další více než tři desítky CityElefantů, tentokrát poprvé i v interiérech. S tím začínáme už teď v srpnu. Významně tím zlepšíme stávající stav vandaly zničených interiérů a zvýšíme kulturu cestování v Praze a jejím okolí,“ dodává Ješeta.
Milionové škody
Odstraňování graffiti z interiérů a exteriérů vlakových souprav stojí ČD každý rok miliony korun. Jen za letošek je škoda vyčíslena na přibližně 13 milionů korun. Každý týden odstraní České dráhy ze svých vlaků v Praze graffiti v rozsahu 100 až 350 m2 . Za celý loňský rok zaznamenaly České dráhy celkem 460 sprejerských útoků na své vlaky.
České dráhy dál čistí příměstské vlaky od graffiti
24. července 2023
České dráhy a objednavatelé dopravy si dál stojí za svým a chtějí čisté vlaky, které nebudou zašpiněné čmáranicemi vandalů. Dál intenzivně probíhá čištění
příměstských jednotek CityElefant. Na první z nich byl také aplikován ochranný antigraffiti lak nebo polepy, které usnadní odstranění vandalských výtvorů.
„Čisté vlaky, které nabízejí komfortní a moderní cestování ať už do práce, do školy nebo za zábavou pro nás zůstávají jednou z priorit. Na začátku června jsme odstartovali kampaň ‚Společně za čisté vlaky‘ a řadu cílů se nám již podařilo splnit. Za letošní rok už bylo odstraněno graffiti ze 109 jednotek CityElefant, a to při inventárním stavu 70 kusů v pražské aglomeraci. To znamená, že některé jednotky jsme vyčistili už víc než jednou. Momentálně se tak počet posprejovaných jednotek pohybuje kolem deseti,“ popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Fólie pro sprejům
Kromě čištění už byl na sedm jednotek aplikován ochranný antigraffiti lak WEFA a u dalších třinácti jednotek bude aplikace tohoto ochranného laku provedena do konce prázdnin. Aktuálně probíhá také polep jedné z jednotek antigraffiti fólií v designu Pražské integrované dopravy a od srpna bude tento polep použit i na další jednotky.
Čištění vlaků a škody způsobené graffiti stojí České dráhy miliony korun ročně. V rámci kampaně „Společně za čisté vlaky“ probíhá celá řada dalších preventivních opatření. Aktivněji se střeží místa, kde k útokům nejčastěji dochází, ať už ve spolupráci s bezpečnostní agenturou nebo Policií ČR. Osvědčila se také hlídka se psy, které už se podařilo zadržet sprejery při činu.
Kamery a oplocení
Společně s objednavateli dopravy připravují České dráhy intenzivně i další opatření, která mají zabránit vandalským útokům. Například na odstavném nádraží Praha-Jih dojde k instalaci kamerového systému a zajištění lepšího oplocení areálu. Dál bude pokračovat aplikace antigraffiti polepů a nástřiku a příměstské
vlaky budou také dovybaveny vnitřním a vnějším kamerovým systémem.
Celkové náklady na tato opatření se vyšplhají až na částku cca 230 milionů korun, které z velké části zaplatí v ceně dopravního výkonu Středočeský kraj a Praha – v konečném důsledku pak vlastně každý z nás ze svých daní, ze kterých kraj hradí Českým drahám výkony ve veřejné dopravě. Jenom pro představu, za stejné peníze lze pořídit dvě zcela nové klimatizované nízkopodlažní soupravy, jako jsou například vlaky RegioFox, které na středočeské železnice vyjedou ještě v roce 2023.
I v Brně jsou graffiti velkým problémem
Červen 2023
V Brně a jeho okolí jsou graffiti podobně velký problém jako v Praze a ve Středočeském kraji. Svědčí o tom i vandalský útok, který se odehrál na historickou elektrickou jednotku řady 560. Ta měla být vystavena na 6. nástupišti brněnského hlavního nádraží v rámci Dnů dopravní nostalgie. Část graffiti byla vyčištěna, další část zůstane posprejovaná, aby i návštěvníci nostalgické akce věděli, jak velkým problémem výtvory vandalů jsou a že se jejich řádění nevyhnou jak moderní, tak i historické vlaky.
Na jednotce je také patrné, jak odstraňování graffiti znatelně poškozuje původní lak vlaku. „Výtvory sprejerů nás každoročně stojí miliony korun. Rok co rok navíc zaznamenáváme vyšší aktivitu vandalů. Jen v tomto roce jsme investovali do čištění interiérů a exteriérů zhruba 10 milionů korun. V Brně a okolí tak připravujeme podobná opatření, která zavádíme a budeme zavádět v Praze a středních Čechách. Například ve spolupráci s Policií ČR a bezpečnostními agenturami budeme aktivněji střežit místa, kde k útokům nejčastěji dochází. Plánujeme zde i nasazení hlídky se psem, která se osvědčila v hlavním městě,“ popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
České dráhy se budou snažit lépe ochránit odstavené vlaky i díky plánovaným investicím do technického zabezpečení perimetrů odstavných míst.
Napsat komentář