V neděli 10. prosince 2023 začne na železnici platit nový jízdní řád. Objednávka regionálních spojů na území Kraje Vysočina zůstává na stejné úrovni jako v současném jízdním řádu. Na všech provozovaných tratích regionu se koncepce jízdního řádu prakticky nemění a dochází pouze k úpravám jednotlivých spojů. Ale mnoho zastávek na Vysočině bude nově na znamení (!) a na dvou tratích dojde v průběhu roku k zastavení provozu z důvodu stavebních prací. A tak největší pozitivní novinkou je náhrada starých vozidel ČD novými soupravami. V první polovině příštího roku by mělo být dodáno devět nových jednotek RegioFox a další RegioFoxy budou na Vysočinu zajíždět ze sousedního Pardubického kraje. Nový jízdní řád bude platit do 14. prosince 2024.
Více vlaků, více kilometrů. VDV až do Tišnova
V období platnosti jízdního řádu 2024 ujedou regionální spoje na území Kraje Vysočina 4,458 mil. vlakokilometrů. Dopravce ČD v regionu denně vypraví v průměru 429 vlaků v pracovní dny a 305 v nepracovních dnech. To je o něco více, jak v letošním jízdním řádu. V celoročním průměru se jedná o 393 vlaků denně.
S platností od 10. prosince 2023 dojde rovněž k rozšíření krajského systému IDS VDV. Do integrovaného systému budou nově zařazeny vlaky dálkové dopravy linky R9 v úseku Křižanov – Tišnov (trať 250).
Přehled změn v regionální dopravě Českých drah v Kraji Vysočina
Trať 212 Světlá nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou (– Čerčany)
- Vlaky s odjezdem v 17:47 a 19:44 z Ledče nad Sázavou do Havlíčkova Brodu (Os 24877 a 24881) pojedou nově pouze o víkendu. V pracovní dny pojedou z důvodu zkrácení přestupní doby v Ledči nad Sázavou v dřívější poloze s odjezdem již v 17:38 a 19:38 z Ledče nad Sázavou a příjezdem do Havlíčkova Brodu
v 18:23 a 20:23 (Os 24875 a 24879). - Dále na této trati dochází pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků, jejichž cílem je zachovat či vylepšit přípojové vazby. Počet ostatních vlaků ani jejich datová omezení se nemění.
Trať 224 Horní Cerekev – Obrataň (– Tábor)
- beze změny
Trať 225 (Veselí nad Lužnicí –) Horní Cerekev – Jihlava – Havlíčkův Brod
- První ranní vlak v pracovní dny s odjezdem z Havlíčkova Brodu v 4:55 a víkendový vlak s odjezdem z Havlíčkova Brodu v 4:55, jejichž cílovou stanicí je Jihlava město, nově pojedou po celý týden ve stejné časové poloze. Z Havlíčkova Brodu bude nově odjíždět v 4:55 a do Jihlavy města přijede vždy v 5:27
(Os 5931). - Vlak s odjezdem v 8:18 z Jihlavy města a příjezdem v 8:51 do Havlíčkova Brodu (Os 8358) nově pojede
v úseku Jihlava město – Jihlava také v pracovní dny. - Na základě požadavku objednatele na zastávce Kamenná nově všechny vlaky zastaví jen na znamení nebo požádání. Toto opatření se týká i vybraných vlaků zastavujících na zastávce Jihlava-Bosch Diesel.
- Dále na této trati dochází pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků, jejichž cílem je zachovat či vylepšit přípojové vazby. Počet ostatních vlaků ani jejich datová omezení se nemění.
Trať 227 Kostelec u Jihlavy – Telč (– Slavonice)
- beze změny
Trať 230 Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou (– Kolín)
- Vlak z Čáslavi s příjezdem v 5:53 do Havlíčkova Brodu (Os 5933) nově nepojede v neděli.
- Vlak s odjezdem v 5:35 z Kolína a příjezdem v 6:53 do Havlíčkova Brodu (Os 5901) nově pojede i v neděli (náhradou za zrušený vlak Os 5933).
- Vlak z Kolína s příjezdem v 18:53 do Havlíčkova Brodu (Os 5919) nově pojede v úseku Světlá nad Sázavou – Havlíčkův Brod také v neděli (náhradou za zrušený Os 5927 v neděli).
- Odpolední vlak jedoucí v pracovní dny s odjezdem v 18:35 z Kolína a příjezdem v 19:37 do Světlé nad Sázavou (Os 5923) bude nově prodloužen o úsek Světlá nad Sázavou – Havlíčkův Brod, s příjezdem do Havlíčkova Brodu v 19:53 (náhradou za zrušený Os 5927 v pracovní dny).
- Večerní vlak s odjezdem v 21:45 z Kolína a příjezdem v 23:03 do Havlíčkova Brodu (Os 5927) nově v úseku Světlá nad Sázavou – Havlíčkův Brod nově nepojede v pracovní dny a neděli.
- Všechny osobní vlaky jedoucí v relaci Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou – Kolín a zpět budou nově zastavovat ve stanici Okrouhlice.
- Na základě požadavku objednatele budou všechny vlaky na zastávkách Hlízov, Církvice, Třebešice, Horky u Čáslavi, Nová Ves u Leštiny, Sázavka, Světlá nad Sázavou-Josefodol nově zastavovat jen na znamení nebo požádání.
- Dále na této trati dochází pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků, jejichž cílem je zachovat či vylepšit přípojové vazby v Havlíčkově Brodě a Kolíně.
Trať 237 Havlíčkův Brod – Humpolec
- beze změny
Trať 238 Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou (– Pardubice)
- Na této trati na území Kraje Vysočina nedochází k žádným podstatným změnám. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.
- Na většině spojů budou již v průběhu zimních měsíců nasazeny nové motorové jednotky řady 847 RegioFox z Pardubického kraje, vybrané spoje budou vedeny jednotkami řady 844 RegioShark.
- Nově budou všechny spoje Havlíčkův Brod – Pardubice a zpět vedeny jako přímé bez nutnosti přestupu v Hlinsku v Čechách.
- Po dokončení stavebních prací na území Pardubického kraje je na této trati naplánována od 9. 6. 2024 řádná změna jízdního řádu. Na základě požadavku objednatele dojde na území Vysočiny k úpravě časových poloh všech vlaků do taktové polohy (Hlinsko v Čechách odj. X:05 – Chotěboř odj. X:31 –
Havlíčkův Brod příj. X:50 / Havlíčkův Brod odj. X:10 – Chotěboř odj. X:31 – Hlinsko v Čechách příj. X:57). Počet vlaků ani datová omezení se touto úpravou nemění.
Trať 240 (Brno –) Náměšť nad Oslavou – Okříšky – Jihlava
- Na této trati na území Kraje Vysočina nedochází k žádným podstatným změnám. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.
- V úseku Střelice – Rapotice dojde k úplnému zastavení provozu ve dnech 30. 4. – 14. 12. 2024 (229 dní) z důvodu stavebních prací v rámci elektrizace trati Střelice – Zastávka u Brna. Všechny osobní vlaky v tomto úseku budou nahrazeny autobusovou dopravou dle výlukových jízdních řádů. Spěšné vlaky linky
R54 a vlaky dálkové dopravy linky R11B budou vedeny náhradní autobusovou dopravou v úseku Náměšť nad Oslavou – Brno hl.n.
Trať 241 (Znojmo –) Moravské Budějovice – Okříšky
- Večerní vlak ze Znojma s příjezdem v 20:48 do Okříšek (Os 24824) nově pojede v úseku Znojmo – Moravské Budějovice o 6 minut později, s odjezdem ze Znojma v 19:14. S tím souvisí i posun protijedoucího vlaku (Os 24825) v úseku Moravské Budějovice – Znojmo, nově s odjezdem v 19:59 z Moravských Budějovic a příjezdem do Znojma v 20:42. K posunu časové polohy dochází na žádost dopravce ČD z technologických důvodů.
- Na základě požadavku objednatele dochází též k drobným časovým posunům nočních vlaků jedoucích
během akce Znojemské historické vinobraní. - Dále na této trati nedochází k žádným změnám. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění..
Trať 250 (Brno –) Žďár nad Sázavou – Havlíčkův Brod
- Na této trati dochází pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků, jejichž cílem je zachovat či vylepšit přípojové vazby ve stanicích Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou a Křižanov. Celkový počet spojů se nemění.
- Vlak s odjezdem v 22:11 z Havlíčkova Brodu do Žďáru nad Sázavou (Os 8755) nově zastaví na zastávce Nížkov.
- S platností od 10. 12. 2023 dochází k rozšíření integrace tarifu VDV u vlaků dálkové dopravy linky R9 o úsek Křižanov – Tišnov.
- V úseku Křižanov – Vlkov u Tišnova dojde k úplnému zastavení provozu ve dnech 1. 3. – 30. 9. 2024 (214 dní) z důvodu stavebních prací v rámci celkové rekonstrukce traťového úseku. Všechny vlaky regionální dopravy v tomto úseku budou nahrazeny autobusovou dopravou dle výlukových jízdních řádů.
Vlaky dálkové dopravy linky R9 budou vedeny náhradní autobusovou dopravou v úseku Křižanov – Brno hl.n.
Trať 256 (Tišnov –) Nové Město na Moravě – Žďár nad Sázavou
- beze změny
Trať 257 Studenec – Velké Meziříčí – Křižanov
- beze změny
Nové vlaky
V prvním pololetí roku 2024 se očekávají dodávky devíti moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, které budou postupně nasazeny především na trati z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Telče a Slavonic, dále na spěšných vlacích z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Znojma a na vybraných spojích z Havlíčkova Brodu do Žďáru nad Sázavou.
Z Pardubického kraje budou na Vysočinu zajíždět další nové RegioFoxy po trati 238 Pardubice – Havlíčkův Brod.
Po nasazení nových motorových jednotek RegioFox zůstane v regionu také všech třináct moderních bezbariérových vozů řady 841 RegioSpider. Ty budou
jezdit na tratích z Havlíčkova Brodu do Humpolce, Ledče nad Sázavou, na trati z Křižanova přes Velké Meziříčí do Studence a z Jihlavy do Třebíče. Na tratích Vysočiny je také nasazeno šest moderních elektrických jednotek řady 650.2 RegioPanter, které na tratě v kraji vyjely poprvé na začátku května 2023. Cestující se s nimi mohou svézt na trati 250 mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou, na trati 225 v úseku Havlíčkův Brod – Jihlava město a na trati 230 Havlíčkův Brod – Kolín. Po nasazení všech nových motorových jednotek RegioFox, v kombinaci s několika zbývajícími Regionovami, bude mít Vysočina drtivou většinu regionálních spojů bezbariérovou, nízkopodlažní a snadno dostupnou všem skupinám osob se sníženou schopností pohybu a orientace.
Napsat komentář