RegioPanter jednotky začaly dnes, v úterý 20.prosince, jezdit na trati z Olomouce přes Uničov do Šumperka. Do konce roku České dráhy nasadí v Olomouckým kraji celkem čtyři dvou-vozové jednotky 650 + 651. V lednu je doplní ještě pátá. Tím ale obměna vozidlového parku ve zdejším kraji nekončí. V průběhu příštího roku a na začátku roku 2024 v regionu začne jezdit celkem 27 zcela nových tří-vozových souprav RegioPanterů řady 640.
- Jednotka RegioPanter řady 650 před slavnostním uvedením do provozu v Olomouckém kraji.
- Jedny dveře jsou určeny pro nástup vozíčkářů. Na pomoc z nízkých nástupišť slouží zvedací plošina. V pozadí velký půl-kruhový záchod vhodný i pro vozíčkáře.
- Jednotky RegioPanter jsou oboustranné, tzn. že na obou čelech (koncích) je stanoviště strojvedoucího.
- Interiér nové jednotky 650+651 co od dneška jezdí v Olomouckém kraji.
Slavnostní představení
nových jednotek RegioPanter 650+651 proběhlo dnes na olomouckém hlavním nádraží.
- „Modernizace trati mezi Olomoucí, Uničovem a Šumperkem a nové elektrické soupravy zajistí rychlejší, komfortnější i bezpečnější cestování díky nasazení evropského zabezpečovače ETCS. V takové podpoře regionální železniční dopravy chceme pokračovat i v dalších místech, kde železnice pomáhá zajišťovat dostupnější cestu za prací, vzděláním nebo volnočasovými aktivitami či výlety,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
- „Díky nákupu téměř tří desítek nových vlaků RegioPanter získá Olomoucký kraj nejmodernější regionální železniční dopravu v republice. Elektrické jednotky nabídnou obyvatelům regionu komfortní cestování a maximální pohodlí. Jsou bezbariérové, mají pohodlné sedačky s dostatkem místa na nohy, nabijete si v nich drobnou elektroniku nebo se připojíte k Wi-Fi,“ říká Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. „Věříme, že to do vlaků přiláká cestující, kteří teď využívají k cestám například osobní automobil,“
- „Nová generace RegioPanterů má za cíl nalákat více osob do regionální přepravy. V Olomouckém kraji bude k dispozici 27 elektrických jednotek nejnovějšího typu 20Ev a já nepochybuji o tom, že se pro obyvatele regionu stanou atraktivní alternativou pro cestování za prací, studiem či rodinou. Oblíbenost železniční dopravy neustále roste, ale pokud chceme, aby tomu tak bylo i nadále, musíme cestujícím nabídnout moderní dopravní prostředky, které zajistí komfort i bezpečnost. A přesně to reprezentují RegioPantery, které si získaly oblibu u cestujících nejen v Česku. Věřím, že i tento nový typ bude úspěšný a pomůže Olomoucku vybudovat moderní přepravní síť, kterou budou cestující s potěšením využívat. Nová generace RegioPanterů totiž prošla řadou inovací, díky kterým je úspornější, bezpečnější a nabízí větší přepravní kapacitu,“ popisuje nová vozidla Tomáš Ignačák, prezident regionu CZ/SK Škoda Group.
- Slavnostní přestřižení pásky a zahájení provozu nových RegioPanterů
První jízda s RegioPanter
Součástí dnešní akce byla i prezentační jízda do Šternberka a zpět do Olomouce. Tato trať je modernizovaná elektrifikovaná regionální trať, na které budou od nového roku jezdit pouze vlaky s evropským zabezpečovačem ETCS a to rychlostí až 160 km/h. To bude znamenat zkrácení jízdní doby mezi Olomoucí a Uničovem. Co mne potěšilo, že již dnes byla druhá dvou-vozová jednotka RegioPanter nasazena na normální výkon s cestujícími na lince do Šumperku.
Měl jsem možnost jet jak prezentačním vlakem z Olomouce do Šternberku, projet si trať motorákem Btn 753 a na závěr jet ze Šternberku do Uničova novým RegioPanterem s cestujícími. Rozdíl v jízdě mezi starým motorákem a novými jednotkami je nesrovnatelný. Díky kvalitě zrekonstruované trati jsem nechtě ani věřit, že jedeme rychlostí 100 km/h. Tak se už těším na těch 160 km/h a kratší čekání ve stanicích.
- RegioPanter řady 650 při své první jízdě s cestujícími do Šumperku.
- Zastávka RegioPanteru na nádraží v Uničově
- Dnes, v zimním období moc cyklistů nejezdí. Ale v létě to bude určitě zaplněno.
- Součásti jsou i obrazovky s průběhem jízdy, včetně aktuální rychlosti.
Zbytek výkonů zatím pokryjí stávající motorové a elektrické vlaky s klasickou soupravou. Jedná se naštěstí jen o přechodné období do doby dodání nových tří-vozových jednotek RegioPanter z výroby.
RegioPanter 640 a konečně zrychlení
První dodávka souprav RegioPanter řady 640 se očekává v dubnu 2023. Kompletní nasazení těchto jednotek na trati z Olomouce do Šumperka by mělo být v červnu 2023. Zároveň začne platit nový jízdní řád, ve kterém se plně projeví vlastnosti zmodernizované trati s nejmodernějším vlakovým zabezpečením ETCS, tak i lepší vlastnosti nových elektrických jednotek. Takže více vlaků a hlavně zkrácení času jízdy.
Postupné dodávky nových elektrických jednotek zajistí provoz jak na nově zmodernizované trati z Olomouce přes Uničov do Šumperka, zároveň postupně nahradí dosluhující jednotky řady 460 a klasické soupravy s elektrickou lokomotivou na celém území Olomouckého kraje. České dráhy v rámci smlouvy investují do nákupu nových vozidel a zásadního zvýšení komfortu cestování přes 4 mld korun. Další více než jedna mld korun půjde do údržbové základny. Nové elektrické jednotky určené pro Olomoucký kraj vyrábí konsorcium Škoda Transportation a Škoda Vagonka.
RegioPanter základní údaje
RegioPanter jsou klimatizované a bezbariérové elektrické soupravy pro regionální dopravu. Ve vlacích je místo pro vozíčkáře, pro kočárky, jízdní kola nebo pro zvlášť objemná zavazadla. Ve vozech je hlášení a LCD monitory, který bude cestující informovat o průběhu jízdy, cílové stanici, směru jízdy, následující zastávce a také o mimořádnostech na trase. Sedačky jsou příjemné s textilním potahem, cestující mohou využívat wi-fi a elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky. Nástupní dveře jsou dvoukřídlé posuvné. Ovládají se snadno tlačítky.
Pro vyšší bezpečnost budou dveře za jízdy blokovány proti otevření. Uzavření a také jejich blokování proti otevření se bude provádět již před rozjezdem vlaku. Nevidomí pak budou moci použít k ovládání nástupních dveří vlaku speciální vysílačku pro nevidomé.
Záchody jsou s uzavřeným systémem do nádrže. Takže na záchod můžeme i ve stanici. A jsou samozřejmě navrženy i pro vozíčkáře. A je tu i sklopný pult pro přebalování kojenců.
Vlaky mají maximální cestovní rychlost 160 km/h a jsou vybaveny evropským zabezpečovacím zařízením ETCS.
Olomoucký kraj – elektrifikované tratě
- Zábřeh na Moravě – Přerov,
- Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín,
- Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín,
- Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě,
- Nezamyslice – Olomouc hl.n.,
- Zábřeh na Moravě – Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín,
- Olomouc – Uničov – Šumperk.