Invaze Lišek na tuzemské koleje bude pokračovat i v letošním roce. K loni dodaným 56 motorovým jednotkám řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, letos přibude dalších 21 jednotek, na které se mohou těšit především cestující v Královéhradeckém kraji a také v Praze a středních Čechách. Tam dorazí i další moderní motorové vozy RegioShuttle RS1 původem z Německa, které znají cestující pod názvem RegioSpider.
Rok Lišek
Během letošního roku České dráhy uvedou na tratě na severovýchodě Čech celkem 11 dalších RegioFoxů, čímž počet těchto moderních jednotek v Královehradeckém kraji na konci letošního roku dosáhne 26 kusů. Dalších 7 Lišek pak bude dodáno v průběhu roku 2026.
Dle smlouvy by všechny letošní královéhradecké RegioFoxy měly být dodány během podzimu a budou připraveny na tradiční prosincovou změnu jízdních řádů. České dráhy počítají s jejich nasazením na spěšných a osobních vlacích Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí (Rokytnice v Orlických horách) – Letohrad, kde nahradí často desítky let staré motoráky. Pro tuto linku bude použit na odjezdu / příjezdu z / do Hradce Králové model spojování dvou souprav, podobně jako u spěšných vlaků do Trutnova a Svobody nad Úpou / resp. Náchoda a Broumova.
V Praze a Středočeském kraji se na tratě letos vydá dalších osm Lišek, místní regionální flotila tak naroste na celkem 18 RegioFoxů. Jejich domovem bude depo v Rakovníku. Dokončení dodávek pak proběhne v Plzeňském kraji, kam dorazí dvě poslední Lišky.
- Motorové jednotky RegioFox v barvách Najbrt. Snímek pořídili ČD.
- Motorové jednotky RegioFox v barvách PID. Snímek ČD
Motorové jednotky RegioFox jsou bezbariérové, klimatizované vlaky vybavené širokou paletou služeb pro pohodlné cestování do zaměstnání, školy nebo za volnočasovými aktivitami. Samozřejmostí je palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky, prostory pro velká zavazadla včetně kočárků a jízdních kol nebo audiovizuální informační systém. Motorové jednotky jsou vybaveny motory Rolls-Royce s možností využívat nejnovější generaci šetrných paliv HVO, představují tak jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě.
Kompletní recenzi nových vozů RegioFox jsme pro vás připravili v tomto příspěvku.
Dorazí i modernizované RegioSpidery
V letošním roce plánují České dráhy postupně nasadit do provozu i další moderní motorové vozy Stadler RegioShuttle RS1, které nesou v barvách ČD obchodní jméno RegioSpider. Do konce roku by mělo sedm vozů zamířit do Středočeského kraje a dva vozy na sever Čech do Ústeckého kraje. V rámci modernizace došlo u vozů původem z Německa k úpravě interiérů, u některých vozů a k dosazení klimatizace. Všechny jednotky dostanou palubní Wi-Fi síť a elektrické zásuvky 230 V a USB pro dobíjení cestovní elektroniky.
RegioShuttly RS1 budou ve Středočeském kraji zajišťovat provoz na provozním souboru Benešovsko. Tam budou obsluhovat spoje z Benešova u Prahy do Vlašimi, Sedlčan a Tábora a nahradí jedny z posledních motorových vozů řady 810 a motorové jednotky řady 814. Deponovány budou v táborském depu. Sedm letos dodaných RegioShuttlů by pak hned v lednu roku 2026 měly doplnit další dva. V Ústeckém kraji pak doplní nové vlaky již provozované vozy stejného typu a obslouží linky U21 Roudnice nad Labem – Bříza obec a U22 Vraňany – Straškov (– Bříza obec).
Motorové vozy RegioShuttle RS1 mají moderní nízkopodlažní koncepci. Dvojice motorů s celkovým výkonem více než 500 kW pohání všechny nápravy ve dvounápravových podvozcích. Díky tomu mají vozy ideální jízdní vlastnosti: pohodlný a měkký chod a vysokou dynamiku jízdy. Maximální rychlost vozů je 120
km/h a kapacita se pohybuje podle provedení kolem 70 míst k sezení, v současnosti tak představují prakticky jedinou moderní náhradu zbývajících motorových vozů řady 810.
- Motorové vozy RegioShuttle RS1, které znají cestující pod názvem RegioSpider
Celkem 106 RegioFoxů
„Na základě poptávky objednatelů veřejné dopravy v regionech máme aktuálně zasmluvněno dodání celkem 106 RegioFoxů z dílen polské společnosti PESA. Celkem 56 jsme jich na koleje uvedli už v loňském roce, letos budeme pokračovat dodávkou 21 jednotek, což znamená dalších skoro 2,5 tisíce sedaček v moderním interiéru s klimatizací, Wi-Fi, zásuvkami a dalšími službami, které jsou standardem moderního cestování po železnici,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Technické parametry jednotky řady 847 RegioFox
- kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček),
- 8 jízdních kol,
- 3 kočárky,
- 2 invalidní vozíky,
- 1 bezbariérová toaleta,
- klimatizace,
- Wi-Fi síť,
- zásuvky 230V + USB,
- audiovizuální systém, sčítání cestujících, bezpečnostní kamery,
- délka 44,4 metrů
- hmotnost 83 tun,
- max. rychlost 120 km/h,
- výkon 750 kW,
- počet motorů – 2,
- počet hnaných náprav – 4,
- přenos výkonu hydrodynamický,
- počet podvozků – 3,
- počet dveří – 4.