Procházka po novém brněnském nádraží. Zatím jen ve virtuální realitě.  K tomu slouží virtuální model nádraží jako pomocník pro architekty a stavaře, aby nejen nádraží, ale i oblast za a před nádražím nám dobře sloužila.

Nové nádraží bude v místech nad současným Dolním nádražím. V plánu je 7 nástupišť, 16 kolejí, včetně těch průjezdných mimo nástupiště pro nákladní dopravu. Na železničním mostě (nádraží bude nad uliční síti) bude mimo vlakových nástupišť umístěn i nový autobusový terminál (sávající Zvonařka bude zrušena) se stáními pro 40 dálkových autobusů. Nádraží bude jako druhé v republice po Praze zastřešené. Před nádražní halou bude terminál městské veřejné dopravy se 7 nástupišti pro šaliny, autobusy a trolejbusy.

Projekt počítá s 1.122 parkovacími stáními v parkovacím domě pod autobusovým terminálem a s 1.000 místy pro jízdní kola v objektu nádraží.

Podobu novému nádraží určuje vítězný tým holandských architektů Benthem Crouwel a WEST 8, kteří stojí i za projekty nádraží v Rotterdamu, Amsterdamu či Haagu.

Mezi prvními zahájenými městskými stavbami je prodloužení ulice Uhelná. Ta se už staví. Následovat bude prodloužení ulice Kalová (z Komárova) a hlavně nový bulvár pro šaliny.  Stavba železničního uzlu a nového nádraží bude zahájena v roce 2028 a první vlak přijede na nové nádraží v roce 2035.

O virtuálním modelu brněnského nádraží

Virtuální model zpracovala společnost Virtuplex ve spolupráci Správy železnic, města Brna a autory architektonického návrhu. Model je v současnosti možné prohlédnout v Praze a v Bratislavě. Vzhledem k významu nového nádraží pro další rozvoj města nyní jeho vedení hledá možnosti, jak vytvořit nový showroom přímo v Brně.
Firma Virtuplex zpracovala virtuální modely pro Správu železnic i pro další nádraží, například Masarykovo a Smíchovské nádraží v Praze. Pracuje také pro soukromé investory, mimo jiné i pro projekt Dornych na místě bývalého Tesca v nové čtvrti Trnitá.

„Model je zpracován nejmodernější technologií virtuální a rozšířené reality nové generace. Novým nádražím a jeho okolím je tak možné procházet ve skutečné velikosti. Sloužit má nejen k prohlídkám a propagaci projektu, ale též k ověření prostorových vztahů veřejných prostranství, budov i místností. Počítá se s tím, že model bude pravidelně v dalších fázích projektu aktualizován,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

„Po společně zadané mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonické projektové soutěži, ve které zvítězili holandští architekti z kanceláře Benthem Crouwel a WEST 8, navázalo zpracování podrobnějších studií pro oba investory, tedy pro Správu železnic a pro město Brno. Z nich vychází nyní představený model nového nádraží a jeho okolí včetně začlenění protipovodňového parku a mostů přes řeku Svratku a do celkového návrhu,“ informoval 1. náměstek primátorky René Černý.

„Virtuální model nám přiblíží nejen architektonickou podobu nádraží a veřejných prostranství, ale ukazuje i provázání všech druhů dopravy. Nové nádraží je terminálem veřejné dopravy, na vlaky a autobusy vhodně navazují nejen prostředky městské hromadné dopravy, ale i cyklostezky a atraktivní trasy pro pěší. Kolejová doprava, která zahrnuje železnice, tramvaj a podzemní dráhu, je zásadním udržitelným a ekologickým dopravním módem. Nové nádraží samozřejmě pamatuje na parkování automobilů i kol,“ doplnil informace radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.