Nové nádraží Bubny
Čtvrtek 16.května 2024
Modernizace trati mezi Prahou, letištěm a Kladnem pokračuje. Už rok a čtvrt prochází kompletní přestavbou úsek mezi Bubny a Výstavištěm v Holešovicích. Práce běží rychlým tempem. Výrazně pokročila výstavba nové čtyř-kolejné stanice v Bubnech, stejně jako navazujících estakád k výstavišti. Ty nahradí jak přejezd v Bubenské ulici, tak i železniční náspy a nízké mosty, které doposud rozdělovaly velkou část Holešovic. Vysoko položená trať umožní výstavbu ulic, které po více jak sto letech propojí Dolní a Horní Holešovice. Mizí nevzhledná zákoutí, sklady a dílny pochybné pověsti. Byli jsme se na stavbě mrknout a za nás je to velkolepé. Pražáci a cestující se mají na co těšit. Stavba umožní další rozvoj této zanedbané oblasti.
Zastávka Praha-Výstaviště
Cesta po staveništi začala u nově vznikající zastávky Praha-Výstaviště. Na budoucí zastávce probíhá výstavba nástupišť a zastřešení, pracuje se i na
železničním spodku a opěrných a zárubních zdech. Stavba obsahuje také lávku pro pěší, která umožní snazší přístup obyvatel Letné na budoucí zastávku Praha-Výstaviště, zároveň se zkrátí cesta do Stromovky. Zde je dokončena kompletní spodní stavba. Nosná ocelová konstrukce je ve výrobě, její instalace by měla proběhnout do konce června 2024.
- Staveniště jsme si prohlédli s ministrem dopravy, panem Martinem Kupkou v doprovodu generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody.
- Nová zastávka u pražského výstaviště nad ulici Strojnická.
- Na zastávce budou dvě koleje a vnější zastřešená nástupiště. V betonu jsou už vidět základy schodiště a výtahů.
- Estakáda od výstaviště směrem k Bubnům.
„Oproti minulému roku je vidět obrovský pokrok a není pochyb, že se vše stihne dokončit v příštím roce,“ říká ministr dopravy Martin Kupka a doplňuje: „Nová stanice Praha-Bubny je součástí aktuálně jedné z nejvýznamnějších investic na české železnici, moderního spojení mezi centrem Prahy, Letištěm Václava Havla a Kladnem. Cestujícím umožní přímý přestup na metro linky C a pohodlný přestup na tramvaje. Důležité také je, že nádraží je součástí plánů na vybudování budoucí nové čtvrti Bubny-Zátory.“
Po železniční estakádě z Výstaviště na Vltavskou (k filharmonii)
Původní jednokolejná trať vedla ze stanice Praha-Bubny přes železniční přejezd s Bubenskou ulici podél Strojnické ulice na náspu.
- Po železniční estakádě z Výstaviště na Vltavskou
- Železniční estakáda vede v mírném oblouku kolem holešovické ulice Strojnická.
- Původní svah je pryč a díky tomu a výšce nad uliční sítí vzniká mnoho nových průchozích prostor.
- Kompletní rekonstrukcí prochází i ulice Bubenská, do které se o prázdninách vrátí silniční provoz.
- Zde na ulici Bubenská byl železniční přejezd s označením 1. Už je pryč.
- Estakáda se sice pomalu snižuje, ale v budoucnu se počítá s výstavbou nových ulic a domů v okolí tratě.
- Terén se proto bude snižovat až o pět metrů, aby ulice mohly vést pod tratí.
- Vpravo na snímku původní nádraží Praha-Bubny. Stavba bude zachována spolu s několika desítky metrů kolejí jako památník na deportace Československých občanů do koncentračních táborů.
„Kompletní rekonstrukcí prochází Bubenská ulice, do které se o prázdninách vrátí silniční provoz. Železniční přejezd s nejmenším možným identifikačním číslem 1 nahradí mostní estakáda. Její dokončení umožní plynulejší a bezpečnější průjezd touto částí Prahy,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
- Spojení dvou železničních estakád. Vlevo nová trať do Roztoků a do Kralup nad Vltavou. Vpravo se po mostě bude jezdit přes Dejvice do Kladna.
- Stávající stanice Praha-Bubny. Majetek Ministerstva kultury.
- Ve stanici Bubny se spojí obě tratě (od Kralup n. Vltavou a od Kladna).
- Asfalt na železničním mostě. Povrch je mírně zkosený směrem do středu k odvodňovacím kanálků.
Nádraží Praha-Bubny
Ve stanici Praha-Bubny se budou sjíždět dvě tratě, od Kladna i od Kralup nad Vltavou. Stanice je navržena pro čtyři koleje a tři nástupiště. Jedno ostrovní a dvě vnější. Nádraží bude nad uliční sítí, aby železnice netvořila bariéru v rozvoji města. Rovněž odbavovací prostory pro cestující budou pod kolejemi.
Ze stanice Bubny bude přestup na metro ve stanici Vltavská na lince „C“. A to jak z jižní strany od stávajícího vestibulu a ze zastávek tramvají, tak od severu z nového náměstí s druhým výstupem z metra Vltavská.
- Stanice Praha-Bubny bude nad úrovni okolní uliční sítě.Takže už žádné podchody pod zem.
- Stanice Praha-Bubny je navržena jako čtyř-kolejná s jedním ostrovním a dvěma bočními nástupišt
- Nádraží Praha-Bubny
- Stojím v místě budoucí tratě. Na okraji jsou patrné základy vnějších nástupišť.
- V současnosti vlaky z Negrelliho viaduktu objíždějí staveniště a míří na zastávku Holešovice. Ta bude zrušena, stejně jako stávající dočasná trať.
Bubenské nádraží má rozměry 250 x 50 metrů. Zde v květnu 2024 probíhá betonáž pohledových sloupů a stropů. Stavbaři při ní používají speciální příměsi, které zesvětlují klasický beton. Obdobná technologie se využije například i při stavbě Dvoreckého mostu v pražském Podolí. Při betonáži stropní desky v každé z pěti úrovní uloží dělníci do bednění 1 450 metrů3 betonu (asi 175 auto-míchaček).
Na novou budovu, umístěnou několik set metrů od té původní, navážou tři dvoukolejné estakády. Na dvou menších s délkou 197 metrů je kompletně dokončená spodní stavba a nosná konstrukce včetně předepnutí. Probíhají práce na izolacích a římsách. Nejdelší estakáda měří 558,7 m a vede z nádraží Bubny do stanice Výstaviště. Také zde je již kompletně dokončená spodní stavba. Probíhá budování nosné konstrukce na jejích jednotlivých částech.
- Pohled ze střechy nádraží Praha-Bubny na Negrelliho viadukt. Zde se již budou tratě z obou směrů spojovat. Poslední díl viaduktu přes Vltavu bude na jednom konci zvednut asi o půl metrů.
- Na střeše nového bubenského nádraží.
- Návrh počítá s tím, že po dokončení nádraží bude nad ním postaveno dalších pět pater.
- Na nádraží Bubny bude přestup ze stanice metra Vltavská a od tramvají.
Malý Berlín
Ve spolupráci s pražským magistrátem a městskou částí Praha 7 pak vzniká asfaltová cesta pro pěší a cyklisty, která po dlouhých letech propojí Holešovice a tzv. Malý Berlín v místě Veletržní a ulice U Smaltovy. Pro veřejnost se otevře na konci září.
Praha-Bubny – Výstaviště z ptačí perspektivy
- V těchto místech vznikne i nová budova pražské filharmonie. Nádraží Praha-Bubny s ní počítá. Foto Správa železnic
- Fotky stavby trati Praha-Bubny – Výstaviště z ptačí perspektivy. Foto Správa železnic
- Kolem stavby vede dočasná trať do zastávky Holešovice a dál na Kralupy. Foto Správa železnic
- Foto Správa železnic
- Foto Správa železnic
- Rozvětvení tratí na Kralupy a do Kladna. Foto Správa železnic
- Foto Správa železnic
- Foto Správa železnic
- Estakáda k výstavišti a dál do Dejvic a do Kladna. Foto Správa železnic
- Foto Správa železnic
- Foto Správa železnic
- Estakáda kolem ulice Strojnická. Foto Správa železnic
- Foto Správa železnic
- Foto Správa železnic
- Nová zastávka Praha-Výstaviště. Foto Správa železnic
- Zahloubení za zastávkou Výstaviště je už ve stávající stopě. Foto Správa železnic
- Foto Správa železnic
Hotovo už v srpnu 2025
Zhotoviteli prací jsou společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha.
Předpokládané celkové náklady stavby dosahují 4,679 miliardy korun, její celkové dokončení se plánuje v červenci 2026. Zkušební provoz vlaků na rekonstruovaném úseku začne příští rok, tj. v srpnu 2025.
Projekt s názvem Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně) je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Celý projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na víc než desítku staveb. V letech 2017 až 2020 prošel rekonstrukcí Negrelliho viadukt. V roce 2022 začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, loni na ni navázala rekonstrukce úseku mezi Bubny a Výstavištěm. Rozběhla se rovněž modernizace Masarykova nádraží. Správa železnic současně hledá zhotovitele prací mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem, před vyhlášením vítěze je tendr na projektanta úseku z Výstaviště do Dejvic.