Hledá se zhotovitel další části moravské trati
Středa 13. února 2025
Modernizace trati z Brna do Přerova by se v roce 2025 už konečně měla naplno rozběhnot. Správa železnic nyní hledá zhotovitele, který provede celkovou přestavbu a zdvoukolejnění 17 kilometrů dlouhého úseku mezi Kojetínem a Přerovem. Vlaky zrychlí na 200 km/h, cestující budou využívat nové nádražní budovy v Kojetíně a Chropyni. Zahájení prací se plánuje letos, hotovo bude v závěru roku 2028.
Rychlost 200 km/hodinu
Rekonstrukce traťového úseku mezi Kojetínem a Přerovem je součástí výstavby rychlotrati z Brna do Přerova. Jejím výsledkem bude plně dvoukolejná železnice pro rychlost 200 km/h, což se projeví na výrazném zkrácení doby cestování. Na jízdu vlaků bude dohlížet evropský zabezpečovač ETCS.
Součástí této konkrétní stavby bude rekonstrukce železničních stanic Kojetín a Chropyně, které získají nové nádražní budovy a parkoviště. Příchod na nástupiště bude podchody, ze kterých bude zajištěný bezbariérový přístup. Na obou místech navíc umožní propojení s oblastmi na druhé straně nádraží. Namísto dosavadní stanice Věžky vznikne stejnojmenná zastávka, případné přejíždění mezi traťovými kolejemi umožní nová odbočka, která se bude nacházet u obce Bochoř.
V Kojetíně budou dvě zastřešené ostrovní nástupiště a dvě jednostranná. První nástupiště bude u nové staniční budovy. Druhé, jednostranné nástupiště, bude pro vlaky směr Kroměříž. Přístup na nástupiště bude podchodem, která povede až za nádraží. Nynější kovová lávka je odstraněna.
Na stávající stanici v Kojetíně se můžete podívat v tomto příspěvku.
Nádraží v Chropyni získá novou staniční budovu a dvě ostrovní nástupiště. Ty budou přístupné podchodem.
Nádraží Věžky se změní na zastávku s dvěma jednostrannými vnějšími nástupišti.
Zruší se všech 14 (!) přejezdů. Nahradí je buď nadjezdy, nebo podjezdy. Koryto řeky Moravy v Kojetíně překlene nový ocelový most dlouhý 120 metrů. Pod ním bude cyklostezka.
Nejvyšší přípustná nabídková cena je 11 073 316 128 korun.
- Železniční most přes řeku Moravu. Vizualizace. Zdroj Správa železnic, 2025
Realizace stavby je navržena na spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury. Správa železnic plánuje zahájit letos první dvě části rychlotrati z Brna do Přerova. Nejdříve začnou práce mezi Nezamyslicemi a Kojetínem, pro kterou už probíhá výběr zhotovitele.
Stavba trati z Brna do Přerova je rozdělena na pět úseků. Nejdál je 4. úsek Nezamyslice – Kojetín. Následovat bude tento 5. úsek. Přestože se stavba trati z Brna do Přerova někde uvádí jako rychlodráha, jedná se stavbu klasické trati na 200 km/hodinu. Jejim cílem je podstatné navýšení kapacity a rychlosti. Stávající jednokolejná trať již mnoho let nedostačuje. Rychlíky musejí na sebe ve stanicích čekat, osobní vlaky jezdí jen omezeně ráno a pak večer. Cílem je postavit pořádnou trať pro regionální, dálkovou i nákladní dopravu. Výstavba vysokorychlostní trati by měla následovat s odstupem dvaceti až třiceti let.
- Vizualizace Kojetína. Zdroj Správa železnic, 2025
Podívejte se na video Správy železnic týkajíc se 5. stavby Kojetín – Přerov