Vlaky se vrací na kolej z Vlkova do Křižanova

Správa železnic zmodernizovala další část trati z Brna do Havlíčkova Brodu. Vlaky linky S3 se na trať z Vlkova do Křižanova vrátí ve středu 6. listopadu 2024 po sedmiměsíční nepřetržité výluce. Zatím ale jen na jednu kolej. Dále budou probíhat dokončovací práce. Přitom už měsíc mohou cestující využívat novou zastávku Vlkov-Osová, která nahradila vzdálenou vlkovskou stanici.

Zvýšení rychlost až na 160 km/hodinu

Rekonstrukce stanice Vlkov u Tišnova a navazujícího jedenáct kilometrů dlouhého úseku do Křižanova začala na přelomu loňského a letošního roku. Kvůli plánovanému zvýšení traťové rychlosti ze 100 na 160 km/h zde byl na začátku dubna zcela přerušen provoz. To umožnilo stavbařům zvětšit poloměry oblouků a položit koleje v nové poloze.  Jako první se na trať vrátí osobní vlaky, v prvních týdnech budou jezdit sníženou rychlostí. Za rychlíky budou i nadále
zajišťovat náhradní dopravu autobusy, a to do poloviny prosince.

Kompletní obnova trati

Rekordní tempo obnovy si vyžádalo vysoké nasazení nejen stavbařů, ale i techniky. V jeden den tak bylo na stavbě v akci až 225 pracovníků, kteří obsluhovali 120 nákladních aut a další silniční techniku, k tomu na dvě desítky speciálních drážních vozidel. Obnovou prošlo osm mostů a čtrnáct propustků, postavily se dvě opěrné zdi. Úsek je vybaven novým trakčním vedením, stejně tak sdělovacím a zabezpečovacím zařízením.

Nová zastávka Vlkov-Osová

Výrazné zlepšení pro místní přinesla nová zastávka Vlkov-Osová, která se nachází o kilometr blíž k vesnicím než stávající vlkovská stanice. Provoz na ní byl zahájen už 8. října. Cestujícím zatím nabízí jedno nástupiště v úrovní podlahy moderních vlaků a pohodlný přístup na samotnou zastávku. Vlaky s cestujícími naopak přestaly obsluhovat stanici Vlkov u Tišnova, součástí její rekonstrukce byla demontáž všech nástupišť. Nádražní budovu nahradil nový technologický objekt.

Lepší Ořechov a Osová Bítýška

Moderní parametry získávají i stávající zastávky. V Ořechově už stavbaři dokončili šikmé chodníky k nástupištím, v Osové Bítýšce zajistí bezbariérový přístup k vlakům výtahy, které se otevřou pro veřejnost 20. prosince.

Zhotoviteli staveb Rekonstrukce žst. Vlkov u Tišnova a Rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov jsou společnosti Chládek & Tintěra; Elektrizace železnic Praha; Eurovia CS; Chládek a Tintěra, Pardubice; GJW Praha a ELTRA. Celkové investiční náklady přesahují dohromady 3,9 mld korun. Realizace obou staveb je spolufinancována Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Modernizuje se Přibyslav a Pohled

Práce probíhají také mezi Přibyslaví a Pohledem. Letos se stavbaři zaměřili na rekonstrukci tří silničních nadjezdů a železničního mostu za přibyslavskou stanicí. Současně se v celém úseku budují základy trakčních sloupů, objekty pro technologické vybavení a nové přístupové cesty.  Obnovení dvoukolejného provozu se plánuje 6. prosince 2024. Stavební činnost bude pokračovat i v příštím roce, kdy bude opět zaveden jednokolejný provoz. Rozsáhlou modernizací projde stanice Přibyslav, v následujícím roce se stavební práce přesunou na druhou traťovou kolej a do stanice Pohled.

Z Přibyslavi do Pohledu

18.března 2024

Modernizace další části trati z Brna do Havlíčkova Brodu může začít. Správa železnic vybrala jako zhotovitele stavby mezi Přibyslaví a Pohledem společnost Chládek & Tintěra, která podala nabídku ve výši 2 770 989 541 Kč. Rekonstrukce osm km dlouhého úseku umožní zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h. Celkovou přestavbou projdou obě stanice a také zastávky mezi nimi. Stavební práce začnou do poloviny dubna, potrvají do konce roku 2026.

Stavbaři provedou rekonstrukci železničního spodku a svršku, všech mostních objektů, železničních nadjezdů a trakčního vedení. Současně dojde k instalaci nejmodernějšího zabezpečovacího zařízení. Traťová rychlost se díky tomu zvýší z dosavadních 100 km/h až na 160 km/h.nPřestavbou projdou všechna nádraží. Ve stanici Přibyslav se opraví obě nástupiště, podchod se doplní výtahy. Navíc se prodlouží předjízdná staniční kolej pro dlouhé nákladní vlaky. Zastávka v Přibyslavi získá dosud chybějící podchod, celková rekonstrukce čeká rovněž zastávku Stříbrné Hory. Ve stanici Pohled se vybuduje nové nástupiště, přístupné podchodem s výtahy. Součástí stavby jsou také nezbytné úpravy nádražních budov v Přibyslavi a Pohledu pro umístění technologií.

Celá stavba bude probíhat při zachování jednokolejného provozu. Hlavní výluka začne letos v červnu, nejintenzivnější práce potrvají celý příští rok a částečně i v roce 2026. Realizace projektu Rekonstrukce traťového úseku Přibyslav – Pohled bude spolufinancována Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.

Důležitost trati přes Vysočinu

30.dubna 2024

Správ železnic dnes slavnostně zahájila ve Vlkově u Tišnova hned tři stavby. Celkovou obnovou projde tamní stanice a navazující úsek do Křižanova, díky úplnému přerušení provozu bude hotovo už na začátku příštího roku 2025. Kompletní rekonstrukce části z Přibyslavi do Pohledu pak potrvá do jara 2027. Celkové náklady všech tří staveb dosahují téměř sedmi miliard Kč. Cestující získají na všech nádražích moderní nástupiště, vlaky zrychlí až na 160 km/h.

Práce na dvoukolejné trati napříč Vysočinou navážou na už dokončenou rekonstrukci úseků z Tišnova do Vlkova a z Křižanova do Žďáru na Sázavou. „Význam této trati se jasně prokázal při modernizaci úseku mezi Brnem a Blanskem, kterou jsme prováděli za úplného přerušení provozu. Přes Vysočinu jezdily dálkové mezistátní expresy i nespočet nákladních vlaků. Po dokončení všech prací se zvýší nejen komfort cestování, ale i traťová rychlost, což ocení dopravci, kteří budou moct naplno využít parametry svých nových vozidel,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Výrazná proměna čeká stanici Vlkov u Tišnova. Vlaky budou zastavovat na nové zastávce Vlkov-Osová, díky které se zkrátí docházková vzdálenost obyvatelům Vlkova i nedaleké Osové. Součástí rekonstrukce je také náhrada stávající nádražní budovy novým technologickým objektem.

Souběžně s modernizací stanice proběhne rekonstrukce jedenácti kilometrů trati do Křižanova. Zastávky v Osové Bítýšce a Ořechově projdou celkovou přestavbou a získají bezbariérový přístup. Díky napřímení trati se zvýší traťová rychlost ze 100 na 160 km/h. Zrenovuje se osm mostů a čtrnáct propustků, postaví se dvě opěrné zdi a také nová protihluková stěna, která ochrání mateřskou školu v Ořechově.

Přestavbou projdou také všechna nádraží v úseku z Přibyslavi do Pohledu. V prvně jmenované stanici se opraví obě nástupiště, vybudují se výtahy do podchodu. Navíc se prodlouží jedna staniční kolej pro dlouhé nákladní vlaky. Zastávka v Přibyslavi získá dosud chybějící podchod, celková rekonstrukce čeká rovněž zastávku Stříbrné Hory. Ve stanici Pohled se vybuduje nové nástupiště, přístupné podchodem s výtahy.

Modernizace stanice Vlkov u Tišnova a navazujícího úseku do Křižanova se odehrává za úplného přerušení vlakové dopravy, které potrvá do začátku listopadu. Namísto osobních vlaků a rychlíků jezdí autobusy. Práce mezi Přibyslaví a Pohledem budou probíhat při zachování jednokolejného provozu. Hlavní výluka začne letos v červnu, nejintenzivnější práce potrvají celý příští rok a částečně i v roce 2026.

Zhotoviteli rekonstrukce stanice Vlkov u Tišnova jsou společnosti Chládek & Tintěra a Elektrizace železnic Praha. Modernizaci úseku do Křižanova provádí konsorcium firem Eurovia CS, Chládek a Tintěra Pardubice, GJW Praha a ELTRA. Práce mezi Přibyslaví a Pohledem pak zajišťuje společnost Chládek & Tintěra.

Celkové investiční náklady stavby Rekonstrukce traťového úseku Přibyslav – Pohled dosahují 2 963 711 762 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu je 2 672 036 169 Kč. Míra podpory EU je 80,75 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 2 157 669 206 Kč.

Celkové investiční náklady stavby Rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova (mimo) – Křižanov (mimo) dosahují 2 310 924 735 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu je 2 073 199 285 Kč. Míra podpory EU je 80,75 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 1 674 108 422,64 Kč.

Celkové investiční náklady stavby Rekonstrukce žst. Vlkov u Tišnova dosahují 1 607 006 719 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu je 1 409 293 710 Kč. Míra podpory EU je 80,75 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 1 138 004 670,83 Kč.

Národní financování všech tří staveb zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Havlíčkobrodskou trať čeká modernizace a výluka

Po královopolském nádraží začíná další fáze rekonstrukce havlíčkobrodské trati přes Vysočinu. Dalším krokem je komplexní obnova stanice Vlkov u Tišnova následovaná úpravami na navazujícím traťovém úseku směrem do Křižanova. Přípravné práce ve Vlkově začaly již na konci roku 2023.
Nejintenzivnější stavební činnost je na obou místech naplánovaná od jara do podzimu roku 2024. Hotovo má být v prosinci.
V pátek 1. března 2024 začala výluka. Rychlíky a osobní vlaky jsou v úseku Křižanov – Vlkov u Tišnova (-Tišnov, – Brno hl.n.) nahazeny autobusy.

Výluka Křižanov – Vlkov u Tišnov (-Tišnov, – Brno)

1.března 2024

Den první.
U hlavního nádraží v Brně se již řadí autobusy náhradní dopravy za vlak linky R9. Tedy rychlíkové linky z Brna přes Vysočinu do Prahy. Stanoviště NAD je na obvyklém místě, na chodníku co vede pod viadukt. Autobusy najíždějí v předstihu. Kontrola jízdenek probíhá před vstupem do autobusu. Nasazeny jsou částečně nízkopodlažní vozidla. Náš autobus odjíždí jako první, skoro deset minut, před časem plánovaného odjezdu. Další budou následovat po zaplnění. Všichni sedíme.

Autobusy NAD za rychlíky linky R9 jedou přímo do Křižanova a to po dálnici na Velkou Bíteš, a pak přes Ořechov. Vynechají tedy zastávku Brno-Královo Pole. Cesta i v pátek odpoledne uběhla v pohodě. V Křižanově na nádraží je již přistaven vlak. Pokud máte čas, jako my, je otevřena čekárna, kde jsou automaty na balené potraviny a také záchody. Vlak do Prahy odjíždí přesně.

Na nádraží v Křižanově postupně přijíždějí další autobusy co navazují na osobák směr Žďár nad Sázavou.

Z Křižanova odjíždí zpět autobusy za rychlíky linky R9, které jedou opět přímo na brněnské hlavní nádraží. Pak tu jsou autobusy co jedou za osobák přímo do Tišnova. A zde můžete přestoupit na vlak směr Brno. Já si vybírám spoj v 16 hodin, který jede po zastávkách do Vlkova u Tišnova. V autobusu NAD nás jede z Vysočiny jen pár. Výhodou je, že autobus NAD zastavuje i v Křižanově na náměstí a pak také ve Vlkově v obci. Pan řidič vždycky ohlásí zastávku. Přijíždíme do Vlkova, kde míjíme mnohem početnější skupinu, co právě přijela od Brna a přestupuje na autobusy NAD směr Křižanov. Ve Vlkově postavili u stanoviště autobusů dřevěný přístřešek. Osobák už čeká a my jedeme na čas do Brna.

Podívejte se, jak vypadá nádraží, čekárna, podchod a nástupiště na nádraží v Křižanově a jak ve Vlkově u Tišnova.

Výluka od 1. března do 30. září 2024

Od pátku 1. března 2024 začíná platit dlouhodobý výlukový jízdní řád na trati 250 Praha – Havlíčkův Brod – Brno.
Až do 30. září 2024 nahradí České dráhy všechny vlaky v úseku mezi Křižanovem a Vlkovem u Tišnova náhradními autobusy.

 Během výluky budou rychlíky linky R9 (Praha – Havlíčkův Brod – Brno) nahrazeny autobusy, které budou zajištěné po dvou linkách. První pojede z Křižanova bez zastavení do Brna a zpět. Druhá pak z Křižanova do Tišnova a zpět. Náhradní autobusová doprava bude organizována podle výlukového jízdního řádu. V úseku Brno – Tišnov a opačně mohou cestující využít pravidelné vlaky linky S3.

Osobní vlaky linky S3 (Křižanov – Tišnov – Brno hl.n. – Hustopeče u Brna) budou během výluky nahrazené v úseku Křižanov – Vlkov u Tišnova a zpět náhradní autobusovou dopravou, která pojede podle výlukového jízdního řádu.

Cestující upozorňujeme na upravené časy odjezdů vlaků oproti pravidelnému jízdnímu řádu. V souvislosti s výlukou pojedou vybrané časně ranní osobní vlaky v úsecích Žďár nad Sázavou – Křižanov a Velké Meziříčí zast. – Křižanov a zpět dříve než podle pravidelného jízdního řádu.

Kompletní přehled výluky a výlukové jízdní řády jsou na stránce ČD.

  • Přeprava jízdních kol je přes vyloučený úsek zajištěna v rozsahu dle výlukového jízdního řádu nákladním automobilem (nakládku a vykládku si cestující zajišťuje sám).
  • Ve stanici Tišnov jsou návazné vlaky pouze ty, které odjíždějí 4 minut po pravidelném příjezdu spoje náhradní dopravy dle výlukového jízdního řádu a opačně.
  • Linka R9 nebude obsluhovat nádraží Brno-Královo Pole.

Umístění zastávek ND

  • Brno hl. n. – u nádražní budovy u viaduktu Křenová
  • Tišnov – u staniční budovy na zastávce autobusů IDS JMK „Tišnov, žel. st.“
  • Křižanov – před staniční budovou na zastávce autobusů „Křižanov, žel. st.“
  • Žďár nad Sázavou – stanoviště na autobusovém nádraží před hlavním vchodem do haly

Modernizace úseku Pohled – Přibyslav

Modernizace úseku Pohled – Přibyslav přinese další zlepšení havlíčkobrodské trati.
Jedná se o kompletní modernizaci 9km úseku mezi Pohledem a Přibyslaví. Tři roky trvající rekonstrukce přinese zvýšení rychlosti až na 160 km/h, opravené stanice a zastávky a lepší parametry pro nákladní dopravu. Po celou dobu stavby se počítá se zachováním jednokolejného provozu.

Dvoukolejný úsek mezi Přibyslaví a Pohledem projde komplexní modernizací včetně nádraží Přibyslav zastávka a Stříbrné Hory. Přinese zvýšení traťové rychlosti ze současných 100 km/h až na 160 km/h. Rekonstrukce železničního spodku a svršku, všech mostních objektů, železničních nadjezdů, trakčního vedení a související infrastruktury zajistí požadované parametry zatížení trati, což je klíčové především pro nákladní dopravu. Nedílnou součástí je také instalace nejmodernějšího traťového a staničního zabezpečovacího zařízení.
S ohledem na další plánované stavby na této železniční tepně se počítá po celou dobu realizace s jednokolejným provozem.

Ve stanici Přibyslav se opraví obě nástupiště a podchod se doplní výtahy. Vzhledem k využití havlíčkobrodské trati nákladní dopravou se v Přibyslavi plánuje instalace dlouhé předjízdné koleje. Stejnojmenná zastávka získá dosud chybějící podchod. Ve stanici Pohled se vybuduje nové nástupiště přístupné podchodem s výtahy. Součástí stavby jsou také nezbytné úpravy nádražních budov v Přibyslavi a Pohledu pro umístění technologií. Celkovou rekonstrukcí projde
zastávka Stříbrné Hory.

Přípravné práce by se mohly rozběhnout letos v prosinci, nejintenzivnější stavební činnost bude pokračovat v následujících dvou letech. Finální dokončení se plánuje na první čtvrtletí roku 2027.Harmonogram prací vychází z jednání s dopravci a zohledňuje souběh s modernizací dalšího úseku z Vlkova u Tišnova do Křižanova.
Realizace projektu Rekonstrukce traťového úseku Přibyslav – Pohled je navržena na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Modernizace stanice Brno-Královo Pole

Plánovaná modernizace druhého nejvytíženějšího nádraží v jihomoravské metropoli postoupila do finální fáze. Zásadní proměnou projde zázemí pro
cestující. Postaví se moderní přestupní uzel. Se zahájením stavebních prací se počítá ještě letos v září. Hotovo by mělo být do konce roku 2025.

Připravovaná modernizace zahrnuje výstavbu nové nádražní budovy, která bude zároveň součástí přilehlého dopravního terminálu. Půjde o prosklený a zčásti dvoupatrový objekt. V přízemí se vybudují pokladny, obchodní prostor a sociální zázemí. Uprostřed haly budou eskalátory vedoucí do vyvýšené části s lavičkami pro cestující a dalším komerčním prostorem. Po dobu výstavby nové budovy bude zázemí pro veřejnost zajišťovat provizorní čekárna pro
250 osob.

Zásadní přestavbou projde kolejiště ve stanici, tři dopravní koleje se prodlouží posunutím kolejového rozvětvení dále směrem na Kuřim. Postaví se nová nástupiště a jejich zastřešení, mimoúrovňový přístup k nim zajistí podchod, který se rozšíří a zároveň prodlouží, aby propojil přednádraží s Myslínovou ulicí.
Dojde i k rekonstrukci traťové koleje v úseku z Brna-Maloměřic až po Kuřim. Komfort cestujících pomůže zvýšit nový informační a orientační systém nejen přímo v královopolské stanici, ale také na zastávkách Brno-Lesná, Brno-Řečkovice a Česká. Součástí stavby bude rovněž obnova 13 mostů, 10 propustků, silničního nadjezdu a pěti opěrných zdí. Stanice získá i nové zabezpečovací zařízení. Rekonstrukce železničního spodku a svršku umožní průjezd stanicí rychlostí 120 km/h.
Celkové investiční náklady akce dosahují výše 2,9 miliardy korun.

Stanice Brno-Královo Pole patří mezi významné dopravní body jak z hlediska železniční, tak i městské a příměstské dopravy. Vlaky zajišťují vedle spojení s Vysočinou především obslužnost stále se rozvíjejících obcí Tišnovska, pro velkou část dojíždějících je pak královopolské nádraží vstupní branou do krajské metropole.

Modernizace z Vlkova u Tišnova do Křižanova

V rámci modernizace vlkovské stanice dojde k úplnému odstranění nástupišť a podchodu. Vlaky budou nově zastavovat blíže k obci, za obecním úřadem. „Vznikne nová zastávka Vlkov-Osová, což výrazně zkrátí docházkovou vzdálenost obyvatelům Vlkova a nedaleké Osové. Dvě nová nástupiště budou dostupná prostřednictvím šikmých chodníků. Součástí rekonstrukce je také náhrada stávající nádražní budovy novým technologickým objektem,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Stavba zahrnuje rozsáhlou revitalizaci kolejí, včetně spodku a svršku, rekonstrukci mostů a propustků, trakčního vedení a modernizaci sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.

Souběžně s modernizací stanice proběhne rekonstrukce jedenácti kilometrů trati z Vlkova do Křižanova„Tato stavba ovlivní celý mezistaniční úsek a zastávky v Osové Bítýšce a Ořechově, které projdou přestavbou a získají bezbariérový přístup,“ doplňuje Jiří Svoboda.  Cestujícím budou k dispozici zvýšená nástupiště s novým informačním a orientačním systémem. Přestavba zastávek zohledňuje i budoucí propojení této konvenční trati s vysokorychlostní.  Změny v poloměrech oblouků dovolí zvýšení traťové rychlosti z 100 km/h na 160 km/h. Během celé stavby se zrenovuje osm mostů, čtrnáct propustků a postaví se dvě opěrné zdi. V Ořechově se počítá s protihlukovou stěnou chránící mateřskou školu.

Stavbu vlkovské stanice zajistí firmy Chládek & Tintěra a Elektrizace železnic za cca 1,4 mld Kč.
Modernizaci navazujícího úseku z Vlkova u Tišnova do Křižanova zajišťuje konsorcium firem Eurovia CS, Chládek a Tintěra Pardubice, GJW Praha a ELTRA s vítěznou cenou 1,8 mld Kč. Vysoutěžené částky jsou nižší, než předpokládaly soutěže.

Obě tyto stavby budou probíhat v plném rozsahu v roce 2024. Zvětšení poloměrů oblouků a jejich přesun na novou stopu není možné provést za provozu, proto se i nadále řeší úplné zastavení vlakové dopravy od března do září. Navíc obě stavby musí být výlukově sladěny s modernizací nádraží Brno-Královo Pole.

Realizace obou staveb je navržena na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.