Kontrolní den v Zastávce

Jednou z největších právě probíhajících modernizací na české železniční síti je úsek StřeliceZastávka u Brna. Cílem stavby je elektrizace a zdvou-kolejnění trati. Stávající kolej se kompletně vymění, přibude druhá, trať bude elektrizovaná střídavou soustavou 25 kV 50 Hz. Stavební práce se zaměří i na výraznou proměnu dvou stanic a dvou zastávek, samozřejmostí je zřízení bezbariérového přístupu na všechna nová nástupiště. Cílem modernizace je zvýšení rychlosti vlaků a zavedení přímých elektrických příměstských vlaků v relaci mezi Brnem a Zastávkou u Brna.

Modernizace Střelice – Zastávka

Stavba navazuje na již zmodernizovaný úsek z Brna-Horních Heršipc do Střelic. Nynější etapa zahrnuje úsek ze Střelic, zastávku Omice, Tetčice, Rosice u Brna a Zastávku u Brna. Výsledkem obou etap bude přibližně 20 km zmodernizované trati.

Náročným úkolem pro stavbaře je zejména výstavba druhé koleje, která si žádá velký objem zemních prací. Kromě obnovy železničního svršku a spodku dojde k výstavbě trakčních stožárů a natažení trolejového vedení. Projekt zahrnuje rovněž rekonstrukci 11 mostů a pěti propustků.

K vyšší bezpečnosti provozu přispěje moderní elektronické zabezpečovací zařízení, stejně jako rekonstrukce osmi přejezdů. Stávající traťová rychlost 80 km/h se po instalaci evropského zabezpečovače ETCS zvýší až na 120 km/h.

Rekonstrukce zastávek

Rekonstrukcí projdou zastávky v Omicích a Rosicích u Brna. Stanice Tetčice se přejmenuje na Tetčice-Bobrava, cestující budou využívat navazující zastávku Tetčice, jejíž nástupiště budou končit u stávajícího železničního přejezdu. Největší proměnou ale projde stanice Zastávka u Brna, kde se staví dvě vnější a jedno ostrovní nástupiště. Bezbariérové propojení nového podchodu a nástupišť zajistí výtahy. Nástupní hrany ve všech stanicích a zastávkách budou ve výšce 550 milimetrů nad kolejí, což umožní pohodlný nástup do vlakových souprav. Délka nástupišť pak bude 170 metrů. Všechna nástupiště budou přístupná pro osoby se sníženou schopností pohybu. Vedle nových informačních a orientačních systémů se doplní také přístřešky a potřebný mobiliář.

V zastávce Omice je navržen bezbariérový přístup pomocí stávajícího mostního objektu s přístupovými chodníky. Ve stanici Tetčice vzniknou dvě nová nástupiště, bezbariérový přístup na ně zajistí úrovňový přechod. V zastávce Rosice u Brna je bezbariérový přístup navržen pomocí stávajícího mostního objektu s přístupovými chodníky.

Součástí projektu je také modernizace zabezpečovacího zařízení. Po jeho dokončení se provoz bude řídit z Brna. Realizace stavby je navržena na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021-2027.

Kontrolní den s panem ministrem

V pondělí 2. září 2024 proběl na stavbě kontrolní den za účasti pana ministra dopravy, Martina Kupky a ředitele Správy železnic, pana Jiřího Svobody. A my z redakce Vlakem jednoduše jsme se jej mohli zúčastnit.

  • Po zavedení ETCS se sice zvýší max. povolená rychlost vlaků ze současných 80 až na 120 km/h, ale tohle zrychlení se takřka vůbec neprojeví na zkrácení jízdní doby vlaků. Důvodem je, že současně přibude mnoho nových regionálních vlaků, které tuto novou dvoukolejnou trať zaplní. Celkové zrychlení je tak otázkou jedné nebo dvou minut. Takže i “pověstný” rychlík Plzeň – Jihlava – Brno bude jezdit tak, jak doposud. Doufejme jen, že na něm aspoň budou modernější vagóny a ne ty ze 70. let z bývalé NDR, co jezdí doposud.

  • Termín zprovoznění 14. prosince 2024 je na dohled. Od nového jízdního řádu dojde ke skokovému navýšení počtu spojů až téměř ke stovce (!) denně. Což znamená významné zlepšení dopravního spojení do Brna. K tomu pan ministr dopravy Kupka uvedl: “Všude tam, kde se podaří rozšířit každodenní dojížďku díky kvalitnímu kapacitnímu železničnímu spojení, tak je odezva lidí okamžitá. Znamená to opravdu zkvalitnění podmínek pro každodenní život.”

  • Investice do modernizace úseku trati ze Střelic do Zastávky u Brna převyšuje tři miliardy korun. Což z ní v tuhle chvíli činí jednu z nejvýznamnějších investic na české železnici.

  • Pan Jiří Svoboda za Správu železnic “Já jsem rád, že jsem byl ubezpečen, že termín 14. prosince je platný, takže se těším, že tohle bude realitou už před Vánoci.”  Pan ředitel Svoboda dále hovořil o tom, jak oblast Zastávky u Brna bude jeden z dalších regionů velkého města Brna. “Díky kvalitními železničnímu spojení si určitě lidi rozmyslí, zda jet individuální nebo veřejnou dopravou. Zhruba půlhodiny vlakem do centra Brna a v podstatě se o nic nestaráte. Pouze nastoupíte a vystoupíte. Je za mě prostě už jednadvacáté století.” dodal.

Uživatelsky pohodlně

  • V každé stanici a zastávce bude zajištěn bezbariérový příchod pro cestující veřejnost, v každé stanici jsou nástupiště s nástupní hranou 550 mm nad temenem kolejnice. Tady bude bezbariérovost v dopravě plně zajištěna. Součástí staveb je i nový informační zařízení.

  • Jihomoravský kraj bude nasazovat nové vlaky, známé Moravie, přezdívané podle své typické barvy Ibalginy. To znamená výrazné zkvalitnění i komfortu pro cestující jak ve vlaku, tak pochopitelně na jednotlivých zastávkách. Plně se tak využije kombinace vysokého nástupiště a nízkopodlažního vlaku.

Pokračování do Třebíče a dál…

Návaznost do Třebíče

Jako obyvatele Třebíče by mě zajímalo návaznost regionálních vlaků z Brna. Poněvadž předpokládám, že rychlík z Brna do Jihlavy, případně do Plzně, bude jezdit pořád jezdit na dieselový motor? Uvažujete o vlacích na baterie?

  • Jihomoravský kraj bude samozřejmě chtít, aby na trati z Brna do Zastávky jezdily moderní elektrické soupravy Moravia, což ovšem bude pro cestující, kteří jedou dál do Náměště, Třebíče či Jihlavy znamenat, že v Zastávce u Brna přestoupí na navazující motorové vlaky. Do budoucna se proto uvažuje s nasazením hybridních vlaků s bateriovým pohonem. Většinu cesty by vlak jel pod dráty a stejná souprava by mohla pokračovat i na navazující úsek bez troleje až do Třebíče. Takto se odstraní přestup, protože stejným vlakem lze dojet na místo, kde v tuhle chvíli ještě není elektrifikace. Na nádraží v Třebíči by se vlaky musely nabíjet.
  • Současné soupravy, které má Jihomoravský kraj nakoupené, ještě neumožňují hybridní provoz, ale již letos začne v Moravskoslezském kraji na relaci mezi Ostravou Studénkou a Veřovicemi jezdit bateriové vozidlo, které umožní dojezd až 40 km mimo trakci. A právě zkušenosti z provozu v Moravskoslezském kraji, se určitě budou přenášet do dalších regionů. Podobně totiž uvažují i ostatní kraje, kde by bylo možné tímhle hybridním způsobem zvýšit komfort cestování.

  • Snahou ale je, abychom dokázali zajistit větší objem prostých elektrizací, to znamená rychle rozšířit v České republice elektrifikovanou železnici. To je přínos jak pro osobní, ale zejména pro nákladní dopravu.

Pokračování elektrifikace na Třebíč a do Jihlavy?

  • Představa je taková, že dálková doprava (rychlíky) zůstane v celém úseku v nezávislé trakci a jihomoravská regionální doprava bude jezdit pod dráty. Vlaky zde v Zastávce skončí a kdo bude pokračovat, musí přestupovat. Do budoucna jsou zvažovány i hybridní jednotky, tedy vlaky, které jezdí na elektřinu a v závěrečném úseku, kde ještě nejsou dráty na baterii. Teď jde o to, co nastane dříve, jestli trakční vedení a nebo nová vozidla.
  • Dalším záměrem je zde elektrifikace ze Střelic až do Moravského Krumlova. Tedy na odbočovací větvi směrem na jih. Takže to je další plán, který míří tímhle směrem. V této souvislosti připomínám rozhovor o zajištění železnice pro potřeby dostavby Dukovanské jaderné elektrárny.

Prosincový termín se blíží, co ještě zbývá dokončit?

  • Tady v Zastávce probíhá intenzivní práce zejména na podchodu. Pak pokračují práce na nástupišti, kdy nástupní hrany jsou už postaveny. Bude probíhat zásypy a dláždění. Potom budou probíhat práce na zařízení pro elektrickou trakci. Obrovský díl práce bude ještě na samotné technologii, která je umístěna v technologické budově. Ta je hotová, ale je potřeba dokončit návěstidla a všechno co je venku propojit a oživit. Tam je asi největší díl práce. No a samozřejmě ještě položit koleje.