České dráhy uvedly v uplynulém roce 2024 do provozu 144 nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách by mělo pokračovat i v roce 2025.
Zeptali jsme se
- Kdy už budeme jezdit i na českých kolejích rychlostí 200 km/hodině?
Tratě by byly, jsou i vozidla, ale zatím nebylo rozhodnuto kdy a kde. Míč je dnes na straně Správy železnic a na příslušné legislativě. - Provoz Pendolin se v současnosti potýká s malým počtem provozuschopných souprav. Z původních sedmi jsou nyní v provozu jen čtyři. Kdy se situace zlepší?
Jedna souprava bylo silně poničena při nehodě na přejezdu v Bohumíně a již nebude opravována. Do další soupravy právě probíhá zástavba ETCS a další je po drobné nehodě na servisu. V plném provozu bude v roce 2025 šest jednotek. - Dříve zaznělo, že ČD chystají i linku na vlastní podnikatelské riziko z Brna do Bohumína, jako konkurenci k lince R8, kterou provozu RegioJet?
Zatím se k tomu ČD nechtějí blíže vyjadřovat. Tak uvidíme. - Další, co trápí cestující jsou rezervační systémy do rychlíků, které provozuji přes naše území zahraniční partneři ČD.
Zde jsou opakovaně vedena jednání, neboť „kondice“ zahraničních rezervačních systémů není tak dobrá jak těch od ČD.
80% podíl na trhu
„České dráhy mají za sebou rekordně úspěšný rok, který se nesl ve znamení významného zvýšení kvality poskytované dopravy, a to jak na dálkových linkách, tak i na těch regionálních, kde se podařilo nasadit desítky nových elektrických vlaků RegioPanter a motorových RegioFoxů. Statisícům cestujících se díky tomu zvýšil komfort cestování při jejich cestách do práce, do školy a podobně. Dobrá zpráva navíc je, že i při tomto investičním tempu se managementu ČD daří držet hospodaření dopravce v zisku,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
„V roce 2024 jsme na koleje v barvách ČD uvedli 8 dvouvozových elektrických RegioPanterů, 46 třívozových RegioPanterů, 56 motorových jednotek RegioFox a jako první tuzemský železniční dopravce jsme ve zkušebním provozu začali provozovat bateriové vlaky. V dálkové dopravě jsme převzali 8 nejmodernějších souprav pro dálkovou dopravu ComfortJet a také 22 lokomotiv Siemens Vectron. Celkem se jedná o 22 tisíc sedaček v moderních, bezbariérových vlacích s klimatizací, zásuvkami a Wi-Fi a vším standardem, který patří k cestování na železnici v 21. století,“ uvádí předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a pokračuje:
„V modernizaci našich vlaků budeme pokračovat i letos. Se začátkem letošního roku klesl průměrný věk hnacích vozidel a jednotek ve flotile Českých drah na 17 let. Navíc vidíme, že tam, kde jsme nasadili nové vlaky, se zvyšuje i počet cestujících. Přesná čísla počtu přepravených za loňský rok budeme mít k dispozici v následujících měsících, ale už nyní je zřejmé, že jsme meziročně přepravili o přibližně 4 miliony více cestujících.“
Nové vlaky > noví cestující
V počtu cestujících ve vlacích jsou započítáni jak cestující, kteří si koupí jízdenku přímo u ČD, tak i cestující v regionální dopravě. V obou případech se výpočty, resp. metodika výpočtu postupně zpřesňuje. O počtech cestujících s IDS jízdenkami poskytují data kraje. Navíc si ČD provádějí vlastní kontrolní sčítání. Výsledný počet cestujících je pak kombinací obou metodik. Největší přírůstky v počtu cestujících jsou v dálkové dopravě a pak v příměstské dopravě v okolí velkých aglomerací Praha, Brno, Ostrava, Plzeň a to i v souvislost s nasazením nových vlaků. Tam, kde jsou nové vlaky, tam přibývají cestující.
ČD vypraví během roční platnosti jízdního řádu zhruba 2,4 milionů spojů, které ujedou přibližně 119 milionů km. Průměrný denní počet vlaků je 6 605. Díky modernizacím vlaků meziročně přibylo např. 439 bezbariérových spojů, 798 spojů s palubní Wi-Fi sítí nebo 1 430 vlaků, ve kterých jsou elektrické zásuvky.
Podíl ČD na trhu osobní dopravy se stále pohybuje kolem 80 %. Ale jak řekl ministr dopravy, pan Kupka, státní dopravce bude muset do budoucna hledat i jiné zdroje příjmu mimo své dosavadní hlavní zaměření. Může jít například o servisní služby a opravárenství pro vlaky. Pan Krapinec uvedl, že už probíhají jednání s firmou Siemens, Stadler či Pesa.
2025 – rok dálkové dopravy
Rok 2025 se ponese ve znamení dalšího zlepšování komfortu a zvyšování kvality v dálkové dopravě. Na koleje ČD uvede další soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet, již v konečném devítivozovém uspořádání s řídicím a restauračním vozem nové generace. Na konci roku pak dorazí první lokomotivy Vectron zvládající rychlost až 230 km/h. ČD budou do konce roku 2025 provozovat už 14 z celkových 20 objednaných souprav.
RailJety a ComfortJety na třech linkách
„Během roku začne rekonfigurace ComfortJetů na devítivozové soupravy a nově je nasadíme na spoje z Prahy do Brna a dál do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Díky tomu přesuneme moderní vozy EC / IC na další vnitrostátní linky. Na konci roku pak zařadíme do provozu první z celkem 50 úplně nových lokomotiv Siemens Vectron speciálně upravených pro rychlost 230 km/h,“ nastiňuje další plány v dálkové dopravě Krapinec.
Ani 20 ComfortJetů nestačí na pokrytí všech mezinárodních výkonů. Na lince z Prahy přes Berlín do Hamburku pojedou výhradně ComfortJety. Zatímco na druhou linku z Prahy přes Brno a Vídeň do Grazu a na třetí linku z Prahy přes Brno a Bratislavu do Budapešti pojedou v kombinaci některé vlaky jako ComfortJety a některé jako RailJety. uvedl pan Ješeta. Takto je to již předjednáno se zahraničními partnery ČD.
Na regionální tratě se pak vydá další více než dvě desítky motorových jednotek RegioFox. Pokračovat budou i investice do moderního servisního zázemí dopravce. K loni zahájeným stavbám nových opravárenských hal v Chebu a Havlíčkově Brodě se v průběhu roku přidá výstavba nové servisní haly v depu v Českých Budějovicích a také začne rekonstrukce servisního zázemí v Olomouci.
V souvislosti s úspěchem linky Baltic Express z Prahy na sever Polska zvažují ČD i další podobné vlaky. Jednou ze zvažovaných možností je nová linka na Slovensko.
Vysokorychlostní internet ve vlacích ČD
Testování vysokorychlostního internetu Starlink a další novinky v apce Můj vlak. Na významné zlepšení kvality hlasových a datových služeb se mohou cestující těšit v dálkových vlacích. Zlepšení se dočká internet na vlakových palubách, a to díky instalaci opakovačů mobilního signálu a laserové úpravě oken. Navíc v průběhu jara začnou České dráhy testovat i využití vysokorychlostního internetu Starlink od společnosti SpaceX.
„Zahájili jsme instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Věřím, že v dohledné době se nám také podaří najít zhotovitele laserové úpravy oken pro snazší průchod mobilního signálu do více než 200 drážních vozidel. A tím rozhodně nekončíme,“ zdůrazňuje
generální ředitel Michal Krapinec:
„Na jaře začneme, ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem, s testováním satelitního internetu Starlink od společnosti SpaceX v jedné z našich jednotek InterPanter. Ve druhé polovině ledna by měla do Česka dorazit ze Spojených států prototypová anténa Starlink pro využití ve vlacích. České dráhy přitom budou jeden z prvních uživatelů na celém světě, který bude tuto anténu testovat. Z našich interních průzkumů vychází, že stále více našich zákazníků vnímá České dráhy jako moderní a inovativní firmu. Je proto naším cílem tato očekávání naplnit a dále posilovat naši pozici technologického lídra mezi tuzemskými železniční dopravci.“
Kvalita a dostupnost internetu se týká i mezinárodních rychlík, co jezdí pod hlavičkou ČD. Ty jsou složeny z vozů zahraničních společností. Zatímco dnes je internet ve vlacích záležitostí mobilních operátorů, tzn. že přejetím vlaku do sousední země je třeba připojení k zahraničnímu mobilnímu operátorovi, tak se Starlinkem tento problém odpadne. Takže můžeme s jedním připojením k vlakovému internetu můžeme jet z Prahy až do Hamburku.
Můj vlak
Další novinky chystá dopravce i v rámci své populární mobilní aplikace Můj vlak. Kromě modernizace grafického rozhraní bude pokračovat i propojování krajských dopravních systémů a MHD do aplikace s možností přímého nákupu jízdenek. Aplikace bude také doplněna o funkci cestovního průvodce, který přehledně zobrazí aktuálně potřebné informace pro cestu.
Napsat komentář