Fantova budova pražského nádraží Josefa I
Fantova budova na pražském hlavním nádraží je jednou z nejvýznamnějších secesních staveb u nás. Dokončena v roce 1908, ještě za císaře Josefa I po kterém bylo nádraží pojmenováno. Dnes je zpřístupněna jen centrální část s Fantovou kavárnou a částečně i část ušmudlaného jižního křídla. Od roku 2019 proto probíhají rozsáhlé a památkově náročné opravy severního křídla. Hotovo by mělo být v listopadu 2023. My jsme ale měli možnost podívat do rekonstruovaných prostor již dnes, v polovině srpna.
Historie pražského hlavního nádraží
Staniční budova pražského hlavního nádraží prošla několika výraznými přeměnami. První budova nádraží císaře Františka Josefa I byla postavena v novorenesančním stylu v letech 1869 až 1871. Kvůli věžím, sloupům a dalším okrasným prvkům kolem oken a na průčelí se ji říkalo Zámecké nádraží. Uvnitř už tehdy byly restaurace, čekárny pro různé vlakové třídy a provozní kanceláře. Samotné kolejiště bylo ještě bez zastřešení a na vlak se chodilo překračováním kolejí tak, jak to dnes známe z malých vesnických nádraží. Před nádražím byl cesta, kam kočáry přivážely cestující.
- Původní novorenesanční budova pražského hlavního nádraží z let 1869-1871. Hlavní vstup byl přímo z ulice. Dnes je tato prašná cesta magistrálou a odbavovací hala nádraží je o patro níž. Zdroj fotky: wikipedie.
- Modernizace pražského hlavního nádraží v 70.letech 20.století. Vzniká podzemní patro, kde je dnes odbavovací hala. Nahoře je magistrála, která odřízla původní vstup na nádraží. Foto: Správa železnic.
Prudký rozvoj železniční dopravy si již v roce 1892 rozšířeno kolejiště a v roce 1898 vypracovalo Ředitelství státních dráh návrh na celkovou modernizaci a rozšíření nádraží. Projekt byl už následující rok na ministerstvu schválen a byla vyhlášena architektonická soutěž. Tu vyhrál Josef Fanta.
Fantův návrh
Fantův secesní návrh se inspiroval severním nádražím v Paříži. Modernizace probíhala v letech 1901 až 1908 a to za plného provozu. Došlo i k dalšímu rozšíření kolejiště, vznikly pořádné nástupiště a podchody. V letech 1905 až 1906 dělníci postavili monumentální zastřešení kolejiště. Po dokončení modernizace měla Praha prvotřídní nádraží. Cestující mohli využívat čekárny, restaurace, přepychově zařízené salónky očekávaly významné hosty. Na vlak se chodilo podchodem.
Od 50.let minulého století se přepych ztrácí. Dochází k postupným stavebním úpravám. Secesní část staniční budovy přestala sloužit cestujícím v roce 1977. V tom roce byla otevřena nová odbavovací hala s možností přestupu na metro. Díky ní je možné zvládat ohromné množství cestujících, které pražským hlavním nádraží každý den projdou. Bohužel na střeše nové haly ze 70.let vede pražská magistrála. Ta odřízla původní secesní část nádraží od uliční sítě.
Až v letech 2012-2013 proběhla rekonstrukce středové části secesní budovy. Byla zde otevřena kavárna na zvána Fantova. Tuhle část budovy znají především ti, kteří přestupují z vlaku na expresní autobusovou linku směr letiště Praha Václava Havla. Částečně slouží i jižní část secesní budovy. Je zde „vládní“ salónek, divadelní sál a chodby si zahrály v několika filmech.
- „Červená“ odbavovací hala v Praze na hlavním nádraží. Nad námi je silniční magistrála a tam, kde začíná podchod je o patro výše secesní Fantova část nádraží.
- Při cestě na autobus projdete kolem Fantovy kavárny…
Od roku 2019 probíhá náročná rekonstrukce severního křídla secesní haly. Investorem je majitel celého nádraží, Správa železnic. Haly by měly být opraveny do konce roku 2023.
Secesní severní chodba pražského hlavního nádraží
- Rekonstrukce secesní chodby v severní části nádraží. Za okny vlevo je magistrála.
- Za okny vpravo jsou jednotlivé sály.
- Detail výzdoby mezi okny sálů.
- Strop spojovací chodby
Foyer Café
- Rekonstrukce sálu Foyer Café na pražském hlavním nádraží.
- Tento honosný sál byl během přestaveb rozdělen na dvě patra. Při rekonstrukci byl navrácen co nejblíže původnímu stavu včetně výmalby a barevného provedení.
- Uprostřed sálu je schodiště. Dole bude vstupní foyer do horního patra kavárny. Dále zde bude „Síň slávy“ s informacemi a prohlídkami pro veřejnost.
- Za okny je spojovací chodba.
Fantův sál
- Nejvelkolepější je Fantův sál. Ohromný a nádherný prostor. Zde by se měly konat konference, slavnostní zasedání, koncerty.
- Při rekonstrukci se podařilo rozvést elektřinu, pořádné osvětlení a ozvučení.
- Největší překvapení byl nález Československého znaku. Malba vznikla nejspíše u příležitosti příjezdu prezidenta Masaryka do vlasti. Ale protože ještě nebyla schválena verze erbu, vznikl tento.
- Sál má bohatou výzdobu.
- Za okny jsou nástupiště. Závěsy mají pomoci odhlučnit sál od ruchu nádraží.
Sloupový sál
- Sloupový sál Fantovy budovy pražského hlavního nádraží
- Na sloupech jsou původní mozaiky. „Jen“ očištěny od nánosu stoleté špíny.
- Jak v mozaice, tak na stropních kresbách jsou zobrazeny v té době oblíbené secesní květiny či zvířata.
Salónek
Na samém konci spojovací chodby je ještě salónek. Při naši návštěvě bílé stěny s lešením. Až bude hotov, bude tu velikánský mramorový stůl.
Jižní křídlo Fantovy budovy
Po skončení rekonstrukce severního křídla pražského hlavního nádraží bude následovat podobně náročná obnova secesního vzhledu i jižní části. Ta je dnes přístupná z prvního nástupiště. Například, když jdete na autobus směr letiště.
- Sloupy podpírající strop druhého patra jsou nepůvodní. Strop i sloupy budou odstraněny a sál bude stejně vysoký jako v severním křídle. Rovněž secesní výzdoba na oknech je jen fólie, kterou nalepili filmaři.
- Rovněž „historická“ pokladna je jen filmová dekorace.
Budoucnost
Sály a chodba severního křídla budou dokončeny v listopadu 2023. Někdy v budoucnu bude následovat rekonstrukce jižního křídla a také opravy centrální části, kde je dnes Fantova kavárna – například dnešní původní barva omítky neodpovídá původní secesní skutečnosti. Investorem celé náročné opravy je Správa železnic. Cílem je zrekonstruované prostory zpřístupnit veřejnosti. Více se o Fantově budově dozvíte na jejich webových stránkách. Jsou zde i vizualizace jak to bude vypadat po dokončení.