Sedm a půl tisíce zásahů za celý rok
Jednotky Hasičského záchranného sboru Správy železnic zaznamenaly v roce 2024 > 7 530 výjezdů. Drážní hasiči zasahovali denně v průměru u dvou
desítek událostí, statistiku výjezdů výrazně navýšily povodně. Největší počet zásahů si drážní hasiči tradičně připisují u technických zásahů. Loni jich bylo 5 500. Nejvíce práce měly jednotky z Prahy, Ústí nad Labem, Liberce a Brna. Drážní hasiči pomáhali i u nálezu letecké pumy v Litvínově.
Drážní hasiči zasahovali u 120 střetnutí na přejezdech s autem, ale také u 158 dopravních nehod na silnicích. Přesto celkový počet výjezdů od roku 2019 pomalu klesá. Nejčastěji byly technické zásahy a z nich jeřábové práce, následovány odstraňováním dřevin a stromů.
Dolní Lutyně – střet s nákladním autem
Náročnou zkouškou pro drážní hasiče byl zásah u nehody v Dolní Lutyni, kde došlo 24. ledna 2024 ke střetu rychlíku s kamionem. Srážku bohužel nepřežil strojvedoucí vlaku. Po likvidaci následků nehody čekalo na drážní hasiče složité odstraňování trosek lokomotivy a několika vagónů z profilu trati. Museli použít vyprošťovací tank a další speciální techniku.
Pardubice – srážka vlaků
Velmi komplikovaný zásah zaměstnal hasiče Správy železnic při srážce dvou vlaků v Pardubicích 5. června 2024. Nehoda si vyžádala 4 oběti a 27 zraněných osob. Hasiči museli složitě vyprošťovat z demolovaného vagónu několik cestujících. Následně pak likvidovali poškozené lokomotivy a vagóny, aby co nejdříve zprovoznili hlavní koridor. Zásah probíhal během provozu na trati a vyprošťování vraků tak bylo pro hasiče a zaměstnance Správy železnic velmi složité.
Čisovice > vlak sám ujel a vykolejil
Nehodu vlakové soupravy v těžko přístupném terénu řešili hasiči Správy železnic u středočeských Čisovic. Vlaková souprava samovolně ujela 2. května a po 5 kilometrech v přibližně stokilometrové rychlosti vykolejila.
Balabenka > srážka dvou osobních vlaků
Složitá evakuace desítek cestujících zaměstnala 18. září 2024 drážní hasiče u nehody dvou vlaků na pražské Balabence. K nehodě došlo na železničním viaduktu a hasiči tak museli evakuovat cestující i pomocí výškové techniky.
Povodně
Opravdovou zkouškou byly zářijové povodně, které zasáhly především Moravskoslezský a Olomoucký kraj, ale i další části Česka. Výjezdů drážních hasičů v souvislosti s povodněmi bylo nakonec 515. Asistence spočívala v první fázi především v odstraňování nebezpečných naplavenin u mostů a dopravě humanitární pomoci dvoucestným vozidlem, později pak v čerpání vody z podchodů, sklepů a šachet, kácení vyvrácených stromů, čištění propustků a odstraňování dalších následků povodní, a to i mimo železnici. Některé zásahy trvaly déle než týden a drážní hasiči na místě zůstávali nepřetržitě i několik dní.
Cvičení
Hasičský záchranný sbor Správy železnic také absolvoval stovku taktických a prověřovacích cvičení. Důležitá je totiž připravenost drážních hasičů na události většího rozsahu, u kterých je stěžejní spolupráce se složkami Integrovaného záchranného systému.
Přehled výjezdové činnosti Hasičského záchranného sboru Správy železnic za rok 2024 najdete v PDF-ku na tomto odkazu.
Napsat komentář