Vláda rozhodla o dostavbě JE Dukovany a vybrala vítěze. Optimistické scénáře mluví o zahájení stavby v roce 2028. Zejména v první fázi výstavby bude třeba dovést na staveniště ohromné množství stavebního materiálu jako je písek, štěrk, cement, betonové díly, ocel na armování… Tedy komodity u kterých je přeprava po železnici konkurenceschopná nákladní automobilové dopravě. To je ohromná šance pro železniční nákladní dopravce
Jak se připravuje Správa železnic na dostavbu JE Dukovany? A jaká opatření chystá na příjezdových tratích?
Cesta do Dukovan vede přes Rakšice
- přes železniční uzel Brno a dále po trati 244 do Střelic a přes Moravské Bránice do Rakšic.
- ze západu od Jihlavy (trať 240) kde se napojuje el. trať 225 z Havlíčkova Brodu, resp. ze Studence – trať 257 z Křižanova a
- od jihu z Hrušovan nad nad Jevišovkou (244), kde se napojuje trať 246 Břeclav – Znojmo.
Problémem je Brno a Vyškov
Pod dráty i z Břeclavi?
Dostavba JE Dukovany jako šance pro železnici
- Budou probíhat opravy či modernizace trati 244 do Rakšic, kde je začátek železniční vlečky do JE Dukovany?
„Správa železnic je připravena se aktivně zapojit do úprav a modernizace železniční infrastruktury, která naváže na výstavbu nových jaderných bloků. Jsme také připraveni optimalizovat stávající infrastrukturu tak, aby umožnila návoz materiálů po železnici, pokud o to bude investor, popřípadě budoucí dodavatel mít zájem.“
- Zahájila již Správa železnic jednání s ČEZ, popřípadě dalšími aktéry? O jaký objem a frekvenci nákladních vlaků by se mohlo jednat?
„V této souvislosti komunikujeme se společností ČEZ a zástupci dotčených ministerstev, kraje a municipalit, abychom mohli specifikovat konečný rozsah potřebných úprav a jejich přesný časový rámec.“
- Plánuje se modernizace stanice Rakšice, kde začíná vlečka do Dukovan? V souvislosti s nárůstem objemu nákladní přepravy po jednokolejné trati, uvažuje se zvýšením úrovně zabezpečení trati 244, popřípadě i s instalací ETCS? Střelice jsou už pod dráty. Plánuje se elektrifikovat i zbylých 23 km do Rakšic, aby nákladní vlaky nemusely ve Střelicích přepřahat?
„Aktuálně se tak bavíme například o modernizaci stanice Rakšice a úpravě zabezpečovacího zařízení s cílem lepšího a kapacitnějšího zapojení vlečky do areálu elektrárny. Dále prověřujeme požadovaný rozsah elektrizací přilehlých tratí, které by měly mít pozitivní přínos pro nákladní železniční dopravu.“
- Kdo to bude platit?
„Projektovou přípravu v tuto chvíli předpokládáme financovat prostřednictvím SFDI, v dalších krocích bychom hledali podporu z fondů EU. Nejprve ale bude nutné stanovit cílový rozsah modernizace železniční infrastruktury potřebný pro výstavbu nových jaderných bloků v Dukovanech.“
Děkuji za rozhovor
Pavel Boucník
Napsat komentář