Lepší informace na nádražích

Stojíte na vlakové zastávce. Za pár minut by tu vlak měl být. Ale hlášení staničního rozhlasu tu není, odjezdová tabule tu není a tak si říkáte, že snad ten vlak přijede včas. Horší je, když je na nádraží více nástupišť a vy nevíte ze kterého to jede. A aby toho nebylo málo, prší a přístřešek s lavičkou chybí. To se změní.

Správa železnic zlepšuje informovanost cestujících na nádražích. Ve spolupráci s objednavateli veřejné dopravy navrhla 12 lokalit, které postupně vybaví novými přístřešky a elektronickými informačními panely. Cestující se z nich dozví o neplánovaných změnách v jízdním řádu, zpožděných vlacích či provozních mimořádnostech.

Prvních 12 chytrých zastávek

Cestující na 12 nádražích už mohou nebo brzy budou moci využívat takzvané chytré zastávky. Vybuduje je společnost STARMON, která uspěla ve výběrovém řízení Správy železnic. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla 35,6 mil Kč, vítězná nabídka byla ve výši 26 mil Kč.

„Přístřešky na zastávkách poslouží cestujícím nejen jako ochrana před rozmary počasí, ale jejich součástí budou i dotykové displeje s aktuálními provozními informacemi. Nejprve jimi vybavíme frekventované zastávky, například tu v Golčově Jeníkově, kterou obsluhují i rychlíky na trase z Prahy do Havlíčkova Brodu. Dále se budou nacházet na nádražích, kde se přestupuje na další druhy veřejné dopravy,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Jak vypadá Chytrá zastávka

Chytrou zastávku tvoří prosklený přístřešek vybavený smart technologiemi. Kromě elektronického informačního panelu půjde o spínané LED osvětlení, kamerový systém a také možnost nabíjení telefonů. Přístřešek je v antivandalském provedení, stejně jako lavička s opěradlem a odpadkový koš.

Na informačním panelu s dotykovou obrazovkou si cestující budou moct zobrazit na displeji pravidelný jízdní řád, tabuli s odjezdy nebo zobrazení aktuální polohy vlaku. A pokud si nevíte rady, vedle obrazovky je modrý panel s tlačítkem. Tím se spojíte se zaměstnancem dráhy, který vám přes reproduktor pomůže.

Na každé chytré zastávce je také kamera pro případ, že by někdo ničil přístřešek. Tím se zvýší bezpečnost cestujících na zastávce, a to jak možností odhalení pachatele z pořízených záznamů, tak preventivním způsobem. Celkově je chytrá zastávka koncipována tak, aby měla velice nízký odběr elektrické energie a byla maximálně úsporná. Díky tomu ji bude možné napájet solárními panely.

Naše zkušenost s chytrou zastávkou

Zajeli jsme se podívat do Golčova Jeníkova město a do Doubravice nad Svitavou.
Nejprve jsme navštívili zastávku město v Golčově Jeníkově. Zde je nový přístřešek jen na nástupišti 1 ve směru Světlá nad Sázavou / Brno. Pro opačný směr slouží stávající čekárna s obrazovkou. Na tomto nádraží staví jak regionální vlaky, tak rychlíky linky R9 z Brna do Prahy. Navíc je tu ve stanici personál a pokladna.

  • Na obrazovce nahoře je v černobílém provedení Odjezdová tabule s časem jízdy nejbližších vlaků. Popřípadě s aktuálním časem při zpoždění. Dále je tu informace ze kterého nástupiště jede vlak.
  • Uprostřed na obrazovce je Detail jízdy pro nejbližší vlak pro každý směr. Z panelu zjistíte, ve které stanici vlak již byl, směr jízdy vlaku a čas, kdy do následujících zastávek má dojet.
  • Dole na panelu je klasický „knižní“ Jízdní řád.

O přítomnosti panelu a chytré zastávky v Golčově Jeníkově jsem viděl předem a tak jsem mohl pozorovat reakce lidí.

Skupinka postarších výletníků prošla kolem přístřešku a mrkla se odkud jim to jede. Jen jeden se však zdržel. „Ono se to hýbe. To je elektronická tabule!“ volal po pár sekundách na zbytek skupiny. A to je přesně ten pocit, který z té obrazovky mám. Na první pohled to celé vypadá, že je to jen kus papíru za sklem. Samozřejmě snad každému po chvíli docvakne, že jsou tam aktuální hodnoty jízdy vlaku, takže to nemůže být jen papír, ale…
Osobně bych proto více zdůraznil, že je to elektronická tabule. Stačilo by, aby se na displeji něco stále hýbalo. Třeba ručičky hodin. Ty jsou vpravo nahoře a změní se jednou za minutu.

Chytré Doubravice

Druhou zastávkou, kam jsem se jel podívat na chytrý přístřešek je zastávka Doubravice nad Svitavou. Dvě nástupiště na vnější straně dvoukolejné trati. Tady nejsou žádné služby, žádná pokladna, není tu žádný zaměstnanec dráhy. Fotky z této zastávky jsou zde. Nový „inteligentní / SMART“ přístřešek je na obou nástupištích.

A dokonce jsme o inteligentní zastávce v Doubravicích nad Svitavou natočili video, na které se můžete podívat tady.

  • V tiskové zprávě z června 2024 slibují dotykovou obrazovku, ale ať se dotýkám jak dotýkám, interaktivní není. Což mi asi nejvíce vadí u spodního „knižního“ Jízdního řádu. Ale možná mám jen nešikovné ruce. Ty písmenka jsou opravdu malé a jen s dobrým zrakem rozpoznám kladívka a další značky.
  • Refrešnutí obrazovky probíhá se zpožděním. Obrazovka se nemění ani několik minut poté, co vlak odjel. Jako cestující můžete být zmaten, jestli vlak ještě nejel a má zpoždění nebo už odjel.
  • V Doubravicích mi ale asi nejvíce vadilo to, že na obrazovce chyběla informace o číslu nástupiště odkud jede vlak. Tady jsou nástupiště na vnější straně kolejiště. Přechod je možný jen přes chráněný železniční přejezd. Pokud to tu neznáte a jste tu sami, nepoznáte na kterém nástupišti máte čekat. Ale tohle není chyba chytré zastávky, ale nedostupnosti dat. Protože na předešlém nádraží, v Golčově Jeníkově městě, ta informace na displeji je.
  • Jsme v Jihomoravském kraji a tak na všech zastávkách mají žluté označovače jízdenek. Dnes už i „chytřejší“ automaty s možností nákupu jízdenek. Škoda jen, že žlutý automat zůstal o pár metr dál na sloupu. Mohli jej také dát dovnitř přístřešku. Stejně jako mapu IDS-JMK. Aspoň by to vše bylo po kupě.
  • Stisknutí modrého tlačítka jsem nezkoušel. O radu nežádal. Možná příště.
  • K výše uvedenému bych asi doporučil udělat na přístřešek límec s názvem zastávky. Doplnil bych směr jízdy vlaku a zkusil bych zapracovat na grafice „papíru za sklem“, aby bylo hned jasné, že tohle je Chytrá zastávka.

Seznam chytrých zastávek