Pardubická lávka nad nádražím
Květen 2024
Pardubické hlavní nádraží prochází modernizací. Už jsou hotové oba podchody a pro přístup k vlakům lze nově využít kromě schodů také výtahy nebo eskalátory. Nová je i červená lávka nad pardubickým nádražím. Zastřešená lávka pro pěší měří 290 metrů a vede přes celé kolejiště až do sídliště Dukla. Lávku nad nádražím je za mě krásná. Začíná u pardubického autobusového nádraží (terminál B) a vede nad kolejištěm až za nádraží k sídlišti Dukla. Proto ty cedulky „Dukla“ na nástupištích.
Správa železnic chtěla původně prodloužit stávající podchod až za nádraží, ale město Pardubice bylo proti. Chtěli novou lávku. Ta je sice levnější, ale bude bude představovat vyšší náklady na údržbu. Majitelem lávky se po jejim dokončení stalo město Pardubice. Uvidíme tedy, jak se o lávku bude starat. Dnes nabízí krásný pohled a bude určitě vyhledáváním místem pro všechny železniční nadšence.
Detailní popis Pardubice hlavní nádraží je v tomto příspěvku.
Reportáž ze slavnostního otevření zmodernizovaných pardubických nástupišť a lávy najdete zde.
- Pardubická lávka začíná u autobusového nádraží, terminál B. Nahoru jak po červeném koberci.
- U schodů u terminálu B je odjezdová tabule. Když máte jízdenku na vlak, nemusíte chodit přes staniční budovu.
- Nahoře na lávce při cestě z autobusového nádrží.
- Pohled z lávka na terminál B u pardubického hlavního nádraží. Pokud vám vyhládlo, přes silnici je rychlé občerstvenní.
- Z lávky vedou dolů na nástupiště pojízdné schody.
- Cesta z nádraží, z nástupiště u koleje 1, 2 a 3, směr dopravní terminál B.
- Kryté schodiště na pardubickou lávku.
- Přístup je možný i jako bezbariérový. Výtahy jsou tak trochu schované za schodištěm v betonovém sloupu.
- Pohled na lávku z nástupiště u koleje 1.
- Přístup na lávku je možný z nástupiště u koleje 1 až 9.
- Nástupiště jsou dlouhá, některé vedou až za schodiště a výtah.
- V betonovém sloupu je výtah.
- Schodiště z červené pardubické lávky na nástupiště.
- Schodiště z červené pardubické lávky na nástupiště.
- Schodiště z červené pardubické lávky na nástupiště.
- Schodiště z červené pardubické lávky na nástupiště.
- Nahoře na lávce jsou u každého schodiště modré odjezdové tabule. Aby bylo zřejmé odkud vám jede vlak.
- Dolů, na nástupiště, vedou z lávky pojízdné schody a…
- …a naproti je i výtah. Vše je označeno cedulkami na které nástupiště sjíždíte.
- Tubus červené pardubické lávky. zastřešené, „okna“ jsou za sítem.
- Nad schodištěm je cedulka s čísly kolejí.
- Na konci se lávka mírně lomí. Vpravo je výtah, vlevo pak schodiště.
- Schodiště u nového parkovacího domu, který tu vzniká.
Lávka nad pardubickým nádražím
Červenou lávku nad pardubickým nádražím navrhl pardubický architekt Ing. arch. Milan Košař. Její délka je 290 metrů a překonává 26 kolejí (!). Jedná se o ocelovou konstrukci podepřenou železobetonovými pilíři. Ty jsou tak silné, že by měly odolat i nárazu vlaku. Základy jsou v hloubce až 12 metrů. Cílem lávky je propojit staniční budovu, nástupiště a autobusový Terminálu B s oblastí Pardubic za nádražím, kde se nachází pardubická část Dukla, která byla dodnes pro pěší cestující obtížně dostupná. Navíc tu má město postavit parkovací dům pro cestující. Stavba probíhala současně s modernizací kolejí. Tam, kde byl vyloučený provoz vlaků, tam se stavěla lávka. Samotný tubus je svařenec. Na stavbu byly dopraveny díly o délce 20 až 40 metrů a hmotnost přes 100 tun (!), které byly následně velkými jeřáby vyzdviženy a osazeny na místo. Po vyzdvižení dalšího dílu byly k sobě přivařeny.
Pokud vás zajímají technické detaily z výstavby červené pardubické lávky, koukněte na toto PDF (otevře se v novém okně)
- Pardubická lávka spojuje nádraží a obě části města
- Svařovaný tubus lávky.
- V železobetonové věži jezdí výtah.
- Nosníky ve tvaru písmene Y