KORDIS IDS-JMK uspořádal konferenci ke 20 letům IDS-JMK

Čtvrtek 12. září 2024
Společnost KORDIS má na starosti krajskou veřejnou dopravu v Jihomoravském kraji. Vznikla v září 2002 jako společný projekt města Brna a Jihomoravského kraje. Takové spojení se ukázalo jako klíčové pro její úspěch, protože už od počátku byla doprava řešena jako jeden celek i s městem Brnem. Ještě než vznikla první krajská zóna, brněnská MHD už měla zóny 100 a 101. Příprava k integrované dopravě zabrala celý rok 2023 a tak ke spuštění krajské IDS-JMK došlo před dvaceti lety, v roku 2024. Už v lednu 2025 se připojil Tišnovsko, v září Sokolnicko a v prosinci Vyškovsko. A tak to šlo dál a dál. Páteřní síť tehdy i teď tvoří železnice. Nyní je v provozu 18 linek regionálních vlaků a devět linek rychlíků a spěšných vlaků.

Před 10 lety, v roce 2014, KORDIS JMK uspořádal při příležitosti 10. výročí Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje odbornou konferenci. Představil na ní řadu novinek a vizí, které se pak postupně dostávaly do každodenního používání. Nejzásadnější novinkou byla tehdy mobilní aplikace POSEIDON a zakoupení první jízdenky z této aplikace a její zobrazení jako QR kódu. Někteří účastníci pak dodnes vzpomínají i na prezentaci závěrů socioekonomické studie využití vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Prahou. Je to k nevíře, ale tehdy se ještě řešilo, zda by vůbec měla být nějaká VRT z Prahy do Brna.

20. výročí IDS JMK

Rok 2024 je 20. rokem provozu IDS JMK. KORDIS se rozhodl navázat na nepsanou tradici a k tomuto výročí uspořádat další odbornou konferenci. Stejně jako na té před 10 lety se i ta letošní zaměřila na novinky a plány na další směřování IDS JMK zejména na železnici, ale i v tarifním odbavení a IT technologiích.  Akce se uskutečnila ve čtvrtek 12. září 2024 v Brně v hotelu Continental.

Vlaky jako páteř veřejné dopravy

Ve druhé dekádě existence IDS JMK byl na rozvoj železnice a drážních vozidel kladen velký důraz. Modernizace vozidel začala nesměle v roce 2014 nasazením sedmi jednotek RegioPanter na linku S2 (Brno – Letovice – Březová) a v dalších letech pak nasazením nových motorových jednotek na některé mezikrajské vlaky. Zcela zásadní byla až náhrada přesluhujících jednotek řady 560 a morálně zastaralých vozů Bdmtee novými jednotkami Moravia v roce 2023. Jednalo se o první případ u nás, kdy byla vozidla pořízena přímo do majetku objednatele – Jihomoravského kraje. Proces obnovy vozidel na linkách IDS JMK tím však zdaleka neskočil a pokračuje dál.

To nej z přednášek

Problémem české železnice nejsou lokálky, kterými skoro nikdo nejezdí.
Problémem české železnice jsou vlaky, které jsou plné.
Problémem české železnice je kapacita tratí. Mnohé úseky jsou přetížené, přitom je tu rostoucí poptávka cestujících po dalších vlacích.

Zkušenosti ze Švýcarska, přinesl pan Oliver Morel.
Tam, kde je 4.000 až 8.000 cestujících za den, tam se zavádí 30 minutový takt. Tam, kde je 8.000 a více cestujících za den, tam se zavádí 15 minutový interval vlaků.

Po přednášce pana Doc. Štěrby ze Správy železnic, se jej jeden ze slovenských posluchačů zeptal, proč je Česká republika v železniční dopravě tak výrazně napřed před Slovenskem. „Dlouhodobá politická shoda v oblasti železniční dopravy napříč všemi politickými stranami.“ To se projevuje tím, že od roku 2014/2015 trvale roste objem financí do české železnice. A jak pan Štěrba dodal, když cestuje do Budapešti nebo Tater, hned bohužel pozná, že vlak překročil slovenské hranice.

Na jih od Jižní Moravy

Mimořádná byla přednáška Heralda Buschbachera z SCHIG Raskouko. Tato organizace má na starosti optimalizaci využití železnice, koordinaci jízdních řádů a požadavků na infrastrukturu. Stávající konkurence mezi vlaky a auty se již přesouvá ke konkurenci mezi vlaky a letadly. Důvodem jsou emise, které u letadel nebude tak snadné snižovat jak u aut. Navíc emise vypouštěné v několika kilometrech nad zemí jsou mnohem agresivnější, než ty při zemi. To povede ke omezování letů na kratší vzdálenosti.

  • V následujících letech bude pokračovat modernizace tratě z Vídně do Brna. Stavba bude vždy s jednokolejným provozem v daném úseku. Cílem je mimo Vídeň rychlost 160 km/h a po roce 2032 její zvýšení na 220 km/hodinu. Současně dojde k úpravám zastávek. Tato stavba je součástí velké modernizace celého vídeňského uzlu. Cílem je oddělení dálkové rychlíkové dopravy od regionální a nákladní dopravy.
  • Z důvodu neustálého růstu počtu cestujících se zavádí ETCS na S-bahnu tak, aby bylo možné jezdit po 2,5 minutách. Na vybraných linkách dojde rovněž k prodloužení nástupišť na 2×160 metrů a k celkové modernizaci stanic i kolejí.
  • Z Vídně do Retzu se od roku 2026 plánuje 30 minutový takt.
  • Co se týká spojení Vídně a Budapešti, na rakouské straně se bude stavět několikakilometrový tunel, který umožní rychlou jízdu do Maďarka přes letiště. Na něj bude navazovat maďarská „vysokorychlostní trať“ pro 250 km/hodinu.

Co s Vysočinou

K dalšímu tématu něco málo úvodem: Vznik krajského uspořádání v roce 2000 byl hodně nešťastný. Když ráno šli poslanci na zasedání nebylo zřejmé, zda České republika bude mít kraje tři nebo také 65. Nakonec se usnesli, že naše vlast bude mít 14 krajů a Prahu jako město-kraj. A tak vznikly útvary, které mnohde nerespektují přirozenou spádovost a dopravní vazby. Dodnes to není uspokojivě vyřešené a protože stav veřejné dopravy na Vysočině je neuspokojivý, sepsali města Třebíč, Žďár nad Sázavou a Třebíč memorandum o připojení k IDS-JMK.  Stejně jako dříve Bystřicko, které je dnes zapojeno do IDS-JMK. Toliko můj úvod. Jak zaznělo na konferenci, Třebíč, Žďár nad Sázavou a Nové Město na Moravě budou mít na nádražích žluté automaty na jízdenky IDS-JMK. Takže obyvatel Třebíče na jednu výhodnou krajskou jízdenku dojede až do Brna. Současně tyto stanice budou patřit jak do jihomoravského, tak do systému dopravy Vysočina. Cílem je mnohem lepší propojení Jižní Moravy a Vysočiny.

Jak v další přednášce zmínil pan doc. Pavel Drdla z Univerzity Pardubice plné zapojení oblastí Žďáru nad Sázavou by umožnilo zajíždět vlaky Moravia až do Žďáru. Dnes konči na hranicích krajů v Křižanově. V souvislosti s linkou R9 (Brna – Křižanov – Kolín – Praha), od grafikonu 2026 by již rychlíky neměly zastavovat v Křižanově, ale až dole v Tišnově.

Co nového v IDS-JMK

  • V roce 2023 začaly jezdit nové jednotky RegioPanter na vlacích z Přerova do Vyškova (Nezamyslice – Vyškov linka S71).
  • Od prosince 2024 pak začnou na linkách S8 Břeclav – Znojmo, S52 Zaječí – Kobylí – Hodonín a S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Myjava jezdit modernizované jednotky STADLER  GTW dopravce ARRIVA vlaky, které byly rovněž upraveny dle požadavků Jihomoravského kraje. I zde se bude jednat o generační skok dopředu proti stávající vozbě.
  • Trasa z Břeclav do Znojma (linka S8) je čím dál více oblíbená i mezi výletníky. Dojde tedy k zahuštění jízdního řádu na 60 minutový takt.
  • Od nového jízdního řádu dojde k podstatné obměně vozidel i na některých linkách provozovaných Českými drahami. Na osobní vlaky Přerov – Břeclav (v úseku Staré Město – Břeclav linka S9) budou nasazeny nové jednotky RegioPanter a na trať Žďár nad Sázavou – Nedvědice – Tišnov (v úseku Rovné-Divišov – Tišnov linka S31) vyjedou nové motorové jednotky RegioFox.
  • Nově elektrifikovanou linku S4 Brno – Zastávka pak budou obsluhovat zánovní jednotky RegioPanter uvedené do provozu v Jihomoravském kraji v roce 2014. Zatím se bude jezdit ve špičce 3x za hodinu. Výhledově po 15 minutách. To ale až s novým brněnským nádražím. To současné má malou kapacitu. Současně budou omezeny souběžné autobusové linky, které ale dnes často uváznou v kolonách na dálnici.

Výhledově v IDS-JMK

  • další skokový nárůst počtu cestujících se očekává po dostavbě trati z Přerova do Brna.
  • Dojde k rekonstrukci nádraží ve Slavkově a to 3.2026 až 9.2027.
  • V letech 2026 až 2027 dojde k modernizaci trati mezi Blažovicemi a Nesovicemi, včetně všech pěti zastávek.
  • A plánuje se trať z Unkovic přes Nový Dvůr do Znojma, aby bylo konečně kvalitní spojení do Znojma. Trať se plánuje na 220 km/h.
  • Boskovická spojka je kvůli sporům o pozemky v nedohlednu.

Vlaky na baterky

Protože elektrifikace české železnice se vleče a vodíkové alternativě, už asi definitivně odzvonilo, nabízí se aku-trolejové vlaky, tzv. BEMU. Tedy vlaky, které většinu cesty jezdí na elektřinu průběžně odebíranou z troleje a v úseku, která není pod dráty pak na baterie. O zkušenostech s těmito vlaky hovořil Burkhard Schulze ze severu Německa a Petr Fridrišek ze severu Moravy.
Cestující na dnešních vlacích vyžadují: klimatizaci, rychlost a jízdu bez přestupů. Klimatizace je již standard a rychlost regionálních vlaků na moderních tratích je v pohodě. U našich severních sousedů chtějí právě bateriovými vlaky vykrýt ty linky, kde by jinak museli cestující přestupovat. Tak jako tak je to „dočasné“ řešení, než i tyto úseku budou pod dráty. Jakmile se tak stane, vlaky s bateriemi se přesunou na další úseky. Optimálního využití aku-trolejových vlaků se dosáhnou na linkách, kde na baterie vlak ujede 25 % své cesty. V MS kraji mají cca 184 nádraží, ale jen třetinu pod dráty.

Na Jižní Moravě je připravováno nasazení bateriových jednotek (BEMU) na linkách S4 Brno – Třebíč, S41 Brno – Ivančice / Miroslav a S6, R56 Brno – Veselí nad Moravou – Staré Město. Jihomoravský kraj v tomto případě organizuje výběr dopravce a také výrobce vozidel. Vozidla od vítězného výrobce pak zakoupí vybraný dopravce. S ohledem na složitost přípravy a dlouhé výrobní lhůty však nelze očekávat zahájení provozu dříve, než koncem roku 2029. Smlouva na nová vozidla bude obsahovat i opci. V případě jejího využití by další bateriové jednotky mohly být nasazeny též na linkách S8, S52 a S91. Přibližně od roku 2035 by tak Jihomoravský kraj neobjednával žádné dieselové vlaky.

Autobus na zavolání

Pan Horský z KORDIS JMK představil koncept tzv. Poptávkové dopravu a Virtuální zastávky. Na jedné straně chceme obsloužit každou vesnici, současně ale zajíždění autobusů do každé vesnice prodlužuje jízdní dobu. Než se takový autobus dostane s cestujícími na přestup na vlak nebo do města, mnozí raději jedou autem. Řešením těchto protichůdných požadavků je autobus na zavolání a zavedení virtuálních zastávek. Virtuální zastávku si lze představit jako místo, kde může autobus bezpečně zastavit, ale které není označeno. V aplikaci si vyhledáte nejbližší (virtuální) zastávku a objednáte si autobus.
IDS-JMK bude novou službu zkoušet v těchto třech oblastech:

  • Rosicko, kde bude kombinace vlaku a linek poptávkových autobusů.
  • Holubice – kde bude od prosince 2024 opět zastavovat vlak. Na něj budou navazovat autobusové linky, které budou měnit svoji trasu podle aktuální dopravní situace zejména na dálnici z Brna do Vyškova.
  • Velké Opatovice, kde se dlouhodobě nedaří postavit boskovickou železniční spojku.

V této oblasti se ještě čeká na změnu české legislativy, která by tento dopravní model plně umožnila, včetně integrace do běžné veřejné dopravy.

Průvodčí v jihomoravských vlacích

Možná trochu nešťastně se před několika měsíci objevila zpráva, že ve vlacích IDS-JMK nebudou průvodčí. Asi nedorozumění. Ve vlacích průvodčí budou a to ve stejnokrojích IDS-JMK.