Na trati z Prahy do Budějovic chybí zmodernizovat poslední úsek. Současná trať je jednokolejná, motající se přes nádraží Hluboká nad Vltavou-Zámostí. Výsledkem je nízká rychlost a úzké hrdlo na celé trati. Koleje povedou v nové trase, na které se budou nacházet také dva několikakilometrové tunely. Traťová rychlost bude 200 km/h.
Ve Středisku údržby ČD v Olomouci byla zahájena rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 mil Kč je přitom první fází celkové modernizace olomouckého střediska. Cílem je zlepšit pracovní podmínky a nabídnout odpovídající servisní zázemí pro nové soupravy RegioPanter, které jezdí v Olomouckém kraji.
V sobotu 22. března vás parní nostalgický vlak zaveze z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm, kde se koná tradiční Josefský jarmark řemesel a folklóru. Na první letošní jízdu zvláštních vlaků se mohou těšit zájemci i v Olomouci, kde je vlak v čele s motorovou lokomotivou Pilštyk zaveze výstavu For Model 2025 na olomouckém výstavišti.
Od prosince 2024 jezdí nový mezinárodní rychlík Čd Baltic express. Linka Ex32 z Prahy přes Pardubice a Lichkova do Wrocławi - Gdańsku a Gdyni má za sebou už první tři měsíce fungování. Za tu dobu vlaky, které provozují České dráhy v kooperaci s polským dopravcem PKP Intercity, ujely téměř 640 tisíc km.
Po mnoha letech příprav začíná na jaře 2025 modernizace prvního úseku trati z Brna do Přerova. Správa železnic vybrala zhotovitele prací mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Důležitá spojnice jižní a střední Moravy díky ní získá druhou kolej a vlaky zrychlí na 200 km/h. Dokončení se plánuje v závěru roku 2028
Správa železnic zahájila v březnu 2025 modernizaci České Třebové. Kompletní rekonstrukce se dočkají všechna nástupiště. Nově budou vysoká a přístup bude bezbariérový. Stávající podchod bude prodloužen na druhou stranu. Na jihu vznikne místo stávajícího podchodu nová lávka. Modernizace bude probíhat za provozu. Nejobtížnější bude rok 2028.
České dráhy letos vypravují 148 mezistátních dálkových spojů a další 4 sezónní vlaky do Polska. Tyto rychlíky zajíždí do 120 různých destinací v šesti evropských zemích: v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a ve Švýcarsku. Ročně využije mezistátní ČD vlaky více než 7 mil. cestujících.
České dráhy nasadily koncem roku 2024 na posun v dílnách a depech na Moravě trojici akumulátorových vozíků, kterým železničáři přezdívají želva nebo tank. Dálkově řízené vozíky slouží pro posun vagónů v depech. Snižují náklady servisu a zvyšují efektivitu práce při manipulaci s vozidly při údržbě a opravách v dílenských halách ČD.
Invaze Lišek na tuzemské koleje bude pokračovat i v roce 2025. K loni dodaným 56 motorovým jednotkám řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, letos přibude dalších 21 jednotek, na které se mohou těšit cestující v Královéhradeckém kraji a také v Praze a středních Čechách.
4. 2. 2025 | 0 comments on Nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje | 193 |V roce 2024 přibylo ve vlacích ČD cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků. Dopravce loni zajistil asistenci při 9 348 přepravách postižených lidí. Další vozíčkáři už zvládli cestu, díky novým vlakům, sami, bez asistence. Pro porovnání, o rok dříve, 2023, pomáhali zaměstnanci ČD u více jak 8,5 tisíce přeprav.
V roce 2025 uvede ČD další soupravy ComfortJet, již v konečném devítivozovém uspořádání s řídicím a restauračním vozem. Na konci roku pak dorazí první lokomotivy Vectron zvládající rychlost na 230 km/h. Zlepšení se dočká i internet. V průběhu jara začnou ČD testovat i vysokorychlostní internet Starlink.
Čtyři elektrické jednotky RegioPanter doplněné o baterie začaly jezdit v Moravskoslezském kraji v polovině prosince 2024. Každý den vlaky, které kombinují elektrický a bateriový pohon, najedou v regionu téměř dva tisíce kilometrů.
17. 1. 2025 | 0 comments on Bateriové vlaky v Moravskoslezském kraji najely už deset tisíc km | 188 |Správa železnic dokončila modernizaci a elektrizaci trati z Brna do Zastávky u Brna. Přestavba celého přibližně 20 km úseku umožňuje nasazení nových nízkopodlažních vlaků, zrychlení cestování a vyšší počet spojů. Z pohledu uživatelů jsou významné nová nástupiště a kompletní bezbariérovost všech zastávek.
Jízdní řád v Králohradeckém kraji pro rok 2025 znamená nasazení nových vozidel RegoPanter a RegioFox na tratě 020, 021, 027, 028, 031, 032 a 040. Dále zlepšení večerní dopravy okolo Hradce Králové, zlepšení školní dopravy z Broumova do Náchoda a posílení rychlé dopravy z Chocně do Náchoda o jeden pár spěšných vlaků.
Hlavní novinkou ve Zlínském kraji je nasazení pěti nových elektrických jednotek RegioPanter na osobních vlacích spojujících Přerov, Otrokovice, Staré Město u Uherského Hradiště a Břeclav. Ke změně dojde také u spěšných vlaků mezi Olomoucí a Starým Městem, které nově zajistí elektrické vlaky místo aktuálně využívaných jednotek ř. 844 RegioShark.
K největším změnám v Praze a ve Středočeském kraji dochází na tratích z Prahy přes Poříčany do Kolína a Kutné Hory a z Prahy přes Nymburk do Kolína. Nový systém dopravy je založený na nových spěšných vlacích. K rozšíření provozu spěšných vlaků dojde také v úseku mezi Benešovem, Voticemi, Olbramovicemi a Táborem.
V žebříčku evropských železničních dopravců se RegioJet a České dráhy umístily na předních příčkách. RegioJet obsadil spolu se švýcarskými dráhami druhé, resp. třetí místo. České dráhy se umístily na hezké šesté pozici z celkem 27 hodnocených dopravců. Průzkum sestavila Evropská federace pro dopravu a životní prostředí.