Nízkopodlažní vlaky se vyplatí
Pokud nejsou schody, cestující v zastávkách rychleji nastupují a vystupují. Důchodci a cyklisté nezdržují. O komfortu pro cestování s kočárkem ani nemluvě. Výsledkem je širší nabídka služeb, dostupnost cestování i pro kočárky a vozíčkáře. Současně kratší pobyt vlaků ve stanicích a tím kratší doba cestování vlakem. Minuta k minutě. V novém jízdním řádu 2024, který začne platit 10. prosince 2023, se proto rozšiřuje počet nízkopodlažních vlaků. Přibudou i vozy se zvedací plošinou pro vozíčkáře. Cestující budou mít rovněž větší možnost surfovat na internetu, dobíjet své mobilní telefony, tablety nebo notebooky.
České dráhy nabídnou v Jízdním řádu 2024
- 6 692 bezbariérových vlaků (nízkopodlažních nebo se zvedací plošinou).
- 495 vlaků se službou úschova během přepravy (například kola nebo kočárky)
- 7 579 vlaků s rozšířenou přepravou spoluzavazadel, především jízdních kol (kola si nakládáte a vykládáte sami)
- 63 dálkových spojů má restaurační vůz.
- 93 vlaků má bistro
- 229 vlaků má roznášku občerstvení formou služby ČD Minibar nebo automat (ČD Snack).
- Pro cestující s dětmi bude připraveno 495 vlaků s vyhrazenými vozy nebo oddíly pro cestující s dětmi do 10 let
- V 75 spojích budou mít cestující k dispozici dětské kino.
- Palubní Wi-Fi síť bude k dispozici ve 4 026 spojích (+ 900 vlaků oproti roku 2023), z toho se jedná o 489 dálkových vlaků
- 2 754 vlaků nabídne možnost napájet cestovní elektroniku během jízdy USB a/nebo 230 V
- V 75 dálkových vlacích budou mít cestující k dispozici palubní informačně-zábavní portál.
„Největší změny k lepšímu čekají především na cestující se sníženou schopností pohybu a orientace.
Vedle rekordního počtu bezbariérových spojů, České dráhy už budou mít 76 % spojů z úplně všech zavedených vlaků přístupných pro osoby na ortopedickém vozíku, dojde díky stále většímu počtu vlaků a stanic vybavených pro bezbariérové cestování k nové přesnější definici symbolům bezbariérovosti.
Běžný symbol „vozíčkáře“ znamená nově nasazení přímo nízkopodlažního vozidla nebo vozidla se zvedací plošinou, u kterého není objednání přepravy nutné, ale je pouze doporučené. Pro další skupiny cestujících to také znamená, že přijedou nízkopodlažní vozidla, do kterých se bude snadno nastupovat také seniorům nebo cestujícím s kočárky a koly. Inverzní symbol „vozíčkáře“ pak označí bezbariérové spoje, u kterých je třeba asistence dopravce, například při obsluze nástupní plošiny, protože mají podlahu v klasické výšce. Přepravu u takového vlaku je třeba dopředu objednat,“vysvětluje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
8 738 vlaků ČD
V jízdním řádu 2024 mají České dráhy zavedeno celkem 8 738 různých vlaků.
S přihlédnutím na omezení v jejich jízdě, např. některé spoje jezdí jen v pracovní dny, některé spoje o víkendech nebo v určitém časovém období, je denní průměr nabízených spojů 6 583. Za rok vypraví České dráhy skoro 2,5 milionů vlaků, které během jízdního řádu ujedou zhruba 119 milionů kilometrů. To je denně v průměru přes 320 000 kilometrů. Přibližně dvě třetiny z tohoto výkonu připadá na regionální spoje (osobní a spěšné vlaky) a třetina na dálkové vlaky. I přes změnu dopravce na několika regionálních linkách v Plzeňském kraji tak bude celkový celostátní rozsah výkonů zajištěných Českými drahami podobný jako v končícím Jízdním řádu 2023.
Do brý den.
Rádi bychom se podívali do Jeseníků. Máme 98 a 92 let. Partner chod s chodítkem, já s berlemi.
Který spo jedoucí z Prostějova do Jeseníků je nízkopodlažní?
Děkuji za odpovz
Dobrý den.
Stal se olyl.Mame 89 a 92 let. Který spoj z Prostějova do Jeseníků jede jako nízkopodlažní? Děkujeme.