15.dubna 2025
Od tohoto týdne jsou k dispozici dvě devítivozové jednotky ComfortJet. Ty jsou nasazeny na spoje IC 517 Ostravan z Prahy hl. nádraží (19:31) do Bohumína (22:50) a IC 510 Ostravan z Bohumína (9:01) do Prahy hlavního nádraží (12:19).  Po dodání dalších vozů a jejich začlenění do souprav bude zkušební provoz s cestujícími rozšířen také na spoje IC 512 / 515 Ostravan, které jedou po dobu výluky na trati 178 v úseku Bohumín (07:01) – Planá u Mariánských Lázní (12:50/15:08) – Bohumín (20:50).

„Včera večer se mohli svézt první cestující kompletní soupravou ComfortJet o devíti vozech včetně nového restauračního vagónu a řídicího vozu 1. třídy. Pro nás i výrobce je to důležitý milník v uvádění dvaceti ComfortJetů do pravidelného provozu. Po fázi zkušebního provozu na našich tratích totiž nové vlaky v kompletní sestavě ještě během letošního roku zamíří také do Německa, na Slovensko, do Rakouska a Maďarska,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Od pátku i do západních Čech

Od pátku 18. dubna 2025 bude v rámci zkušebního provozu jezdit vlaková souprava ComfortJet v plném devítivozovém řazení také na spojích IC 512 / 515 Ostravan. Spoj IC 512 vyjíždí z Prahy v 10:35. Bohužel na trati jsou výluky a tak vlak končí v Plané u Mariánských Lázní a dál se jede autobusem hradní dopravy. Až výluky skončí pojede ComfortJet Bohumín – Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Plzeň – Mariánské Lázně – Cheb – Františkovy Lázně. Zajistí tak přímé spojení Ostravska a střední Moravy se západem republiky. Od pátku tak nové kompletní vlaky typu ComfortJet budou obsluhovat dva páry vlaků Ostravan. Jedná se o spoje 510, 512, 515 a 517. V aplikaci ČD pro vyhledáván spojení a nákup jízdenek jste na nasazení vlaků ComfortJet upozornění jeho logem v označení vlaku.

České dráhy v tuto chvíli provozují tři kompletní jednotky ComfortJet o devíti vozech a se všemi plánovanými službami na jejich palubě včetně restauračního vozu. Soupravy jsou zatím provozované jen v tažené formě, tedy jako klasické vozy. Funkce řídicího vozu bude využita v rámci další fáze zprovozňování ComfortJetů.

„Devítivozovky“ během roku vyrazí také do zahraničí

Po převzetí dalších devíti-vozových jednotek CommfortJet bude jejich provoz postupně rozšířen během roku 2025 také na spoje z Prahy do Berlína, Budapešti a Grazu. České dráhy objednaly u konsorcia Siemens – Škoda dvacet netrakčních jednotek (tzn. bez lokomotiv) označených obchodním názvem ComfortJet.

Finální souprava má devět vozů a nabízí 555 míst k sezení, z toho 99 je v 1. třídě. Dalších 18 míst se nachází v restauračním oddíle. Délka vlaku je zhruba 237 metrů a je určen pro maximální rychlost 230 km/h. V provozu budou s lokomotivami Siemens Vectron.

Restaurační vůz

Cestující mají na palubě k dispozici všechny slíbené služby včetně nabídky restauračního vozu. Ten bude mít v této fázi zkušebního provozu obdobnou nabídku jídel a nápojů jako nabízí servisní společnost JLV na palubě vlaků RailJet.

Všechny vozy jsou klimatizované, v soupravě jsou místa pro osoby na vozíku a rodiny s dětmi, místa pro kočárky, jízdní kola a velká zavazadla. Je tu palubní Wi-Fi síť a speciálně upravená okna umožňující snadný průchod signálu mobilních telefonů. U sedadel jsou elektrické zásuvky 230 V 50 Hz a USB porty pro dobíjení cestovní elektroniky.

Vlaky budou postupně nasazovány i na spoje z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa a přes Pardubice a Brno do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska.

Co to jsou vratné soupravy s řídícím vozem

Soupravy ComfortJet jsou vratné s řídícím vozem. Tzn. že na jednom konci soupravy je klasická lokomotiva a na opačném konci tzv. řídící vůz. Lokomotiva soupravu buď táhne a strojvedoucí je v kabině lokomotivy, nebo při zpáteční cestě lokomotiva soupravu tlačí před sebou. V tomto případě sedí strojvedoucí v čele soupravy v řídícím voze. Zde má obdobný pult jako na lokomotivě a soupravu takto ovládá. Výhodou tohoto uspořádání je, že v cílové stanici stačí, když strojvedoucí přejde na opačný konec soupravy a vlak může pokračovat v jízdě. To výrazně šetří čas.

ComfortJet ČD, základní parametry

ComfortJet ČD, základní parametry

ComfortJet v číslech

  • netrakční vratná devíti-vozová jednotka s řídícím vozem,
  • čelní řídicí který je současně vozem 1. třídy,
  • vložený vůz 1. třídy,
  • vložený vůz s restauračním oddílem a oddílem 2. třídy,
  • vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.),
  • čtyři vložené vozy 2. třídy,
  • koncový vůz 2. třídy s oddílem pro přepravu jízdních kol.
  • Celkem 99 sedadel v 1. vozové třídě a 456 sedadel ve 2. vozové třídě.
  • Restaurační oddíl má 18 míst k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů i dalšího občerstvení během cesty, kuchyně s technologií zchlazené stravy a konvektomatem pro její ohřev, kávovarem, výčepem piva a myčkou na nádobí.
  • Vozy jsou velkoprostorové klimatizované.
  • Tlakotěsnost celé soupravy (důležitá především při jízdách vyššími rychlostmi) chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlakových souprav, a zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér,
  • koncový vůz s možností čelního průchodu do posilových vozů,
  • vnitřní bezbariérovost včetně širokých trvale otevřených mezi-vozových přechodů, mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou.
  • Nástupní dveře jsou ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti.
  • Polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2+2 s textilním potahem, místa jsou za sebou (letecké uspořádání) i proti sobě (vis-á-vis),
  • sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedadel proti sobě,
  • nadokenní police pro běžná zavazadla a stojany pro rozměrná zavazadla,
  • individuální lampičky na čtení integrované do odkládací police na zavazadla v 1. i ve 2. třídě,
  • bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě,
  • zásuvky 230 V a USB konektory typu A a C pro napájení přenosné elektroniky cestujících,
  • inovativní technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy při zachování tepelně-izolačních vlastností skel, v oknech vysouvací rolety proti slunci,
  • bezdrátová datová síť Wi-Fi pro internetové připojení,
  • zábavní a informační palubní portál,
  • elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém,
  • bezbariérové řešení pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup/výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků, cestující na vozíku mají k dispozici sklopné stoly,
  • pro nevidomé a slabozraké osoby je vlak vybaven tlačítky v haptickém provedení a nápisy v Braillově písmu,
  • dětské kino, dětská stolní hra na vyhrazených místech, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa pro uložení kočárků,
  • místa pro uložení 12 jízdních kol (včetně zásuvek po nabíjení elektrických kol) a objemných zavazadel,
  • na jednom konci je jednotka vybavena tradičním UIC rozhraním, které umožňuje připojení a průchod do dalších vozů klasické stavby,
  • schválení pro provoz v České republice i okolních evropských státech (Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Dánsko),
  • protipožární systém a systém překlenutí účinku záchranné brzdy umožňující provoz ve velmi dlouhých tunelech, např. Koralmský (32,9 km), Semmeringský úpatní (27,3 km) nebo podmořský Fehmarnský (17,6 km),
  • možnost provozu na vysokorychlostních tratích,
  • jednotky ComfortJet budou standardně provozovány s lokomotivami Siemens Vectron s maximální rychlostí 230 km/h.

Doporučené články

ComfortJet > slavnostní představení 2024.

ComfortJet > detailní popis a fotky vozu 1. třídy

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy