Od poloviny dubna přibude na noční Baltic express lůžkový vůz

Linka Ex32 z Prahy přes Pardubice a Lichkova do Wrocławy – Gdańska a Gdynia má za sebou už první tři měsíce fungování. Za tu dobu vlaky, které provozují České dráhy spolu s polským dopravcem PKP Intercity. Během tří měsíců přepravily vlaky Baltic Express na trase Gdyně – Praha 215 tisíc cestujících. Denně na cestu vyráží 4 páry vlaků nazývaných Baltic express, které nabízejí cestování moderními vozy s klimatizací, zásuvkami, občerstvením a komfortními sedačkami. V hlavní cestovatelské sezoně bude dále přidán lůžkový vůz. Ten začne jezdit 14. dubna na nočních spojích EC 460 a EC 461. Provozovatelem lůžkového vozu bude polský dopravce, který rovněž zajistí palubní servis (konkrétně firma WARS s.a.).

Na území České republiky se rychlík sestává ze tři vozů druhé třídy (ČD) a jednoho vozu první třídy (PKP Intercity). Na palubě je na území České republiky k dispozici občerstvení ve formě palubního pojízdného minibaru JLV.  Na plnohodnotný jídelní vůz si musíte počkat až do polské Wrocławi. Zde jsou do soupravy přidány další vozy, včetně jídelního vozu dopravce PKP Intercity. České dráhy plánují nasadit na Baltic express vlastní bistro-vůz až od nového jízdního řádu.

Řazení vlaku Baltic express

Na českých kolejích jsou ve vlaku řazeny:

  • Vůz č. 348 jako velkoprostorový vůz 2. třídy Bdmpee 233 s možností přepravy kol a kočárků a
  • Vůz č. 349 jako rovněž velkoprostorový vůz 2. třídy Bdmpee 233 s možností přepravy kol a kočárků.
  • Vůz č. 350 Bbdgmee 236 je kombinovaný vůz s kupéčky pro cestování s dětmi. Je v něm zvedací plošina pro vozíčkáře a místo na kola a kočárky.
  • Vůz č. 352 jsou kupéčka 1. třídy A9 mnouz.

Vozy cestujícím nabízejí Wi-Fi síť a možnost dobíjet cestovní elektroniky.
Na polské straně se souprava prodlouží o pět vozů 2. třídy a dalšího vozu 1. třídy. Uprostřed vlaku je navíc polský jídelní vůz.

Během léta budou posily

České dráhy a PKP Intercity navíc posílí spoje před očekávaným náporem cestujících během letní sezony. Na dva noční spoje EC 460 (odjezd ze stanice Praha hl.n. každý den v 18:51) a EC 461 (odjezd ze stanice Gdynia Głowna každý den ve 23:12) budou od 14. dubna zařazeny klimatizované lůžkové vozy PKP Intercity
WLAB 9 bmnouz s 8 třílůžkovými oddíly s celkovou kapacitou 24 lůžek, přičemž každé kupé bude k dispozici ve variantě Single, Double či Triple. Vozy budou současně vybavené sprchou. Prodej jízdenek a lůžkových příplatků již ČD zahájily.

Spoje s lůžkovými vozy nabídnou komfortní spánek na cestě do tzv. Trojměstí nejméně do konce letošního srpna. Případné prodloužení provozu od 1. 9. 2025 pak bude závislé na vyhodnocení úspěšnosti pilotního provozu.

Možný provoz lůžkového vozu na obou nočních spojích byl diskutován už při spuštění tohoto spoje. Polská strana přitom na obou nočních vlacích lůžkový vůz provozuje, avšak pouze v úseku Wroclaw – Gdynia (jde o lůžko od vlaku z/do Przemyśzlu). První náznaky o provozu lůžka se objevily na konci února v polské železniční skupině na Facebooku. Myšlenka se opírala o předpokládané řazení vlaku na stránkách Vagonweb.cz.

S nákupem jízdenky neotálejte

Stejně jako u dalších dálkových vlaků ČD i zde platí, že kdo chce cestovat co nejvýhodněji, pořizuje si jízdenky v co největším předstihu. Při včasném nákupu jízdního dokladu můžete dojet k moři za méně než 800 korun, ceny jízdenek do Wrocławi pak začínají na cenách pod 400 Kč. Cena lůžkového příplatku v třílůžkovém oddíle je pak 765 Kč bez ohledu na ujetou vzdálenost. Cestující v lůžkovém voze pak má v ceně snídaňový a také hygienický balíček. Při on-line nákupu jízdenek na Baltic express do Polska na e-shopu Českých drah www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak získáte také bezplatnou rezervaci, která je na polském území pro cestu nezbytná.

Jedinou nevýhodou provozu lůžka v celé trase vlaku je fakt, že do Gdaňsku přijedete už po páté hodině ráno, což může být přeci jen dost brzy. Pokud však máte v plánu dále pokračovat z Trojměstí brzy ráno, nemusí to být špatný čas. V opačném směru by naopak bylo vhodné, kdyby vlak do Prahy přijížděl dříve než chvíli po deváté hodině ráno, protože takový čas už nemusí být vhodný pro příchod do zaměstnání po noci ve vlaku.

Do Wrocławi za 4 hodiny

Vlaky Baltic express za první tři měsíce provozu ujely už skoro 640 tisíc km, což je jakoby šestnáctkrát obkroužily celou zeměkouli. Největší zájem je o cestování v úseku mezi Prahou a Wrocławí. Současně se jedná o první přímé spojení v historii a s dojezdovým časem pod 4 hodiny.

„Těší nás, že v rámci hodnocení spokojenosti s cestou patří Baltic expressy mezi nejlépe hodnocené linky s průměrnou hodnotou 4,37 hvězdiček z 5,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a pokračuje: „Ve spolupráci s polským partnerským dopravcem PKP Intercity se pilně chystáme na zvýšenou poptávku po cestování v letní sezoně a do pilotního provozu od poloviny dubna na dva ‚noční‘ spoje přidáme lůžkový vůz. Už nyní přitom jednáme o dalších novinkách na Baltic expressech od příštího jízdního řádu.“

„Vlaky Baltic Express představují náš společný úspěch. Spoj byl uveden do provozu v zimě a mnoho cestujících se okamžitě rozhodlo pro možnost cestovat s PKP Intercity a Českými drahami na nové trase. Na jaře očekáváme další příliv cestujících, proto jsme pro ně připravili novou službu – lůžkové vozy umožňující ještě pohodlnější cestování z České republiky do Polska. Přeji všem příjemnou cestu,“ říká Janusz Malinowski, předseda představenstva PKP Intercity.

Mohlo by Vás také zajímat

Kam do zahraničí jezdí české vlaky v roce 2025

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy