Nesmrtelná B249

Do roku 1985 byl tento typ vozů 2. třídy jediným používaným v dálkových vlacích. Vagonky v NDR a Maďarsku dodaly tehdejším ČSD téměř 2 tisíce těchto vozů (!). Mnohé z nich v uplynulých letech prošly „humanizací“ – původní koženkové sedačky byly přečalouněny na textilní potahy. Přesto z původních vozů typu B249 zbývá už jen poslední stovka, z nichž pouze čtyřicet je pravidelně nasazováno na vlaky Českých drah. Polovina z nich slouží na letních sezónních vlacích do Polska. Zbývající „Béčka“ slouží už jen jako záloha pro ostatní plánované řady vozů nebo pro mimořádné posilové vlaky, například při přepravě sportovních fanoušků.

Končí i další staré řady

Bývalé ČSD v letech 1964 až 1985 obdržely od vagónek v NDR a později i v Maďarsku více než 3 500 osobních vozů různých typů pro dálkovou dopravu. Všechny tyto vozy vycházely z konstrukčního řešení UIC-Y/B 70, což je mezinárodní standard pro železniční vozy, aby byly vzájemně kompatibilní a mohly tvořit jeden vlak.  Vozy byly dodávány v různém provedeních. Nejčastěji jako vozy 2. třídy. Dále vozy 1. třídy a jako kombinované vozy 1. a 2. třídy. Nebo jako kombinace 2. třídy a služebního či zavazadlového oddílu (typ BDs). Tyto vozy sloužily pro přepravu kočárků, velkých zavazadel a později i jízdních kol > pracovník ČSD je při nástupu převzal a během cesty opatroval. Další modifikace těchto vozů byly vozy lehátkové, lůžkové a některá další provedení.

Z uvedeného počtu vozů zbývá v provozním stavu bez zásadních modernizací posledních 275 kusů různého provedení a z toho je plánované pravidelné nasazení pro posledních zhruba 130 vozů. Část těchto výkonů je jen sezónní nebo představuje posilové vozy zařazené do vlaků jen v některé dny v týdnu. Zbývající provozní vozy slouží jako záložní v případě neplánované náhrady nebo pro mimořádné posílení souprav.

Modernizace a humanizace

Vedle toho zůstávají v provozu v dálkových vlacích také vozy odpovídající základnímu typu UIC-Y/B 70, pro který je charakteristická délka vozu 24,5 metru, které prošly rozsáhlou modernizací. Kompletní výměnou interiéru a novým uspořádáním s velkoprostorovým oddílem nebo s různě velkými oddíly prošly během své
životnosti např. vozy řady Bee.

Budoucnost patří uceleným jednotkám

Starší osobní vozy, tzv. „Béčka“ nebo „koženky“ jsou nyní z provozu vytlačovány hlavně díky pořízení netrakčních jednotek InterJet a ComfortJet. Jejich dodání představuje celkem 230 nejmodernějších vozů s různým uspořádáním. Cestujícím nabízí nejvyšší kvalitu cestování na našich železnicích i ve střední Evropě. Jsou vybaveny klimatizací a palubní Wi-Fi sítí, mají různé uspořádání míst (za sebou nebo proti sobě), umožňují nabíjení cestovní elektroniky, disponují místy pro osoby na vozíku, pro cestující s malými dětmi (místa na kočárky a dětské kino), pro přepravu jízdních kol a velkých zavazadel a mají řadu dalších výhod spojených s cestováním na železnici.

Končí i vozy se služebním oddílem BDs

Modernizace našich vozidel se netýká jen lokomotiv. Díky nákupu netrakčních jednotek InterJet a ComfortJet klesá také počet starších osobních vozů. Během uplynulých pěti let v provozu klesl počet klasických „Béček“, kterým se říká kvůli původním potahům sedaček také „koženka“, o zhruba 140 vozů na současnou stovku.

„O 45 kusů klesl počet provozních vozů řady BDs a o 13 kusů také typ Bd upravený pro přepravu jízdních kol. Elektrické jednotky způsobily pokles počtu provozních vozů u typu Bdt o zhruba 110 vozů a u typu Bdmtee o 60 vozů využívaných v regionální dopravě. Staré vozy jsme nahradili moderními soupravami s klimatizací, Wi-Fi a dalšími přednostmi moderního cestování, kdy lze z vlaku udělat pojízdnou kancelář nebo své malé privátní kino,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy