Poplatek za pokladnu a průvodčího

Od soboty 15. března 2025 zaplatíte na Slovensku při nákupu za jízdenku na pokladně a ve vlaku poplatek ve výši 1 EUR, resp. 3 EUR (!). Poplatek má pokrýt náklady na provoz pokladen a práci pokladníka a průvodčího, dále na tisk lístků a a údržbu prodejních systémů. Pokud se chcete vyhnout tomuto poplatku, nakupujte jízdenky online. Prodej je rychlejší, pohodlnější a šetrnější k životnému prostředí.

  • Při nákupu jízdenky u pokladny zaplatíte nově poplatek 1 EUR.
  • Při nákupu jízdenky až ve vlaku zaplatíte nově poplatek 3 EUR. To platí i ve stanicích, kde není pokladna.
  • Poplatek platíte i při nákupu týdenní nebo měsíční jízdenky na pokladně.

Jak koupíte lístek nejvýhodněji?

Při nákupu jízdenek přes e-shop slovenských železnic nebo přes jejich appku IDeme vlakom neplatíte žádný poplatek. Rovněž prostřednictvím SMS nákupu jízdenky a v automatech v tatranských vlaků je bez poplatku.

„Dnes si už více než 45 % našich cestujících kupuje lístky digitálně. Chceme tento trend podpořit a ukázat výhody online prodeje, který je rychlejší, levnější a ekologičtější,“ vysvětluje generální ředitel ZSSK Peter Helexa.

Tip: Stáhněte si mobilní aplikaci IDeme vlakom – ušetří vám čas i peníze.

Výjimky z poplatku

  • Poplatek se netýká důchodců od 62 roků co mají 100% slevou na jízdném a všech od 70 let,
  • a dále osob se zdravotním postižením vyžadujících asistenci (průkaz ZTP-P), kteří mohou i nadále využívat nákup na pokladnách a ve vlaku jako dosud.
  • Poplatek za servis se neuplatňuje rovněž při koupi místenek, lůžek, lehátek, jízdného na kolo a zavazadla, SC příplatků, průkazů JUNIOR, KLASIK a MAXI KLASIK, mezinárodních dokladů, kurýrních zásilek, balíkových nabídek, autovlaků, prodloužení režijních průkazů, doplatku do 1. třídy a dobití kreditu.

„Výdej papírového lístku na pokladně stojí více než euro, zatímco digitální prodej je pětkrát levnější – méně než 30 centů. Výdej ve vlaku je ještě nákladnější. Cílem poplatku za servis je pokrytí těchto rozdílných nákladů a podpora pohodlnějších digitálních služeb,“ dodává Helexa.

Informační kampaň na slovenských nádražích

Cestujícím, kteří si nejsou jisti, jak koupit lístek na vlak online, jsou k dispozici odborné asistentky a asistenti ZSSK na deseti stanicích. Až do 21. března 2025 je najdete v Bratislavě hlavním nádraží, Trenčíně, Trnavě, Nitře, Nových Zámcích, Banské Bystrici, Žilině, Popradě-Tatrách, Košicích a Prešově. Pomáhají se stažením aplikace IDeme vlakom a ukazují postup a výhody prodeje přes aplikaci a e-shop. Od začátku informační kampaně si stáhlo appku desítky tisíc lidí.

Tip: Podívejte se na VIDEO NÁVOD, jak koupit lístek na vlak přes aplikaci „IDeme vlakom“.

Informační kampaň slovenských železnic: nakupujte jízdenky on-line

Informační kampaň slovenských železnic: nakupujte jízdenky on-line

Digitalizace přináší další inovace

Cestující mohou i nadále využívat všechny možnosti nákupu, přičemž online prodej zůstává nejrychlejší, nejlevnější a nejekologičtější. Slovenský dopravce ZSSK připravuje vylepšenou aplikaci IDeme vlakom, inteligentní Check-In Check-Out systém na automatický výpočet nejvýhodnějšího jízdného a elektronické průkazy na slevy pro studenty a seniory.

Tip: Víte, jak si vytvořit zákaznický účet ZSSK? Zjistíte to ve VIDEO NÁVODU.

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy