Dvoustovkou podél řeky Hané

Pátek 7. března 2025
Správa železnic má stavitele první části rychlotrati z Přerova do Brna. Nejlepší nabídku ve výši 6 689 398 976 korun podaly společnosti STRABAG Rail, EUROVIA CZ a PORR. Modernizovaný úsek mezi stanicemi Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) měří necelých deset kilometrů, díky přeložkám se mírně zkrátí. Současná traťová rychlost 100 km/h se zvýší na dvojnásobek. Pod kopcem Kozlov vznikne 744 metrů dlouhý Němčický tunel. Stavbaři vybudují osm nových železničních mostů, nejdelší z nich přes údolí potoka Žlebůvky bude měřit 122 m.

Haná je malá řeka protékající pomezím Jihomoravského, Olomouckého a Zlínského kraje. Včetně zdrojnice Velké Hané je dlouhá 57 km, což z ní činí nejdelší pravý přítok řeky Moravy nad soutokem s Dyjí. Nazývá se podle ní moravský kulturní region Haná, jehož rozloha dalece přesahuje povodí řeky Hané. Řeka Haná začíná nad Vyškovem a její údolí až do Kojetína využívá stávající železniční trať.

Dvě zastávky: Měrovice a Němčice nad Hanu

Na trase se budou nacházet dvě zastávky – Měrovice nad Hanou a Němčice nad Hanou. Druhá jmenovaná nahradí stejnojmennou stanici, navíc v ní vznikne autobusový terminál. Obě zastávky nabídnou pohodlný nástup do vlaků i bezbariérový přístup na nástupiště. Součástí jejich vybavení budou kromě přehledného orientačního a informačního systému také stání pro auta a cyklostojany.

Přejezd z jedné koleje na druhou bude možný v nové odbočce umístěné v polovině modernizovaného úseku. Oba stávající přejezdy se zruší, v Němčicích díky přeložení trati do nové polohy, v Měrovicích ho nahradí nová objízdná komunikace. Součástí projektu jsou i částečné přeložky silnic III. třídy.

Plán výstavby vysokorychlostních tratí, včetně trati z Přerova do Brna.

Plán výstavby vysokorychlostních tratí, včetně trati z Přerova do Brna.

U obcí podél trati se postaví protihlukové stěny v délce téměř 2 900 metrů. V rámci stavby dále dojde k posunu styku střídavé a stejnosměrné napájecí soustavy od Nezamyslic před Přerov. Na trati se nainstaluje evropské zabezpečovací zařízení ETCS a rádiový systém GSM-R.

Stavba by měla začít v květnu, hotovo bude podle plánu na konci roku 2028. V současnosti už probíhá archeologický průzkum a kácení dřevin v místě plánovaných přeložek. Projektová dokumentace stejně jako instalace zabezpečovacího zařízení a GSM-R jsou spolufinancovány Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Na spolufinancování z CEF je navržena také samotná realizace stavby.

Tip na procházku: Vyhlídka Kozlov

Kousek za Nezamyslicemi vznikne pod kopcem Kozlov 744 metrů dlouhý Němčický tunel. Dnes je na kopci Kozlov vyhlídka. První dva kilometry jdete po neoznačené polní cestě kolem trati. Za pozornost stojí železniční most nad Drahanským potokem (Brodečko). Pro pěší je dole, přes potok, kovová lávka. Na druhou stranu železničního náspu přecházíme až na silničním podjezdu. Tím se dostanete na naučnou stezku Víceměřice. Na začátku jsou boží muka na památku zde pohřbených 109 místních (!) občanů, kteří v průběhu několika dní roku 1829 podlehli morové epidemii.

Nahoře, na kopci Kozlov (252 metrů nad mořem), je vybudována malá dřevěná rozhledna. Výškou nic moc, ale i těch pár schodů vám usnadní výhled do okolní krajiny.

Nová železnice je vyznačena na mapách.cz

Nová stopa železniční tratě je již vyznačena i na mapách.cz. Doposud Seznam.cz ve svých mapových podkladech vyznačoval pouze nové silnice a dálnice. Tohle je první nový úsek železnice.

Související příspěvek

Modernizace trati Brno – Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy