Pondělí 3. března 2025
Správa železnic dnes zahájila modernizaci jednoho z nejvytíženějších železničních dopravních uzlů v České republice. Celkovou přestavbou v České Třebové projdou jak koleje, které využívají osobní vlaky, tak i část určená pro nákladní dopravu. Hotovo by mělo být na konci roku 2032.
- Vizualizace nové podoby uzlu v České Třebové, nástupiště
- Vizualizace nové podoby uzlu v České Třebové
500 vlaků denně
Uzel v České Třebové patří mezi nejrozsáhlejší a také nejvýznamnější železniční uzly ve střední Evropě, denně jím projede až pět set vlaků. V současnosti jsou ve stanici Česká Třebová tři ostrovní nástupiště o délce 350 metrů a jedno vnější, které se nachází u staniční budovy. Během modernizace budou stávající nástupiště nahrazena novými s výškou 550 mm nad kolejí pro pohodlný nástup do vlaků. Přístup bude bezbariérový.
Zrekonstruují se všechna nástupiště včetně zastřešení, jejich zvýšení umožní pohodlný nástup do vlaků. Obnovou projde i stávající podchod, který bude prodloužen za nádraží a ze kterého se cestující nově dostanou výtahy pohodlně až na nástupiště.
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda poděkoval vládě České republiky, že se i v dnešní době „globální vážnosti“ se zdroje našly a jdou do České Třebové. Poděkoval rovněž všem, kdo se na přípravě projektu podíleli. Jedná se o opravdu mimořádnou stavbu. Celková délka uzlu je 5,5 km, ale s nájezdem je to 10 km. Ohledně podchodu: „Díky jeho prodloužení pod celým kolejištěm se zlepší přístup do lokality za nádražím. Přednádraží pak propojí se Semanínskou ulicí namísto nevyhovujícího podchodu moderní ocelová lávka,“ popisuje Jiří Svoboda.
- Generální ředitel Správy železnic: Jiří Svoboda při slavnostním zahájení stavby
- Generální ředitel Správy železnic: Jiří Svoboda při slavnostním zahájení stavby
Poslední výraznější obnovou prošla stanice v 50. letech minulého století. Obnovou projde 72 kilometrů kolejí a desítky kilometrů trolejového vedení. Stavbaři zmodernizují 173 výhybek a zrekonstruují 30 mostů. Součástí stavby bude i rekonstrukce přemostění, která zajišťují propojení nákladní části stanice s hlavní tratí. V rámci stavby se v celé stanici vybuduje nový informační systém. Nejobtížnější z pohledu cestujících bude rok 2028, kdy dojde ke zbudování provizorní nástupiště a omezení regionální doprava. Stavba je 3x větší než nedávná rekonstrukce pardubického uzlu.
Modernizace by měla zohlednit i změny v nákladní dopravě. Česká Třebová v dobách Československé republiky byla největším uzlem pro nákladní dopravu. Po roce 1992 její význam poklesl a některé části kolejiště již nejsou využívány tak, jako dříve.
Během letošního roku se budou provádět především přípravné práce, jako je kácení stromů a demontáž vybraných kolejí. Nainstaluje se provizorní zabezpečovací zařízení. Na nádraží je i druhý podchod v jižní části uzlu. Tento bude nahrazen ocelovou lávkou, která by měla být dokončená v polovině roku 2026. Největší omezení pro cestující přinese modernizace kolejiště osobního nádraží včetně nástupišť a podchodu, která se naplno rozběhne v roce 2028.
„Nádraží i přilehlé město historicky tvoří jeden celek, proto je pro místní obyvatele dobrou zprávou, že dopady z provozu vlaků budou díky protihlukovým stěnám a absorbérům hluku mnohem menší než dosud. Vlaky přitom při průjezdu samotnou stanicí zrychlí ze 60 na 80 km/h,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
- Projev ministra dopravy Martina Kupky
- Modernizace uzlu v České Třebové byla slavnostně zahájena poklepáním na kolejnici
- Slavnostní chvíle upoutala pozornost řady českých médií
- Kladívko a kolejnice ze zahájení stavby
Celá stanice bude vzdáleně řízena z Centrálního dispečerského pracoviště Praha s možností předání ovládání na místní pracoviště přímo v České Třebové. Na nově vytvořeném nákladním průtahu bude rychlost 80 km/h. V hlavních traťových kolejích až na 160 km/h a to v úseku Zádalka – osobní nádraží. V celém obvodu osobního nádraží bude rychlost 80 km/h a ve směru na Parník 105 km/h.
„Investice do dopravy jsou jednou z priorit naší vlády, proto mě těší, že pokračujeme v trendu zrychlování železnice, kterou vnímáme jako klíčovou pro přeměnu Česka v moderní zemi otevřenou novým výzvám a příležitostem. Nyní zahajujeme jednu z největších železničních staveb v éře samostatné České republiky. Modernizace českotřebovského uzlu je významná v kontextu celé Evropy, protože je to důležitá křižovatka i pro mezinárodní vlaky. V neposlední řadě pak projekt přispěje k lepšímu komfortu a bezpečnosti cestujících“ uvedl předseda vlády Petr Fiala.
- Podium a loga investorů a zhotovitelů
- Modernizace uzlu v České Třebové je za vydatné pomoci Evropské unie. Děkujeme.
Příspěvek ve výši 290 mil. EUR
Zhotoviteli prací jsou společnosti EUROVIA CZ; Chládek a Tintěra, Pardubice; STRABAG Rail a Elektrizace železnic Praha. Celkové investiční náklady stavby dosahují 19 541 770 652 Kč. Realizace projektu Modernizace železničního uzlu Česká Třebová byla schválena Evropskou unií ke spolufinancování z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu pro účely dotace je 8,35 mld. Kč, míra podpory EU představuje 85 % ze
způsobilých nákladů.
Výše dotace tak činí 290 mil. EUR, tedy zhruba 7 mld. Kč, což je historicky nejvyšší získaná dotace z programu CEF. Národní financování zajistí Státní
fond dopravní infrastruktury.
Stavba má být dokončena za osm let, na začátku roku 2032.
- Vizualizace nové podoby uzlu v České Třebové
- Vizualizace nové podoby uzlu v České Třebové
- Vizualizace nové lávky v jižní části uzlu v České Třebové
- Průchod po lávce: vizualizace