V neděli 15. prosince 2024 začal na železnici platit nový jízdní řád. V Moravskoslezském kraji je zachován rozsah regionální dopravy na podobné úrovni jako v současném jízdním řádu. Hlavní novinkou, a to nejen na regionální, ale i na celorepublikové úrovni, je nasazení čtyř nových elektrických jednotek RegioPanter dovybavených bateriemi. Tato výbava umožňuje přímé spojení z Ostravy do Studénky a dále po neelektrizované trati přes Štramberk až do Veřovic. Cestující budou moci využít také nová přímá spojení z Opavy přes Ostravu do Českého Těšína a přestupy odpadnou také u dalších vyhledávaných relací. Nový jízdní řád bude platit do 13. prosince 2025.
České dráhy budou v jízdním řádu 2024/2025 provozovat regionální dopravu v Moravskoslezském kraji na celkem 569 kilometrech železničních tratí s rozsahem 7,336 mil. vlakokilometrů. Rozsah tak bude v porovnání se současným jízdním řádem přibližně stejný. V regionu pojede denně v průměru 109 spěšných a 702 osobních vlaků.
Po kraji s jízdenkou ODIS
V regionálních vlacích na území Moravskoslezského kraje bude při cestách v rámci kraje i nadále platit prioritní odbavení v tarifu ODIS. Zůstává také možnost využití Systému jednotného tarifu, tzv. OneTicket. Tarif ČD bude možné nadále využít pouze pro tzv. mezikrajské cesty, tedy pro cesty do ostatních krajů, a to i v případě využití dálkových i regionálních vlaků nebo jejich kombinace. Příkladem můžou být relace Opava – Praha, Frýdek-Místek – Olomouc, Třinec – Čadca apod.
Hlavní změny u regionálních vlaků v Moravskoslezském kraji
Nasazení nových elektrických jednotek RegioPanter vybavených bateriemi z Ostravy střed přes Studénku do Veřovic a zavedení hodinového taktu přímých spěšných vlaků (linka S8, trať 271)
- V regionální dopravě v Moravskoslezském kraji jsou poprvé v České republice nasazené dvouvozové jednotky RegioPanter dovybavené bateriovými články. Tyto nové vlaky zásadně zvýší komfort cestování na lince S8 Ostrava – Studénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk – Veřovice. Čtyři nové nízkopodlažní jednotky zajistí kompletní pokrytí této linky.
- Současně dojde k rozšíření obsluhy letiště v Mošnově na přibližně dvouhodinový takt v letním období.
- Některé spěšné vlaky z Ostravy do Veřovic pojedou v přepravních sedlech a o víkendech přes zastávku Mošnov, Ostrava Airport.
Prodloužení vybraných spěšných vlaků linky R61 Opava východ / Ostrava – Havířov – Český Těšín až do Návsí (tratě 321 a 316)
- V přepravních špičkách pracovních dnů jsou vybrané spěšné vlaky linky R61 prodloužené z Českého Těšína až do Návsí, resp. naopak a pojedou v časovém prokladu s hodinovým taktem osobních vlaků linky S2 z Mostů u Jablunkova a Návsí do Českého Těšína, Bohumína a Ostravy-Svinova. Vznikne tak přibližně 30minutový takt.
Propojení linek S1 Opava – Ostrava a S9 Ostrava – Havířov – Český Těšín denně (tratě 321 a 316)
- Většina vlaků linek S1 Opava východ – Ostrava-Svinov a S9 Ostrava-Svinov – Havířov – Český Těšín nově pojede přímo, bez nutnosti přestupu ve stanici Ostrava-Svinov. Tyto spoje tak pojedou v relaci Opava východ – Český Těšín.
Více přímých vlaků ráno z Frenštátu pod Radhoštěm do Ostravy (trať 323)
- V ranní přepravní špičce během pracovních dnů odpadnou u vybraných vlaků z Frenštátu pod Radhoštěm do Ostravy přestupy ve stanici Frýdlant nad Ostravicí.
Nové ranní rychlé spojení z Krnova přes Opavu do Ostravy a večer zpět (tratě 310 a 316)
- V pracovní dny je zavedeno nové rychlé spojení Krnova s Ostravou. Ráno bude zajištěn nový vlak v 5:02 z Krnova do Ostravy-Svinova (příj. v 5:53), večer pak nový spoj s odjezdem z Ostravy-Svinova ve 20:00 do Krnova (příj. 20:58).
Další změny v Moravskoslezském kraji
Trať 322 Cieszyn – Český Těšín – Frýdek-Místek
- Na této trati dojde v odpoledních hodinách ke sjednocení taktu. Vlaky pojedou denně ve stejných časových polohách (dosud jezdily v pracovní dny a o víkendech v jiných časech).
- Zároveň budou v pracovní dny zavedeny nové vlaky z Frýdku-Místku (14:37) do Hnojníku (14:59) a zpět z Hnojníku (15:03) do Frýdku-Místku
(15:24).
Trať 323 Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí – Frenštát pod Radhoštěm / Ostravice
- Večerní spoj linky S6 s odjezdem z Ostravy hl.n. ve 21:20 do Frýdlantu nad Ostravicí (Os 3140) bude nově prodloužen až do stanice Frenštát pod Radhoštěm (příj. 22:39). Tím dojde ve večerních hodinách k zachování hodinového taktu.
Tratě 320 a 321 Ostrava – Havířov – Český Těšín – Třinec
- V pracovní dny pojede první ranní spěšný vlak linky R61 (Sp 1602) nově již ze zastávky Třinec centrum (odj. v 04:01), dosud jezdil ze stanice Třinec. Tento spoj jede přes Havířov do Ostravy hl.n. (4:55), kde jsou přípoje na vlaky dálkové dopravy, zejména pak na SC 516 Pendolino (odj. 5:10) do Prahy hl.n. (8:24).
- V souvislosti s modernizací stanice Havířov a přilehlého úseku do Albrechtic u Českého Těšína bude docházet k rozsáhlým výlukám. Kvůli těmto výlukám byly upraveny časové polohy osobních i spěšných vlaků na trati 321 z Ostravy-Svinova do Českého Těšína a přeneseně (vlivem zachování vzájemných přípojů ve stanici Ostrava-Kunčice) i osobní vlaky linky S6 z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm.
Trať 317 Opava východ – Kravaře ve Slezsku – Hlučín / Chuchelná
- Po zářijových povodních, při kterých došlo k zásadnímu poškození tratě 317 z Opavy do Kravař ve Slezsku, bude Správa železnic v roce 2025 provádět opravu této tratě. Všechny vlaky Opava východ – Kravaře ve Slezsku – Hlučín / Chuchelná jsou proto až do odvolání nahrazeny autobusovou dopravou.
Obnova vozidlového parku ČD v Moravskoslezském kraji
Moravskoslezský kraj je vůbec prvním regionem v České republice, kde jsou nasazena vozidla umožňující provoz jak v elektrické trakci, tak na baterie v neelektrizovaných úsecích. Čtyři dvouvozové RegioPantery doplněné o baterie budou vozit cestující na nové přímé lince z Ostravy přes Studénku do Veřovic. V polovině letošního roku zároveň České dráhy objednaly u výrobce Škoda Group 15 elektricko-bateriových vlaků, které v následujících letech umožní zavedení dalších přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou.
Přehled změn podle linek
Linka R27:
- Na této lince jsou zavedeny dva nové spoje v pracovní dny:
- R 838 (odj. z Ostravy-Svinova v 20:00, příj. Opava východ v20:24 – tento vlak dále přechází na Sp 1448 a pokračuje do Krnova).
- R 839 (odj. z Krnova v 5:02, příjezd Ostrava-Svinov v 5:53). Zavedení nového přímého spojení do Ostravy na 6. hodinu ranní.
- Linka je všemi spoji zkrácena ve směru od Opavy do stanice Ostrava-Svinov
Linka R61:
- Linka je nově prodloužena až do Návsí během špičky pracovního dne. Vytváří proklad s linkou S2.
- V úseku Ostrava-Svinov – Český Těšín není z důvodu modernizace železniční stanice Havířov a z důvodu jednokolejného úseku Havířov – Albrechtice u Českého Těšína dodržen proklad linek R61 a S9.
- Vlaky linky R61 projíždí zastávky Šenov a Chotěbuz v obou směrech.
- Na lince mohou být dočasně z provozních důvodů (instalace zabezpečovače ETCS do současných vozidel) nasazovány odlišné soupravy oproti standardům v Moravskoslezském kraji.
Linka R62:
- Linka vedena ve dvouhodinovém taktu.
- Linka R62 vytváří celotýdenní přípoj na vlaky/k vlakům linky S6 v Ostravě hl. n.
Linka S1:
- Vlaky jsou vedeny jako přímé mezi Opavou východ a Českým Těšínem – v Ostravě-Svinově probíhá změna linky z S1 na S9 a opačně.
Linka S2:
- V úseku Český Těšín – Návsí a opačně je vytvořen proklad s linkou R61 během špičky pracovního dne.
- Na lince mohou být dočasně z provozních důvodů (instalace zabezpečovače ETCS do současných vozidel) nasazovány odlišné soupravy oproti standardům v Moravskoslezském kraji.
Linka S3:
- Většina vlaků je zkrácená na úsek Studénka – Hranice na Moravě. Vybrané spoje jsou vedeny z/do Bohumína.
- Ve Studénce jsou zajištěny přípoje na spěšné vlaky linky S8.
- Linka S3 až na výjimky nevytváří přípoje v železniční stanici Suchdol nad Odrou.
Linka S4:
- Linka je provozována pouze v pracovních dnech.
- Vybrané spoje linky S4 jsou převedeny do linky S8.
Linka S5:
- Dochází k prodloužení provozu spěšných vlaků Lysohor v letním období – prodloužení provozu do konce října.
Linka S6:
- Vlivem modernizace železniční stanice Havířov, jednokolejného úseku Havířov – Albrechtice u Českého Těšína a zachování přípojů linek S6 a S9 v železniční stanici Ostrava-Kunčice je uspíšen odjezd vlaků ze stanice Ostrava hl. n.
- Vazba mezi vlaky linek S2 a S6 vlivem výše uvedeného zaniká; náhradní vazbou je vazba linek R62 a S6.
- Dochází k prodloužení pobytů vlaků ve vybraných stanicích, což přispěje vyšší stabilitě jízdního řádu.
Linka S7:
- Linka je vedena vyjma ranní dopravní špičky v celodenním taktu.
- Přidán nový odpolední spoj v úseku Frýdek-Místek – Hnojník v období školního roku.
Linka S7 vytváří v Českém Těšíně přípojné vazby na vlaky linky R61 do Návsí, linku S2 do Karviné, linku S9 do Havířova. Linka S7 je přípojnou od linky S9 z Ostravy.
Linka S8:
- Provoz na lince je vyjma okrajových spojů zajištěn novými moderními bateriovými jednotkami. Dochází tak ke zvýšení komfortu cestujících zavedením nízkopodlažních spojů.
- Linka je vedena po celý den s výjimkou okrajových spojů do/z Ostravy bez nutnosti přestupu. Vlaky jsou vedeny přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl. n. a Ostrava-Stodolní do konečné stanice Ostrava střed.
- Jízdní doba novým přímým spojem bude z Veřovic do stanice Ostrava hl. n. v rozmezí 55–60 minut (oproti dřívějším 69 minutám); ze Štramberku v rozmezí 41-48 minut (oproti dřívějším 57 minutám); z Kopřivnice v rozmezí 37–44 minut (oproti dřívějším 53 minutám) a z Příbora v rozmezí 32-40 minut (oproti dřívějším 43 minutám).
- Dochází rovněž k navýšení počtů spojů celé linky z 43 spojů na 48 v pracovních dnech a z 36 na 39 o víkendech.
- Linka vytváří vazby ve Veřovicích na linku/od linky S6, ve Studénce na linku/od linky R8 a rovněž na linku/od linky S3.
- V letním období jsou vybrané spoje linky S8 v průběhu celého dne trasovány přes zastávku Mošnov, Ostrava Airport.
Linka S9:
- V úseku Ostrava-Svinov – Český Těšín není z důvodu modernizace železniční stanice Havířov a z důvodu jednokolejného úseku Havířov – Albrechtice u Českého Těšína dodržen proklad linek R61 a S9.
- Jsou zachovány celodenní přípojné vazby mezi linkami S6 a S9.
- Vlaky jsou vedeny jako přímé mezi Českým Těšínem a Opavou východ – v Ostravě-Svinově probíhá změna linky z S9 na S1 a opačně.
Linka S10:
- Os 3465 je ze stanice Bruntál veden již v 4:30 tak, aby byla v Krnově vytvořena vazba na R 839 na 6. hodinu ranní do Ostravy.
- V pracovní dny je zaveden Sp 1448 do Krnova s odjezdem z Opavy v 20:25 jako návazný vlak od R 838 z Ostravy.
Linka S11:
- Vlivem poškození tratě po povodních budou vlaky nahrazeny do odvolání náhradní autobusovou dopravou.
Linka S12:
- Vlivem poškození tratě po povodních budou vlaky nahrazeny do odvolání náhradní autobusovou dopravou. Na lince S12 jsou zavedeny přímé spoje Opava východ – Chuchelná a zpět.
Linka S17:
- Os 13501 odjede z Vrbna pod Pradědem v 4:02. Tímto spojem lze cestovat do Ostravy na 6. hodinu ranní s přestupem na vlak Os 3465 v Miloticích nad Opavou a na R 839 v Krnově.
- Vlivem poškození tratě po povodních budou vlaky nahrazeny do odvolání náhradní autobusovou dopravou.
Linka S31:
- Linka vytváří vazby k linkám/od linek R8 a S8.
Do dvou let dalších 15 jednotek RegioPantery na baterie
14. prosince 2024
Prvním regionem v Česku, kde se cestující mohou svézt moderními soupravami, je Moravskoslezský kraj. Od neděle 15. prosince jezdí čtyři RegioPantery osazené bateriemi na trase Veřovice – Ostrava, tedy na lince S8 přes Studénku a Štramberk. Dalších 15 souprav České dráhy nasadí v Moravskoslezském kraji do konce roku 2026.
Kompletní představení jednotek BEMU RegioPanter jsme psali v tomto příspěvku.
„Modernizace a ekologizace dopravy je jednou z priorit Moravskoslezského kraje. Proto bylo jednou z důležitých podmínek desetileté smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti v regionu nasazení bateriových jednotek. Kromě toho, že šetří životní prostředí, také pomohou zajistit plynulejší jízdu. V místech, kde končí nad kolejemi trolejové vedení, už není díky bateriím potřeba přestupovat na jiný, tedy motorový vlak. Jízda je tak mnohem komfortnější i rychlejší. Jsem rád, že jsme prvním krajem, kde si lidé mohou užívat cestování takto moderními jednotkami,” uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica. Doplnil, že k dalším okolnostem, které kraj vedly k podpisu desetileté smlouvy s Českými drahami loni v prosinci, byly také výhledové plány elektrizací, konverze napájecí soupravy a například instalace ETCS, tedy jednotného evropského zabezpečovacího systému.
“Velmi si vážíme důvěry Moravskoslezského kraje, která byla v loňském roce stvrzena desetiletou smlouvou na provozní soubor Ostravsko. Obnova vozidlového parku na severu Moravy odstartovala už loni dodávkou nových elektrických jednotek RegioPanter. Teď přichází historická chvíle, kdy nasazujeme první čtyři vlaky doplněné o baterie. Na ně pak naváže dodávka dalších patnácti bateriových vlaků. Železnice jako nejekologičtější forma veřejné dopravy tak v České republice zažívá další přelomový moment,” řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Celkem ČD do 24 nových souprav v Moravskoslezském kraji investuje téměř 4 miliardy korun. Nové vlaky v celkovém součtu nahradí téměř pět desítek starších vozidel. Výrobcem moderních bateriových RegioPanterů je Škoda Group, nejpozději do konce roku 2026 dodá do Moravskoslezského kraje dalších 15 jednotek.
„Bateriový vlak, který dnes představujeme, je českým technologickým milníkem, který navazuje na naši dlouhou tradici inovací v dopravě. Už ve 30. letech 20. století – v době, kdy o podobných technologiích většina teprve začínala přemýšlet – jsme vyrobili první akumulátorovou lokomotivu,“ řekl místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák.
„Na tyto základy jsme navázali i v moderní době – od tramvají s bateriovými pohony přes trolejbusy až k tomuto vlaku. Je to další krok na cestě k ekologické, flexibilní a udržitelné dopravě a důkaz, že český průmysl dokáže stát v čele inovací. Cestující se mohou těšit na pohodlnou jízdu moderním vozidlem. Nízkopodlažní nástup se širokými dveřmi, prostor pro ortopedické vozíky, kočárky i kola, prostorná toaleta a samozřejmostí je Wi-Fi či zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky.“
Po dodání dalších vlaků na baterie “Tyto krásné moderní soupravy budou cestující vozit na linkách mezi Ostravou, Opavou a Krnovem, dále mezi Ostravou a Nových Jičínem, Ostravou a Budišovem na Budišovkou a také na lince z Ostravy přes Karvinou, Český Těšín a Frýdek- Místek zpět do Ostravy. Věřím, že tyto komfortní vlaky zvýší v našem regionu oblíbenost cestování po železnici,” uzavřel náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka a doplnil, že vlaky mají dojezd na baterii 80 kilometrů, maximální rychlost 160 km/h.
Napsat komentář