Pohodlí díky novým RegioPanterům

V neděli 15. prosince 2024 začal na železnici platit nový jízdní řád. Hlavní novinkou ve Zlínském kraji je nasazení pěti nových elektrických jednotek RegioPanter na osobních vlacích spojujících Přerov, Otrokovice, Staré Město u Uherského Hradiště a Břeclav. Ke změně dojde také u spěšných vlaků mezi Olomoucí a Starým Městem, které nově zajistí elektrické vlaky místo aktuálně využívaných dieselových jednotek ř. 844 RegioShark. Provoz všech těchto spojů tak bude efektivnější a zároveň ekologičtější. Na základě objednávky Zlínského kraje navíc České dráhy v této relaci zajistí nový pár spěšných vlaků a ke změnám dojde také na dalších tratích v regionu, kde budou časy osobních vlaků upravené do taktových poloh. Nový jízdní řád bude platit do 13. prosince 2025.

V jízdním řádu 2024/2025 ujedou regionální spoje Českých drah na území Zlínského kraje celkem 3,058 mil. vlakokilometrů. ČD v regionu vypraví průměrně 335 regionálních i dálkových vlaků denně, v pracovní dny 349 spojů, o víkendu pak 300 vlaků.

Obnovení spojení na Slovensko

  • Přeshraniční spojení Horní Lideč – Púchov 

Nejočekávanější novinkou na železnici je obnovení přeshraničního spojení na trati 280 mezi Horní Lidčí a slovenským Púchovem, k němuž dochází po pěti letech. „Na trať vyjede 5 párů osobních vlaků denně, které bude provozovat Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., přičemž na českém území budou vedeny pod licencí Arriva vlaky s.r.o. Spojení bude zajištěno jednotkami 813 a 913,“ uvádí jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje Martin Štětkář.

Zároveň budou v Horní Lidči vytvořeny návaznosti na linku S2 Vsetín – Bylnice, zatímco v Púchově je možnost pokračovat po železničním koridoru na Žilinu či Bratislavu. V souvislosti s tímto budou na vybraných vlacích linky S2 zrušeny závleky do zastávky Střelná, čímž se zrychlí přímé spojení mezi Valašskými Klobouky a Vsetínskem.

Nové spojenie privítali taktiež starostovia okolitých obcí. Teraz touto hranicou prechádzajú iba expresné spojenia smerujúce do Prahy, pričom osobné vlaky premávali iba po štátnu hranicu, t. j. na úseku Púchov – Strelenka. Vďaka tejto zmene hranicu prejdú aj osobné vlaky, čo prinesie väčšie pohodlie, efektívnosť a lepšiu dostupnosť medzi Slovenskou a Českou republikou.
Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK: „Obnovením cezhraničných prímestských spojení chceme vyjsť v ústrety cestujúcim, ktorí pravidelne cestujú medzi Slovenskom a Českou republikou. Osobné vlaky nielenže zlepši dostupnosť regiónov a urýchlia cestovanie bez nutnosti prestupov, ale aj prinesú viac možností na cestovanie.“

René Kubiš, riaditeľ úseku obchodu ZSSK: „Medzinárodná železničná doprava je kľúčovým prvkom našej stratégie, pretože spája ľudí aj regióny a podporuje udržateľnú mobilitu. Obnovením osobných vlakov na trase Púchov – Horní Lideč ponúkame pohodlné cezhraničné spojenie, ktoré reaguje na potreby cestujúcich. Naším cieľom je posilniť spoluprácu medzi Slovenskom a susednými krajinami a zároveň prilákať viac cestujúcich do medzinárodných vlakov.“
Okrem obnovy cezhraničnej linky dôjde aj k zmene časov pri vybraných vlakoch na tejto trati. Na linke Púchov – Strelenka – Horní Lideč bude premávať denne 10 medzištátnych regionálnych vlakov nasledovne:

  • Os 3240 (Púchov 4:28 – Horní Lideč 5:05) (nový vlak)
  • Os 3242 (Púchov 11:32 – Horní Lideč 12:09) (aktuálne odchádza z Púchova o 12:32)
  • Os 3244 (Púchov 14:32 – Horní Lideč 15:09)
  • Os 3246 (Púchov 18:32 – Horní Lideč 19:09)
  • Os 3248 (Púchov 22:32 – Horní Lideč 23:09)
  • Os 3241 (Horní Lideč 5:12 – Púchov 5:46)
  • Os 3243 (Horní Lideč 12:50 – Púchov 13:24)
  • Os 3245 (Horní Lideč 15:50 – Púchov 16:24) (aktuálne prichádza do Púchova o 15:28)
  • Os 3247 (Horní Lideč 21:12 – Púchov 21:46) (aktuálne prichádza do Púchova o 21:28)
  • Os 3249 (Horní Lideč 23:33 – Púchov 0:07) (nový vlak).

Hlavní novinky: moderní vlaky, lepší přestupy

  • Nasazení jednotek RegioPanter

Největší novinkou je nasazení pěti moderních elektrických jednotek RegioPanter na osobních vlacích na trati 330 Přerov – Břeclav. Tyto vlaky zajistí vyšší komfort a zároveň ekologičtější provoz.

  • Spěšné vlaky v elektrické trakci

Všechny spěšné vlaky budou od 15. prosince vedeny v elektrické trakci, což zajistí ekologičtější a efektivnější provoz. Na těchto vlacích budou České dráhy nasazovat jednotky RegioPanter, převážně ze sousedního Olomouckého a částečně z „domovského“ Zlínského kraje.

  • Nový pár spěšných vlaků

V novém jízdním řádu bude na hlavní trati 330 přidán jeden pár spěšných vlaků, což zvýší kapacitu a dostupnost spojů.

  • Taktové polohy spojů

Trasy vlaků na tratích v objednávce Zlínského kraje budou upraveny do taktových poloh, což zajistí pravidelné intervaly spojů.

Změny na jednotlivých linkách ČD ve Zlínském kraji

Trať 330 Přerov – Břeclav

  • V novém jízdním řádu 2025 budou zavedeny nové spěšné vlaky na trati Staré Město u Uherského Hradiště – Olomouc. České dráhy nově zajistí vlak Sp 2023 s odjezdem ze Starého Města u Uherského Hradiště v 8:40 a příjezdem do Olomouce hl.n. v 9:28 a také spoj Sp 2022 s odjezdem z Olomouce hl.n. ve 12:05 a příjezdem do Otrokovic ve 12:40.

Trať 303 Kojetín – Hulín – Valašské Meziříčí

  • Na této trati budou v pracovní dny doplněné osobní vlaky v úseku mezi Valašským Meziříčím a Bystřicí pod Hostýnem. Z Valašského Meziříčí do Bystřice p. H. bude vlak odjíždět ve 4:53, zpět z Bystřice p. H. do Valašského Meziříčí v 11:03.
  • Díky tomuto doplněnému úseku pojedou tyto vlaky v pracovní dny přímo v úsecích Rožnov pod Radhoštěm – Kroměříž a zpět v trase Kojetín – Rožnov pod Radhoštěm.
  • Nový vlak bude zaveden také v úseku Hulín – Bystřice pod Hostýnem. Z Hulína bude odjíždět v 10:04 a do Bystřice pod Hostýnem přijede v 10:27.

Trať 331 Otrokovice – Zlín – Vizovice

  • Na této trati bude zaveden nový večerní vlak s odjezdem z Vizovic ve 21:32 a příjezdem do stanice Zlín střed ve 21:55.

Od 15. prosince se také zvýší frekvence vlaků na trati mezi Brumovem-Bylnicí a Starým Městem (linky S5 a Sp5). Vznikne rovněž nová dvojice spojů linky S2 mezi stanicemi Bylnice a Vsetín (ráno směr Vsetín, večer zpět), ranní a dopolední půlhodinový takt na lince S4 mezi Valašským Meziříčím a Kroměříží a nové večerní spojení z Kroměříže do Zlína.

Dochází ke změně v číslování linek mezi Vsetínem a Olomouckým krajem. Z linky S3 se nově stává M7, současná linka Sp3 pak ponese označení M70.

Valašský Expres

  • Rekonstrukce železniční stanice Vsetín umožnila vytvoření návaznosti vlaků z velkokarlovické trati na všechny Valašské expresy z/do Olomouce a Prahy. Byl přidán také nový noční vlak propojující po 23. hodině Vsetín a Karlovice v obou směrech.

Zvyšování efektivity a udržitelnosti železniční dopravy v regionu

  • Nasazení nových elektrických jednotek RegioPanter zvýší komfort cestujících, a to díky nízkopodlažnímu a klimatizovanému interiéru a zároveň moderním technologiím. Provoz jednotek bude současně efektivnější a ekologičtější. Přechod všech spěšných vlaků na elektrickou trakci výrazně přispěje ke snížení emisí a podpoře udržitelné dopravy. Zavedení nových spojů a pravidelných intervalů (taktové polohy) na vytížených tratích zlepší frekvenci a flexibilitu dopravy, což ocení zejména pravidelní cestující.

Přesnější plánování podle skutečného vytížení spojů umožňují sčítací kamery ve všech regionálních vlacích na území Zlínského kraje. Díky tomu je možné zvyšovat efektivitu železniční dopravy v regionu. Nové systémy MOPAJ NG (automaty na prodej jízdenek nové generace) a validátory IDZK, které jsou umístěné ve vlacích, umožňují rychlejší a pohodlnější nákup jízdenek, což zlepšuje cestovní komfort a poskytuje lepší přehled o uskutečněných jízdách.

RegioPanter s 1. třídou

V souvislosti s nasazením jednotek RegioPanter na osobních vlacích na trati 330 je od 15. 12. 2024 v rámci Integrované dopravy Zlínského kraje (IDZK) zavedena v regionální dopravě 1. vozová třída. Její použití bude možné s doplatkem podle tarifu ČD.

Pět Panterů pro Zlínský kraj

29. listopadu 2024

České dráhy v předvečer nového jízdního řádu společně se Zlínským krajem slavnostně představily RegioPanter. Pětice těchto nových vlaků zvýší komfort cestování na trati z Přerova přes Hulín a Otrokovice do Břeclavi.

„Třívozové elektrické vlaky RegioPanter nejnovější generace nabízejí pohodlí a komfort, který chceme cestujícím na regionálních tratích nabízet, ať už míří
do práce, do školy nebo za volnočasovými aktivitami. Ve Zlínském kraji se jednotky rychle zabydlují. Zatím jezdí ve zkušebním provozu, od poloviny prosince pak pětice Panterů pokryje kompletně provoz na trati z Přerova do Břeclavi,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD.

Zlínský kraj je v pořadí už pátým krajem, kde České dráhy nejnovější jednotky RegioPanter uvádějí do provozu. „Děkuji Českým drahám, že se moderními jednotkami RegioPanter budou moci nově svézt i cestující ve Zlínském kraji. Mám z toho velkou radost, protože to významně přispěje k dalšímu zkvalitnění veřejné dopravy v našem regionu,“ uvedl statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Radek Doležel, zodpovědný za dopravu.

RegioPanter má kapacitu 234 míst k sezení. Celkově tak vlaky nabídnou téměř 1 200 nových pohodlných sedaček pro regionální dopravu v kraji. Během roku 2025 moderní jednotky najedou ve Zlínském kraji zhruba 445 tisíc vlakokilometrů. Všechny vlaky jsou zároveň vybaveny vnějšími polepy Zlínského kraje. RegioPantery nahrazují již nemoderní vozbu z 90. let. Vedle trati z Přerova do Břeclavi budou zajišťovat část výkonů také na spěšných vlacích z Olomouce do Starého Města u Uherského Hradiště. Jejich výrobcem je společnost Škoda Group.

„Dodání moderních elektrických jednotek do Zlínského kraje představuje nejen technologický, ale také symbolický krok vpřed. Zástupci rodiny RegioPanterů dnes jezdí již ve dvanácti krajích a Zlínský kraj je tím třináctým, který vsází na pohodlí, spolehlivost a inovace od Škoda Group. Společně znovu dokazujeme, že česká technologie a pohodlné cestování mohou jít ruku v ruce,“ říká Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group.

Na co se mohou cestující těšit

S elektrickými jednotkami RegioPanter už se cestující v kraji několik měsíců setkávají, protože sem zajíždějí ze sousedního Olomouckého kraje na lince z Olomouce do Valašského Meziříčí a Vsetína. Elektrické jednotky RegioPanter jsou bezbariérové vlaky vybavené klimatizací, palubní sítí Wi-Fi, možností napájení cestovní elektroniky ze zásuvek 230 V 50 Hz AC a USB kontaktů a v nejnovější verzi nabízejí také dobíjení elektrických invalidních vozíků. Vlaky disponují velkým prostorem pro umístění invalidních vozíků, kočárků, jízdních kol a dalších objemných zavazadel. RegioPantery jsou vybaveny nejmodernější bezpečnostní a komunikační technikou, jako jsou evropský vlakový zabezpečovač ETCS nebo radiokomunikace GSM-R.

České dráhy u společnosti Škoda Group objednaly 60 třívozových jednotek řady 640.2 RegioPanter. Nejvíce jich jezdí v Olomouckém kraji, kde je od letošního léta nasazeno do provozu celkem 27 těchto jednotek. Další jednotky jsou dodávány do Prahy a Středočeského kraje. S Pantery se cestující setkají i na tratích v Královéhradeckém a v Moravskoslezském kraji.

Kromě 60 jednotek řady 640.2 objednal národní dopravce i 50 kusů dvouvozových elektrických jednotek řady 650.2, které zajišťují provoz na vybraných tratích v Karlovarském, Plzeňském, Jihočeském, Moravskoslezském a Středočeském kraji a také na Vysočině. Po dokončení dodávek tak bude uvedeno do provozu celkem 280 vozidel, které nabídnou pohodlné sedačky skoro 21 tisícům cestujících.

Výhody elektrických jednotek RegioPanter

  • přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami dle požadavku krajů ve 2. a případně také v 1. třídě;
  • bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
  • moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem, dveře jsou vybaveny varovnou audiovizuální signalizací před zavíráním a mají bezpečnostní prvky proti sevření osob;
  • prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
  • doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků, individuální čtecí lampičky jednotlivých míst;
  • dostatečné velké prostory pro přepravu osob na invalidním vozíku, umístění kočárků, jízdních kol a dalších velkých zavazadel;
  • moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.

Třívozový RegioPanter řady 640.2

  • kapacita 234 míst k sezení
  • délka 79,4 metrů
  • hmotnost 151 tun
  • max. rychlost 160 km/h
  • výkon 2 040 kW
  • napájecí systémy 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC
  • počet motorů – 6
  • počet podvozků – 6
  • počet dveří – 12