Pod dráty až do Zastávky u Brna

V neděli 15. prosince 2024 začne na železnici platit nový jízdní řád. Hlavní novinkou v Jihomoravském kraji bude zahájení provozu elektrických vlaků v nově zmodernizovaném úseku ze Střelic do Zastávky u Brna. Na vlacích linky S4 budou nasazené jednotky RegioPanter a současně bude provoz této linky výrazně posílen. V době přepravní špičky budou také prodlouženy osobní vlaky linky S2 nově z Křenovic hor. n. až do stanice Holubice, která tak začne zhruba po dvou dekádách znovu sloužit cestujícím. Provoz na třech regionálních neelektrizovaných tratích bude od změny grafikonu zajišťovat nový dopravce. Nový jízdní řád bude platit do 13. prosince 2025.

Prodej jízdenek skoro na každé zastávce

  • Jízdenky koupíte na nástupištích v oranžových validátorech – zaplatíte bankovní kartou a jízdenky už nebudou na papíru jen přiřazené  ke kartě.
  • Ve vlacích na linkách S2, S21, S3, S4, S41, S51, S52, S8, S91 a částečně i S9 jsou nové automaty v blízkosti dveří označených zvenčí zeleným pruhem Jízdenky – Info – Tickets. V nich koupíte jízdenky nejen IDS JMK, ale i celostátní OneTicket a ve vybraných vlacích i vysočinský tarif VDV.

Pokud s novými validátory neumíte, nemusíte se bát! Nastoupíte do vlaku a průvodčí IDS JMK nebo průvodčí ČD Vám prodají do konce ledna jízdenku bez přirážky. Nic Vám nehrozí. Máte měsíc a půl na seznámení se s novými pravidly.

Bez žlutých prodejních automatů jsou na Jihu Moravy zastávky:

  • Brno-Černovice
  • Břežany, Citonice, Dolenice, Olbramkostel, Pravice, Znojmo-Nový Šaldorf
  • Boří les, Brumovice, Valtice
  • Blatnice pod Svatým Antonínkem, Jestřabice, Čejč, Mutěnice
  • Luleč, Rousínov

Hlavní změny v jízdním řádu regionálních vlaků

  • Obnovení provozu na trati 240 z Brna hl.n. až do Zastávky u Brna

Je dokončena modernizace úseku Střelice – Zastávka u Brna. Trať je doplněna o druhou kolej a je elektrifikována. Nová jsou nádraží. Díky tomu dochází k významnému rozšíření počtu spojů v době přepravní špičky pracovních dnů. Staré motorové vozy samozřejmě nahradí moderní elektrické jednotky.

  • Obnovení železniční stanice Holubice a prodloužení vybraných spojů na trati 260

Se zahájením nového jízdního řádu začne po mnoha letech opětovně cestujícím sloužit železniční stanice Holubice. V období přepravní špičky s přesahem do večerních hodin sem budou prodlouženy osobní vlaky z Křenovic horního nádraží, z / do kterých bude možno přestoupit z autobusových linek. Ty jsou v současné době postižených neutěšenou situací na silnicích před Brnem.

  • Větší počet vlaků mezi Břeclavi a Znojmem

Ty budou v turistické sezóně o víkendech jezdit mezi každou hodinu a mezi Mikulov a Břeclaví ve vybrané časy dokonce po půl hodině.

  • Přechod provozu na tratích č. 246, 255 a 343 pod dopravce Arriva

Provoz na tratích č. 246 Břeclav – Znojmo, č. 255 Zaječí – Hodonín a č. 343 Hodonín – Veselí nad Moravou – Myjava přebírá na základě nově uzavřené smlouvy dopravce ARRIVA vlaky.

  • Změny v odbavení cestujících

Zásadní změnou pro cestující bude, že na většině tratí budou nově provádět kontrolu jízdenek ve vlaku krajští průvodčí.  Ve většině vlaků jsou umístěny nové prodejní automaty jízdenek IDS JMK. Vlaková četa ČD zůstane pouze na trati 340 z Brna přes Slavkov do Uherského Hradiště. Dochází rovněž k uzavření velkého počtu pokladen. Namísto pokladen a stávajících označovačů jízdenek jsou na nástupiště prodejní automaty a označovače jízdenek (tzv. validátory) jízdenek IDS Jihomoravského kraje.

Změny v Jihomoravském kraji dle tratí

Trať 240 Brno – Zastávka u Brna (– Náměšť n. O.), linka S4

  • V úseku Brno hl.n. – Zastávka u Brna bude regionální doprava zajištěna téměř výhradně elektrickými vlaky. Výjimkou budou dvou páry spěšných vlaků mezi Brnem a Třebíčí. U nich by se nevyplatila výměna lokomotivy v Zastávce.
  • Nasazeny budou moderní jednotky RegioPanter. Cestující tak získají nízkopodlažní, klimatizované vlaky, vybavené např. uzavřeným systémem WC, přehledným informačním systémem nebo zásuvkami 230 V.
  • V době dopravní špičky v pracovní dny bude jezdit tři vlaky za hodinu v kombinaci osobních a spěšných vlaků. Ve stanici Zastávka u Brna budou přestupy na motorové vlaky ve směru Náměšť nad Oslavou – Třebíč – Jihlava, které pojedou v intervalu 60 – 120 minut vedené jako linka S42.  Tarif IDS JMK v nich bude platit stejně jako dosud až po Náměšť nad Oslavou.
  • Mimo dopravní špičku pracovních dnů, večer a o víkendech bude zachován interval osobních vlaků 60 minut, avšak s větší kapacitou souprav.
  • První týden nového jízdního řádu se bude po nové trati ještě jezdit pomalu a bude platit výlukový jízdní řád > některé spoje nepojedou, jiné budou mít upravené časové polohy.
  • V zastávce Starý Lískovec budou stavět i další regionální vlaky, včetně některých spěšných. Zastávka zůstává na znamení.
  • Ve špičkách pracovních dnů bude zajištěna návaznost v Troubsku na vlakové zastávce mezi linkou 403 a vlaky S4. Cestující z Omic a vzdálenější části Troubska tak budou moci popojet autobusem na rychlý přestup na vlak do centra Brna, odpoledne obdobně i ve směru z Brna.
  • V zastávce Střelice, dolní žel. st. bude ve špičkách pracovních dní zajištěna návaznost autobusu linky 404 (směr Nemocnice Bohunice) na vlaky linky S4 do Brna a nově bude zajištěna návaznost z vlaků linky S41 ve směru od Moravského Krumlova k Nemocnici Bohunice. Odpoledne pak bude obdobný režim fungovat při cestě zpět.

Trať 241 Znojmo – Moravské Budějovice (– Okříšky), linka S81

  • Beze změn

Trať 244 Brno hl.n. – Moravské Bránice – Ivančice / Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov, linka S41

  • Vybrané ranní osobní vlaky (odjezdy z Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova ve 4:11 a 5:09) přechází do kategorie Sp. Projedou nově zastávku Radostice a stanici Střelice.
  • V pracovní dny pojede nový spěšný vlak Brno hl.n. 13:29 – Moravský Krumlov 14:10, včetně přípoje do Ivančic s návratem v trase Moravský Krumlov 14:42 – Brno hl.n. 15:28.
  • Osobní vlaky na této trati budou nově všechny v obou směrech zastavovat v Brně-Starém Lískovci.

Trať 246 Břeclav – Znojmo, linka S8

  • Na lince S8 budou od nového jízdního řadu nasazeny nízkopodlažní vlaky.
  • Nově bude ve Valticích městě navázán přípoj mezi linkou S8 a linkou 555 (spojení Znojmo – Lednice).
  • O víkendech během turistické sezony pojedou vlaky linky S8 nově každou hodinu. Je to z důvodu ohromného zájmu zejména cyklistů. V Břeclavi díky tomu vznikají nové přípoje zejména na rychlíky R13 do/od Olomouce. Ve vybraných případech i k expresním vlaků od/do Ostravy.
  • Mezi Břeclaví a Mikulovem je nově vedeno několik posilových spojů, které zkracují interval na 30 minut. Tyto posilové vlaky v Břeclavi těsně navazují na vlaky R13 od/do Brna.
  • Na S8 bude v pracovní dny je zaveden nový vlak Břeclav 8:44 – Znojmo 9:54, večer ze Znojma je vlak ve 21:06 nově veden až do Břeclavi (nyní končí v Hrušovanech) a nově jede v pracovní dny vlak ze Znojma ve 23:06 do Hrušovan. dochází k drobným úpravám časových poloh vlaků. Nově bude ve Valticích městě navázán přípoj mezi linkou S8 a linkou 555 (spojení Znojmo – Lednice).

Trať 248 Znojmo – státní hranice – Retz – Wien, linka S82

  • Na S82 bude v pracovní dny (podle rakouského kalendáře) přidán jeden pár vlaků mezi Znojmem a Retzem. Vlak s odjezdem z Vídně ve 13:50, resp. z Retzu 15:17 (Os 2234) bude prodloužen až do Znojma.
  • Ze Znojma pak nově pojede i v 15:57 vlak (Os 2253) do Retzu (16:14) a Vídně (17:38).

Trať 250 Žďár nad Sázavou – Tišnov, linka S3

Trať 251 Tišnov – Brno – Hustopeče u Brna, Hrušovany u Brna – Židlochovice, linka S3

Trať 252 (Brno –) Šakvice – Břeclav – Kúty / Wien

  • Trať z Králova Pole přes Tišnov do Křižanova je po modernizaci. S novým jízdním řádem se vrací rychlíky Vysočina linky R9. Pojedou až na brněnské hlavní nádraží.
  • Stávající osobní vlak Hustopeče u Brna (21:05) – Brno hl.n. (21:48–21:53) – Tišnov (22:29) bude v pracovní dny a soboty prodloužen až do Křižanova (příj. 22:58, Os 4624).
  • V opačném směru bude stávající osobní vlak Tišnov (4:29) – Brno hl.n. (5:07–5:12) – Hustopeče u Brna (5:53) výchozí v pracovní dny nově už z Křižanova (odj. 4:00, Os 4601).
  • Osobní vlaky Křižanov (5:00) – Brno hl.n. (6:06– 6:09) – Hustopeče u Brna (6:54) a Křižanov (21:00) – Brno hl.n. (22:06–22:09) – Hustopeče u Brna (22:54) pojedou nově v úseku Křižanov – Tišnov denně (Os 4605, Os 4625).
  • V rekreační sezóně od dubna do října doplní o víkendech nabídku rychlého spojení mezi Břeclaví a Brnem nové spěšné vlaky Břeclav 15:42 – Brno 16:22 (Sp 1788) a Brno hl.n. 17:00 – Břeclav 17:36 (Sp 1789). Díky tomu bude mezi 14 ‐19 hodinou nově hodinový interval vlaků linky R13.
  • Celý rok 2025 bude pokračovat modernizace stanice Brno-Královo Pole a přilehlých traťových úseků. V období leden – květen 2025 proběhne rekonstrukce úseku Maloměřice – Královo Pole při jednokolejném provozu. Linka S3 pojede na úseku Tišnov – Brno-Královo Pole v 15minutovém intervalu, ale na hlavní nádraží pojedou vlaky jen ve 30minutovám intervalu.

úsek Břeclav – Kúty

  • Bez regionální dopravy. V úseku Lanžhot – Kúty pokračuje i v roce 2025 výluka traťové koleje.

úsek Břeclav – Wien

  • Bez podstatných změn.

Trať 255 Zaječí – Hodonín, linka S52

  • Provoz na této trati bude nově zajišťovat nízkopodlažní vlaky dopravce ARRIVA.
  • Mezi Kobylím a Hodonínem budou nově jezdit vlaky linky S52 o víkendech ve dvouhodinovém intervalu po dobu celé turistické sezony.

Trať 256 Tišnov – Nedvědice – Žďár nad Sázavou, linka S31

  • Všechny vlaky, vyjma spěšného Pernštejna, jsou nízkopodlažní.
  • Na lince S31 bude zaveden nový vlak z Tišnova ve 23:41 do Nedvědice. Ten pojede v pracovní dny a v sobotu.

Trať 260 Letovice – Brno – Křenovice horní nádraží, linka S2

  • Ve špičkách pracovních dnů budou vlaky linky S2 prodlouženy z Křenovic do Holubic a zpět.
  • Zásadní novinkou je však obnovení provozu stanice Holubice. K většině těchto vlaků bude v Holubicích zajištěn přípoj linkou 720, která bude přes Holubice
    pokračovat do Pozořic. Dojde rovněž k prodloužení části spojů v pracovní dny z Křenovic horního nádraží do Holubic. Zde budou zajištěny přestupní návaznosti s autobusovými linkami. Z Holubic do Brna pojedou v ranní špičce vlaky v 4:23, 4:52, 5:53, 6:53, 7:53 a 8:53, odpoledne pak budou z Brna prodlouženy vlaky s odjezdy každou hodinu od 13:06 do 20:06.
  • První dva ranní vlaky linky S2 v pracovní dny budou vedeny jako výchozí už z Vyškova, poslední dva z Brna naopak až do Vyškova. Z Vyškova na Moravě budou výchozí ranní osobní vlaky v 4:06 (v pracovní dny) a 4:35 (denně). Večer sem potom budou protaženy poslední vlaky s odjezdy z Brna hl.n. ve 21:06 (v pracovní dny) a 22:45 (denně).
  • Ve směru od Blanska je posílena doprava na 7. hodinu ranní do Brna, kdy kromě osobního vlaku přijede do Brna i rychlík R19 z České Třebové. Tento rychlík jezdil původně o hodinu dříve, ale v původní poloze byl nahrazen spěšným vlakem S2. Jedná se o spěšný vlak Letovice 6:29 – Brno hl.n. 7:13 pojede nově o hodinu dříve (Sp 2051). V jeho aktuální poloze bude nahrazen časově posunutým rychlíkem (Česká Třebová –) Letovice 6:22 – Brno 7:02 (R 861) a novým osobním vlakem Rájec-Jestřebí 6:41 – Brno hl.n. 7:14 (Os 4007).
  • Bude zaveden nový osobní vlak Brno 6:45 – Rájec-Jestřebí 7:17 (Os 4004).
  • Spěšný vlak Letovice 17:32 – Brno 18:13 (Sp 2059) pojede nově každý pracovní den.
  • Osobní vlak s odjezdem z Brna hl.n. v 6:29 směr Skalice nad Svitavou bude prodloužen až do Letovic (Os 4706).
  • Víkendové spěšné vlaky Česká Třebová 6:50 – Brno hl.n. 8:10 (jede v soboty, Sp 2055) a Brno 17:47 – Česká Třebová 19:06 (jede v neděle, Sp 2058) pojedou nově v kategorii rychlík v upravené časové poloze a rychlejší trase v taktu rychlíkové linky R19.

Trať 262 Skalice nad Svitavou – Boskovice (– Velké Opatovice), linka S21

  • Na této trati dochází pouze k minutovým posunům s cílem zachovat přípoje ve Skalici nad Svitavou zejména k rychlíkům z / do Brna, případně k vybraným osobním vlakům.

Trať 300 Vyškov na Moravě – Nezamyslice, linka S71

  • beze změny

Trať 330 Břeclav – Hodonín – Moravský Písek, linka S9

  • Na osobních vlacích vedených doposud klasickou soupravou jsou nové elektrické jednotky RegioPanter Zlínského kraje. Ty jsou nízkopodlažní, s rampou pro nástup cestujících na vozíku. WC je řešeno jako uzavřený systém. Cestující sledují cestu na obrazovkách, je tu i hlášení, včetně upozornění na zastávku na znamení. Dveře se otevírají jednoduše stiskem tlačítka. Sedačky jsou pohodlnější.
  • Spěšný vlak s odjezdem z Břeclavi v 6:04 do Hodonína bude nově prodloužen až do Starého Města u Uh. Hradiště (příj. 6:54, Sp 821)
  • Rychlík linky R13 R 824 do Brna hl.n. (příj. 8:24) bude nově výchozí rovněž již ze Starého Města (odj. 7:04). Z oběhových důvodů pojede stávající osobní vlak s odjezdem z Hodonína ve 22:04 o necelou hodinu později (nově Hodonín 23:00 – Břeclav 23:18, Os 4268) a rozšíří tak nabídku večerního spojení tímto směrem (místo zrušeného Os ve 22:04 lze využít rychlík R 800 s odjezdem z Hodonína ve 22:17).

Trať 340 Brno – Veselí nad Moravou, linky S6 a R56

  • Na většině spěšných vlaků z Brna hl.n. do Starého Města u Uh. Hradiště / Bojkovic, na kterých ČD aktuálně nasazují klasickou soupravou z vozů Bdmtee s dieselovou lokomotivou, budou nově nasazeny motorové vozy řady 843 s přípojnými vozy. Změna vozby přinese cestujícím možnost přepravy handicapovaných cestujících, audiovizuální infosystém, tlačítky ovládané dveře a pohodlnější sedačky s většími rozestupy.

Trať 341 Staré Město u Uherského Hradiště – Uherské Hradiště (– Bojkovice – Vlárský průsmyk)

  • beze změny

Trať 342 Moravský Písek – Bzenec, linka S61

  • Osobní vlak Bzenec 6:42 – Moravský Písek 6:48 pojede nově i v neděli (Os 24171). V pracovní dny pojede
    o 7 minut dříve, aby byl zajištěn přípoj k novému spěšnému vlaku Břeclav – Staré Město u Uherského Hradiště.

Trať 343 Hodonín – Veselí nad M. – Vrbovce, linka S91

  • Provoz na této trati bude zajišťovat dopravce ARRIVA vlaky.
  • Všechny vlaky jsou nízkopodlažní.
  • Na lince S91 bude v pracovní dny zaveden nový pár vlaků mezi Veselím nad M. a Velkou nad Veličkou.
  • Vlaky S91 budou každé 2 hodiny zajíždět do Myjavy. V ostatních případech skončí ve Velké nad Veličkou.

Jak pojedou v roce 2025 České dráhy

V období platnosti jízdního řádu 2025 ujedou regionální vlaky Českých drah na území Jihomoravského kraje cca 8,745 mil. vlakokilometrů. Oproti roku 2024 se jedná o pokles o cca 13 % (1,22 mil. vlakokilometrů). To je způsobeno přechodem provozu na třech jihomoravských tratích pod dopravce Arriva. Jedná se o linky S8 Znojmo – Mikulov – Břeclav, S52 Zaječí – Kobylí – Hodonín a S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Velká nad Veličkou – Vrbovce – Myjava. U ČD ale dochází i k navýšení rozsahu dopravy a to na tratích 240 z Brna do Jihlavy a trati 300 z Brna do Přerova. Na ostatních linkách je ve srovnání s jízdním řádem 2024 rozsah dopravy srovnatelný.

Regionální doprava je zajišťována zejména podle smlouvy s Jihomoravským krajem. Některé regionální vlaky u ČD objednává také Zlínský, Olomoucký, Pardubický kraj a Kraj Vysočina. Na území Jihomoravského kraje vypraví České dráhy v průměrný pracovní den 849 regionálních vlaků, v nepracovní dny pak 605.