Více jak 400 nových bezbariérových spojů

Na české koleje už míří 2. generace nízkopodlažních vlaků. Ta nahrazují starší bezbariérové vozy, které již pomalu dosluhují. Potěšující zprávou je, že od nového jízdního řádu bude už 80 % všech spojů Českých drah bezbariérových. Nový JŘ pro rok 2025 nabídne o 439 bezbariérových ČD spojů víc, jak v roce letošním.

860 bezbariérových a z toho 645 nízkopodlažních

České dráhy nyní disponují přibližně 860 vozy a jednotkami v úpravě pro cestování osob na vozíku. Z toho zhruba 75 % vozidel je nízkopodlažní. To znamená, že mají výšku podlahy v úrovni moderních nástupišť a nástup osob na vozíku je možná i bez asistence. Zbylých 25 % vozidel či jednotek má různé zvedací mechanismy.

Nízko-podlažnost pomáhá nejen vozíčkářům a rodičům s kočárkem, ale i těm co cestují s kolem, kufrem, starým lidem… a obecně všem, protože nástup a výstup v úrovni nástupiště je mnohem rychlejší a pohodlnější, než do schodů. Použití zvedacích mechanismů stojí vždy spoustu času. Zvláště, pokud zaměstnanci musí použít zvedací plošiny co jsou připravené na nádražích.

Moderní soupravy navíc nabízejí stejný komfort cestování a dodatečné služby jako mají další cestující.  Vozy jsou klimatizované, mají Wi-Fi síť a možnost dobíjet cestovní elektroniku. Navíc disponují elektrickým napájením pro elektrické vozíky. Vedle regionálních souprav RegioPanter a RegioFox jsou do provozu uváděné také nejmodernější dálkové vlaky ComfortJet, které nabízejí lidem na vozíku více míst a velmi komfortní cestování. Jednotky jsou vybaveny i dalšími prvky pro cestující s jiným druhem handicapu, např. nápisy v Braillově písmu, haptickými prvky, zvukovou signalizací atp.

Zlepšení je vidět i z grafů, které zachycují období poledních 25 let. V roce 2000 bylo jen 120 spojů bezbariérových a v novém jízdním řádu jich bude už 7.131 (!).

Na vozíku vlakem až k Baltu

Skokový nárůst počtu bezbariérových vozů a spojů je dobře vidět v grafech níže. S novým jízdním řádem se rozšiřuje také nabídka dálkových vlaků přístupných osobám na vozíku. Jedná se o čtyři páry vlaků EuroCity Baltic express, které spojují Prahu, Pardubice a Letohradsko s Kladskem, Vratislaví, Bydhoští a Trojměstím (Gdaňsk, Sopoty, Gdyně) na pobřeží Baltského moře.

82,7 % ze všech spojů ČD bude bezbariérových

„Odstraňování bariér při cestování osob s handicapem je jednou z našich priorit. Dokládají to statistické údaje z jízdního řádu 2025. V novém jízdním řádu nese symbol bezbariérovosti už 7 131 spojů naší společnosti. Je to už 82,7 % ze všech našich spojů a o 439 vlaků víc než v končícím jízdním řádu. Velkou výhodou je rekordní nasazení nízkopodlažních vlaků, do kterých se nastupuje velmi snadno nejen lidem na vozíku, ale i seniorům, dětem nebo cestujícím s koly, kočárky a velkými zavazadly. V nových vlacích myslíme i na osoby s dalšími handicapy, nevidomí mohou ovládat nástupní dveře přes slepecké vysílačky a k dispozici mají hlášení stanic a zastávek. Neslyšící zase získají informace o jízdě vlaku z displejů,“ představuje výhody cestování na železnici Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

„Moderní bezbariérové a nízkopodlažní vlaky RegioPanter a RegioFox umožnily v novém jízdním řádu nabídnout další bezbariérové linky, například z Chlumce nad Cidlinou přes Hradec Králové do Týniště nad Orlicí, z Olomouce přes Přerov do Hranic na Moravě, Valašského Meziříčí a Vsetína nebo z Plzně do Radnic. Na dalších tratích nahradily starší generaci bezbariérových vlaků, které měly podlahu v klasické výšce a bylo nutné používat plošinu, například na trati Přerov – Břeclav nebo na několika linkách v Královéhradeckém kraji. Nástup a výstup cestujících s handicapem je nyní podstatně snazší a na moderních stanicích ho zvládnou cestující i bez asistence dopravce a nemusí svou přepravu u těchto vlaků ani objednávat,“ upozorňuje na vybavení nových vlaků Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.