Motorové jednotky RegioFox jsou určeny pro regionální tratě. Jednotka se skládá ze dvou vozů, nabízí 115 míst k sezení, možnost připoutání 8 jízdních kol a maximální rychlost až 120 km/h. RegioFoxy jsou za dveřmi nízkopodlažní. Je tu klimatizace, Wi-Fi, zásuvky na 230 V a na USB pro dobíjení cestovní elektroniky, prostory pro velká zavazadla včetně kočárků a audiovizuální informační systém.

Video s představením nové jednotky RegioFox najdete na našem YouTube kanále.
Fotky s detailním popisem soupravy RegioFox 847 najdete v tomto příspěvku.

Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena

Všechny elektrické a více jak 85 % motorových vlaků v kraji Vysočina je zajištěno moderními soupravami. Díky tomu jezdí na regionálních tratích Vysočiny už skoro jen nízkopodlažní vlaky. V tomto roce přibyly motorové jednotky RegioFox v počtu devíti kusů. Ty poskytují cestujícím své služby na trati z Havlíčkova Brodu do Ždírce nad Doubravou a dál do Pardubic a z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Telče a Slavonic.  Dalších sedm RegioFoxů zajíždí na Vysočinu z Pardubického kraje.

Jednotku RegioFox si veřejnost mohla podrobně prohlédnout v pátek 6. září 2024 při Dnu dopravy, který se konal v Havlíčkově Brodě.

„Vysočina se stala jedním z průkopníků v dodávkách RegioFoxů, kdy jsme všech devět nových vlaků na tratě uvedli během jedenácti dnů v první polovině června. Lišky, jak RegioFoxům u nás říkáme, nabízejí vše, co lze očekávat od moderního cestování vlakem. Mají klimatizované prostory, elektrické zásuvky a USB pro dobíjení cestovní elektroniky, palubní Wi-Fi síť, která usnadní připojení na internet, ale také prostory pro kočárky, jízdní kola a další vybavení. I regionální vlak je tak možné proměnit v místo pro odpočinek nebo v pojízdnou kancelář,“ popisuje nové motorové jednotky od polského výrobce Pesa Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.

Strojvedoucí v Královéhradeckém kraji se školí na RegioFoxy

20.srpna 2024
České dráhy již zahájily školení strojvedoucích, palubního a dílenského personálu v Královéhradeckém kraji na nových motorových jednotkách RegioFox. Dočasným domovem dvou Lišek, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám lidově říká, se stalo depo v Trutnově. Cestující se s nimi v následujících dnech setkají na vybraných spěšných vlacích na trati mezi Trutnovem a Martinicemi v Krkonoších. Jednotky byly pro zácvik zapůjčeny z Jihočeského kraje. První královehradecké Lišky dorazí do regionu poslední týden v srpnu.

„Královéhradecký kraj bude do budoucna jedno z hlavních teritorií našich vlakových Lišek „RegioFox“. Abychom uvedli nové vlaky pro naše cestující do provozu co nejrychleji po jejich převzetí od výrobce, začali jsme školit kolegy z Trutnova v předstihu na dvou jednotkách z Jihočeského kraje,“ uvádí Jiří Ješeta, člen představenstva Českých drah a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

„Jsem velice rád, že v našem kraji probíhá v dostatečném předstihu zaškolení personálu Českých drah na nových vlacích RegioFox. Personál se bude učit na dvou jednotkách, které byly našemu kraji pro tyto účely zapůjčeny z Jihočeského kraje. Těším se, že od 28. srpna přivítáme do provozu nové Lišky, které budou určeny pro Královéhradecký kraj,“ uvádí Martin Červíček, hejtman Královéhradeckého kraje.

Zahájení provozu s cestujícími navazuje na dosavadní statický zácvik strojvedoucích, vlakového a také servisního personálu, který v trutnovském depu probíhá od uplynulého týdne. RegioFox dnes (v úterý 20.srpna) poprvé vyjel jako spěšný vlak na spoji Sp 1800, který odjel z trutnovského hlavního nádraží v 6:15 hod.
Do konce měsíce srpna by České dráhy od výrobce PESA měly převzít celkem 4 jednotky přímo již určené pro Královéhradecký kraj. Oficiální prezentace moderních regionálních vlaků pro neelektrifikované tratě proběhne za účasti vedení kraje ve středu 28. srpna.

Do Plzně dorazily další 3 jednotky RegioFox

12.srpna 2024
Dodávka nových vlaků je v polovině.  Další nové regionální vlaky RegioFox vyrazily na tratě v Plzeňském kraji. České dráhy od výrobce PESA převzaly v uplynulých dnech hned trojici nových jednotek v barvách Plzeňského kraje. Aktuálně je tedy v regionu nasazeno celkem 5 RegioFoxů, což představuje už polovinu celkové dodávky pro Plzeňský kraj

Tři nové Lišky, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám lidově přezdívá, doplní dvojici RegioFoxů, která dorazila na západ Čech na konci července. Díky dodání dalších jednotek tak může akcelerovat proces zácviku strojvedoucích i palubního a dílenského personálu, který je nedílnou součástí uvádění nových typů vlaků do běžného provozu.
Do začátku nového grafikonu v prosinci letošního roku bude do Plzeňského kraje dodáno celkem 10 moderních RegioFoxů. Po kompletní dodávce budou Lišky jezdit na krajských linkách P4 Plzeň – Žihle, P21 v úseku Rokycany – Příkosice, P22 Plzeň – Radnice, P13 Plzeň – Bezdružice a P24 Klatovy – Železná Ruda Alžbětín.

Motorové jednotky RegioFox, které nabízí 115 míst k sezení, prostor pro až 8 jízdních kol a maximální rychlost až 120 km/h, jsou bezbariérové, klimatizované vlaky vybavené širokou paletou služeb pro pohodlné cestování do zaměstnání, do školy nebo za volnočasovými aktivitami. Samozřejmostí je palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky, prostory pro velká zavazadla včetně kočárků a jízdních kol nebo audiovizuální informační systém.

České dráhy v Plzeňském kraji kromě RegioFoxů provozují i dalších 15 moderních elektrických jednotek RegioPanter určených pro regionální dopravu. Cestující už dobře znají i motorové jednotky RegioShark, jejichž výrobcem je, stejně jako v případě RegioFoxů, polská společnost PESA a cestující v Plzeňském kraji vozí již od roku 2012.

První plzeňské RegioFoxy začaly vozit cestující

29. července 2024
České dráhy nasadily do pravidelného provozu s cestujícími v Plzeňském kraji první moderní regionální vlaky RegioFox. Lišky, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám říká, začaly jezdit na osobních vlacích na trati Plzeň – Žihle. Do začátku nového grafikonu v prosinci letošního roku by do Plzeňského kraje mělo být dodáno celkem 10 moderních RegioFoxů.

„Plzeňský kraj je dalším regionem, kde nasazujeme na vytížené neelektrifikované tratě moderní motorové jednotky, kterým se mezi železničáři neříká jinak než Lišky. Tyto moderní jednotky nabídnou vyšší komfort, spolehlivost a ekologičtější provoz, což výrazně zlepší kvalitu regionální dopravy v západních Čechách,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a dodává: „Motorové Lišky doplní moderní regionální vozový park Českých drah v podobě 15 elektrických jednotek RegioPanter, které jezdí jako spěšné vlaky mezi Plzní a Karlovými Vary a také na trase Klatovy – Přeštice – Plzeň – Beroun, a motorových vlaků RegioShark, také od polského výrobce PESA.“

„V Plzeňském kraji se dlouhodobě věnujeme budování systému kvalitní veřejné dopravy, kterou je třeba zajišťovat vozidly, která odpovídají potřebám 21. století. Jsem tomu velmi rád, že na základě smlouvy mezi dopravcem a Plzeňským krajem můžeme dnes mezi modrou flotilu nových autobusů a modrých kvalitních vlaků přivítat další přírůstek, kterým jsou nové moderní jednotky RegioFox v jednotném grafickém nátěru Plzeňského kraje,“ uvádí hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták.

„Provoz veřejné dopravy dnes v Plzeňském kraji zajišťuje 317 modrých autobusů, 24 elektrických vlaků RegioPanter dopravců ČD a ARRIVA vlaky, 9 motorových jednotek RegioShark dopravce ČD a 8 modrých nízkopodlažních motorových jednotek Regio-Shuttle RS1 dopravce GW Train Regio. Příchod 10 nových RegioFoxů je tak dalším krokem ke zvýšení kvality cestování vlaky v Plzeňském kraji,“ doplňuje náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek.

„Aktuálně jsou první jednotky RegioFox nasazeny na osobní vlaky na krajské lince P4 Plzeň – Žihle, následně po dodání dalších jednotek bude rozšířen na linku P21 v úseku Rokycany – Příkosice. Od nového jízdního řádu v polovině prosince se cestující Liškami svezou i na vlacích mezi Plzní a Bezdružicemi, Plzní a Radnicemi a také na spojích mezi Klatovy a Železnou Rudou. Každý RegioFox nabízí 115 míst k sezení, prostor pro až 8 jízdních kol a maximální rychlost až 120 km/h. Kromě samotného pohodlí nabízí, jako všechny moderní vlaky národního dopravce, i maximální bezpečnost, protože všechny RegioFoxy jsou například vybavené palubními jednotkami evropského zabezpečovače ETCS. Investujeme tedy nejen do pohodlí pro naše cestující, ale také do jejich bezpečí,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.

Následující měsíce budou také ve znamení zácviku provozního a servisního personálu na nových regionálních jednotkách.

RegioFox výrazně pozvednou kvalitu cestování

Motorové jednotky RegioFox (video-průvodce) jsou bezbariérové, klimatizované vlaky vybavené širokou paletou služeb pro pohodlné cestování do zaměstnání, školy nebo za zábavou. Samozřejmostí je Wi- Fi, zásuvky na 230 V a na USB pro dobíjení cestovní elektroniky, prostory pro velká zavazadla včetně kočárků a jízdních kol nebo audiovizuální informační systém. Motorové jednotky jsou vybaveny motory Rolls-Royce s možností využívat nejnovější generaci šetrných paliv HVO a splňují nejpřísnější emisní normu STAGE V, představují tak jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě.

České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů. Po jejich dodání od výrobce budou postupně nasazovány do provozu na tratích nejen v Plzeňském, ale také v Jihočeském, Středočeském, Královéhradeckém, Pardubickém kraji, v Kraji Vysočina a také v Praze. Aktuálně jezdí 9 RegioFoxů na Vysočině a dalších 7 je nasazeno na vlacích v objednávce Pardubického kraje. S vlakovými Liškami se setkávají také cestující ve Středočeském kraji, v Praze a také v Jihočeském kraji dočasně na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi.

České dráhy v Plzeňském kraji kromě RegioFoxů provozují i dalších 15 moderních elektrických jednotek RegioPanter určených pro regionální dopravu. Cestující už dobře znají i motorové jednotky RegioShark, jejichž výrobcem je také polská společnost PESA a cestující v Plzeňském kraji vozí již od roku 2012.

Informace o jednotce řady 847 RegioFox

  • kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček),
  • 8 jízdních kol,
  • 3 kočárky,
  • 2 invalidní vozíky,
  • 1 bezbariérová toaleta,
  • klimatizace,
  • Wi-Fi síť,
  • zásuvky 230V+USB,
  • audiovizuální systém, sčítání cestujících, bezpečnostní kamery,
  • délka 44,4 metrů,
  • hmotnost 83 tun,
  • max. rychlost 120 km/h,
  • výkon 750 kW,
  • počet motorů – 2,
  • počet hnaných náprav – 4,
  • přenos výkonu hydrodynamický,
  • počet podvozků – 3,
  • počet dveří – 4.

Video s představením nové jednotky RegioFox najdete na našem YouTube kanále.
Fotky s detailním popisem soupravy RegioFox 847 najdete v tomto příspěvku.

Po Vysočině se rozeběhly nové „Lišky“

11. července 2024
RegioFox, tedy „regionální Liška“, je název nové dvoučlánkové motorové jednotky, která je vybavena klimatizací, má nízkopodlažní uspořádání a bezbariérový nástup, palubní Wi-Fi síť i elektrické zásuvky a USB pro napájení cestovní elektroniky. Nový typ byl schválen v červnu a jedny z prvních převzatých vlaků zamířily na Vysočinu, kde už obsluhují první z plánovaných spojů. Slavnostní předání nových motorových vlaků Kraji Vysočina a jeho obyvatelům a dokončení celé výměny regionálních vlaků na Vysočině se uskuteční v září.

„V depu v Havlíčkově Brodě budeme mít celkem 16 nových jednotek RegioFox. Ty obslouží na Vysočině jednak trať z Havlíčkova Brodu do Ždírce nad Doubravou a dál do Pardubic a z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Telče a Slavonic. Společně s RegioPantery a motorovými vozy RegioSpider obslouží nové vlaky drtivou většinu výkonů v celém kraji. Vysočina tak má jeden z nejmodernějších vozidlových parků a také díky Regionovám na dalších tratích jsou už v roce 2024 vlakové spoje v kraji prakticky stoprocentně přístupné cestujícím na vozíku,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

„Dodání nových vlakových jednotek pro Kraj Vysočina se promítne do vyššího komfortu cestování v drážní dopravě a posílí požadovanou kapacitu. V případě drážní dopravy jde často o realizaci víceletých projektů. Od rozhodnutí požadovat po dopravci novou vozbu až po nasazení v provozu uplynou čtyři i více let. Proto už nyní probíhají jednání k další významné obnově kolejových vozidel s plánovaným provozem od roku 2030 na území Kraje Vysočina. Jedná se jak o elektrické jednotky, tak i o bateriové elektrické jednotky,“ říká hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek.

„RegioFoxy nabízejí cestujícím bezbariérové cestování, klimatizované prostory, elektrické zásuvky a USB pro dobíjení cestovní elektroniky, palubní Wi-Fi síť, která usnadní připojení na internet, ale také prostory pro kočárky, jízdní kola a další vybavení pro pohodlné a moderní cestování na železnici. I regionální vlak je tak možné proměnit v místo pro odpočinek, pojízdnou kancelář, lze v něm sledovat filmy, chatovat a dělat mnoho dalších činností při cestě do zaměstnání, do školy nebo při cestě za zábavou a odpočinkem,“ vyzdvihl výhody moderních vlaků Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.

Tyto výhody přitom nejsou spojeny jen s nejmladšími RegioFoxy, ale také s RegioPantery na elektrizovaných páteřních tratích mezi největšími městy regionu.

České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů. Po jejich dodání od výrobce budou postupně nasazovány do provozu na tratích v Jihočeském, Středočeském, Královéhradeckém, Pardubickém a v Plzeňském kraji, v Kraji Vysočina a také v Praze. Vedle řady výhod pro cestující mají i další moderní vybavení, jako jsou motory Rolls-Royce s možností využívat nejnovější generaci šetrných paliv HVO, představují tak jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě, vlakový zabezpečovací systém ETCS nebo radiokomunikaci GSM-R.

V Pardubickém kraji už jezdí všechny RegioFoxy

23.července 2024
Pardubický kraj se stal liščím revírem. Počátkem července byla dokončena modernizace regionálních vlaků v objednávce Pardubického kraje na trati Pardubice – Chrudim – Havlíčkův Brod, kde cestující vozí hned sedm nových moderních motorových jednotek RegioFox. Pardubický kraj se tak, spolu s Vysočinou, stal jedním z premiantů provozu nových regionálních vlaků.  Kromě Lišek, jak se RegioFoxům lidově říká, se cestující v regionu mohou v následujících letech těšit na dodávku dalších moderních vlaků v podobě celkem osmi osvědčených elektrických jednotek RegioPanter.

„Cestující mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem si již několik týdnů užívají cesty moderními vlaky RegioFox, a to se vším komfortem v podobě klimatizace, Wi-Fi internetu nebo zásuvek na dobíjení cestovní elektroniky. Na regionální tratě tak přinášíme zážitek z jízdy, který ještě před několika lety byl vyhrazen pouze některým dálkovým vlakům. I to je důkaz toho, jak moc se v posledním období mění vozový park Českých drah,“ uvádí k novým RegioFoxům Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a připomíná: „U nových vlaků jsou však často i věci, které cestující na první pohled nezaznamená, ale o to jsou důležitější. Všechny RegioFoxy jsou například vybavené palubními jednotkami evropského zabezpečovače ETCS. Investujeme tedy nejen do pohodlí pro naše cestující, ale také do jejich bezpečí.“

Obnova železničních vozidel dlouhodobě patří mezi jednu z priorit kraje z hlediska železniční dopravní obslužnosti. „Na trati mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem, ale také mezi Žďárcem u Skutče a Svitavami, se nasazením jednotek RegioFox dostáváme na úroveň 21. století z hlediska železničních vozidel. Celkem jsme u Českých drah objednali sedm RegioFoxů za 665 milionů korun. Pevně věřím, že se již brzy vozy řady 810, ale i 814 RegioNova, stanou v rámci běžného provozu minulostí a budeme na ně vzpomínat již jen v rámci nostalgických jízd nebo při mimořádnostech a výpadcích modernějších vozidel,“ říká hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Vozy řady 814 Regionova se pořízením nových RegioFoxů prozatím přesunou na jiné tratě v kraji. „Díky nasazení RegioFoxů se nám uvolní vozy 814 RegioNova, které budou nově jezdit na tratích Přelouč –Heřmanův Městec a Chrudim – Moravany – Holice. Do budoucna však budou vyměněna i tato vozidla. Prozatím však pomohou v jiných částech kraje,“ vysvětluje akci kulový blesk náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš. „Nasazení nových vozidel je jednoznačně další krok k tomu, abychom na našich regionálních tratích mohli nabídnout cestujícím komfortní vozy, což je určitě jeden z důvodů, proč zvolit veřejnou dopravu,“ říká Michal Kortyš.

„Díky tomu, že jsme se zácvikem našich zaměstnanců v Pardubickém kraji začali už na jaře, tehdy ještě s využitím zapůjčené jednotky ze Středočeského kraje, zkrátili jsme čas mezi předáním nových vlaků a jejich nasazením do pravidelného provozu na minimum a první pardubické jednotky tak mohly vyjet do provozu už na konci června,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. „Sedm nových RegioFoxů znamená více než osm stovek nových sedaček pro cestující. Každý den pardubické Lišky najedou dohromady skoro 2 700 kilometrů,“ dodává Ješeta.