Vláda rozhodla o dostavbě JE Dukovany a vybrala vítěze. Optimistické scénáře mluví o zahájení stavby v roce 2028. Zejména v první fázi výstavby bude třeba dovést na staveniště ohromné množství stavebního materiálu jako je písek, štěrk, cement, betonové díly, ocel na armování… Tedy komodity u kterých je přeprava po železnici konkurenceschopná nákladní automobilové dopravě. To je ohromná šance pro železniční nákladní dopravce
Jak se připravuje Správa železnic na dostavbu JE Dukovany? A jaká opatření chystá na příjezdových tratích?

Cesta do Dukovan vede přes Rakšice

Nádraží Rakšice je na trati 244 z Brna – Střelic – Moravských Bránic do Hrušovan nad Jevišovkou-Šanov. Jednou za hodinu sem jezdí osobní vlaky z Brna. Jinak je tu minimální nákladní doprava. To vše by se opět mělo změnit s dostavbou elektrárny. Ve stanici totiž začíná vlečka do Dukovan. Postavena byla v roce 1978, aby umožnila navážet materiál a technologické celky na stavbu.
Do Rakšic se dá po železnici (rozumně) dostat ze třech směrů:
  • přes železniční uzel Brno a dále po trati 244 do Střelic a přes Moravské Bránice do Rakšic.
  • ze západu od Jihlavy (trať 240) kde se napojuje el. trať 225 z Havlíčkova Brodu, resp. ze Studence – trať 257 z Křižanova a
  • od jihu z Hrušovan nad nad Jevišovkou (244), kde se napojuje trať 246 Břeclav – Znojmo.
Na první pohled je nejjednodušší varianta cesta přes Brno, kde se sbíhají tratě ze všech směrů. Vlaky by pak pod dráty pokračovaly na Střelice. V ideálním případě by Správa železnic mohla pokračovat v elektrifikaci ze Střelic až do 24 km vzdálených Rakšic. Tím by umožnila jezdit elektrikou trakci až na začátek vlečky. Navíc je elektrifikace ze Střelic do Moravských Bránic dlouhodobým sledovaným směrem modernizace i pro osobní dopravu. Pokud by jednokolejná trať ze Střelic kapacitně nestačila, šlo by prázdné vozy, vytažené z vlečky, posílat zpět delší trasou přes Hrušovany na Břeclav, popřípadě přes Znojmo. Tím by se zajistil jednosměrný tok vozů.

Problémem je Brno a Vyškov

Ale (!) ve stejné době, jak bude probíhat výstavba dvou bloků JE Dukovny, tedy od roku 2028 a ve třicátých letech, bude probíhat i modernizace celého železničního uzlu Brno. Což samozřejmě ovlivní kapacity při průjezdu Brnem.
Mnohem závažnější problémem však může být modernizace trati z Brna přes Vyškov na Kojetín (Přerov). Zde se počítá se zahájením stavby už příští rok (2025). Pomalá jednokolejka bude nahrazena pořádnou dvoukolejnou tratí. Než to však bude, vyžádá si modernizace úplné přerušení provozu. Tato trať je nejkratší spojnici na Ostravsko. Pro návoz materiálu z Ostravska tedy bude zřejmě nejlepší jižní trasa přes Břeclav. Z Ostravy do Břeclavi pojedou vlaky přes Přerova a Napajedla, kudy vede kapacitní a rychlá trať 330. Nákladní vlaky by z Břeclavské stanice pokračovaly do Hrušovan nad Jevišovkou (246) a dál na sever (244) do Rakšic.

Pod dráty i z Břeclavi?

Počátkem srpna tohoto roku (2024) Správa železnic vypsala soutěž na zpracovatele projektu modernizace a elektrifikace 69km trati z Břeclavi přes Hrušovany n.J. do Znojma. Úsek trati z Břeclavi do Mikulova již prošel modernizací a zvýšením traťové rychlosti. Nabízí se tedy urychlit elektrifikaci z Břeclavi aspoň do Hrušovan n. Jevišovkou. To by nákladním dopravcům opět pomohlo a zlepšilo jejich konkurenceschopnost oproti nákladním autům.
Nejméně výhodná se jeví varianta dopravy po trati 240 z Jihlavy. Trať je jednokolejná, bez elektrifikace. Nyní sice pokračuje modernizace a elektrifikace 240 ze Střelic do Zastávky u Brna. Dokončena by měla být v prosinci 2024. Pokračování prací na Třebíč a Jihlavu je ale otázkou daleké budoucnosti.

Dostavba JE Dukovany jako šance pro železnici

Optimistické scénáře mluví o zahájení dostavby již v roce 2028. Zejména v první fázi výstavby bude třeba dovést ohromné množství stavebního materiálu.  V televizi již hovořili starostové z okolních obcí, které silnice budou rozšířeny či modernizovány tak, aby přenesly dopravní zátěž.
A co železnice? Jak se ale připravuje Správa železnic na dostavbu JE Dukovany? Jaká opatření chystá na příjezdových tratích? Zeptali jsme se proto jejího tiskového mluvčího, pana Dušana Gavendu.
  • Budou probíhat opravy či modernizace trati 244 do Rakšic, kde je začátek železniční vlečky do JE Dukovany?

„Správa železnic je připravena se aktivně zapojit do úprav a modernizace železniční infrastruktury, která naváže na výstavbu nových jaderných bloků. Jsme také připraveni optimalizovat stávající infrastrukturu tak, aby umožnila návoz materiálů po železnici, pokud o to bude investor, popřípadě budoucí dodavatel mít zájem.“

  • Zahájila již Správa železnic jednání s ČEZ, popřípadě dalšími aktéry? O jaký objem a frekvenci nákladních vlaků by se mohlo jednat?

„V této souvislosti komunikujeme se společností ČEZ a zástupci dotčených ministerstev, kraje a municipalit, abychom mohli specifikovat konečný rozsah potřebných úprav a jejich přesný časový rámec.“

  • Plánuje se modernizace stanice Rakšice, kde začíná vlečka do Dukovan?  V souvislosti s nárůstem objemu nákladní přepravy po jednokolejné trati, uvažuje se zvýšením úrovně zabezpečení trati 244, popřípadě i s instalací ETCS? Střelice jsou už pod dráty. Plánuje se elektrifikovat i zbylých 23 km do Rakšic, aby nákladní vlaky nemusely ve Střelicích přepřahat?

„Aktuálně se tak bavíme například o modernizaci stanice Rakšice a úpravě zabezpečovacího zařízení s cílem lepšího a kapacitnějšího zapojení vlečky do areálu elektrárny. Dále prověřujeme požadovaný rozsah elektrizací přilehlých tratí, které by měly mít pozitivní přínos pro nákladní železniční dopravu.“

  • Kdo to bude platit?

„Projektovou přípravu v tuto chvíli předpokládáme financovat prostřednictvím SFDI, v dalších krocích bychom hledali podporu z fondů EU. Nejprve ale bude nutné stanovit cílový rozsah modernizace železniční infrastruktury potřebný pro výstavbu nových jaderných bloků v Dukovanech.“

Děkuji za rozhovor
Pavel Boucník