Co dělat, když nejede vlak

Místo vlaku taxíkem. I to lze. Statistiky dochvilnosti vlaků na české železniční síti jsou v roce 2024 celkem příznivé, ale co dělat, když zrovna ten váš vlak uvázl na trati kvůli mimořádné události? Například proto, že někdo skočil pod vlak, auto na přejezdu, spadlý strom na koleje… a mnoho dalších, sice ojedinělých událostí, které však dokáží zastavit až desítky vlaků na mnoho hodin a řádně znepříjemnit živost stovkám až tisícům cestujícím.

Taxíkem místo vlakem

Od 1. února 2024 nabízejí České dráhy v případě mimořádnosti novou službu: dopravu taxíkem Liftago. Tato nová služba poskytne alternativní přepravu taxíkem do cílové stanice v případech, kdy železniční dopravu přeruší události jako nehody na přejezdech, poruchy na trati nebo srážky s osobami a nelze zajistit jiný druh přepravy. Díky této spolupráci navíc nebude nutné řešit proplácení cesty, vyúčtování proběhne mezi Liftagem a Českými drahami automaticky, cestující nezaplatí nic.

Jak postupovat, když místo vlakem pojedu taxíkem

  1. Jakmile dojde k mimořádné události, která znemožní pokračování v cestě vlakem, kontaktujte zaměstnance ČD (průvodčího, pokladní nebo přímo Centrální zákaznický servis Českých drah 221 111 122). Předejte jim na sebe kontakt a vyčkejte dalších instrukcí.
  2. Pokud se nepodaří zajistit jiný druh dopravy a vy se nacházíte v oblasti, kterou Liftago pokrývá (cca 80 % území ČR), Zákaznický servis ČD Vám objedná přepravu přímo. Informaci o přistavení vozidla a všechny další potřebné informace obdržíte od řidiče taxi. Za přepravu do 1 500 Kč neplatíte nic. Tato částka pokryje většinu standardních cest.
  3. V případě, že se ocitnete mimo dosah služby Liftago, zůstává možnost objednat si taxi tradičním způsobem – po získání takzvaného čísla souhlasu, které Vám zajistí průvodčí, pokladní nebo přímo zákaznický servis ČD. To je důležité proto, aby vám náklady na přepravu do výše 1 500 Kč / auto byly následně Českými drahami proplaceny.

Ubytování a poukázka na stravování

  • Není-li možné dokončit přepravu pomocí alternativní přepravy téhož dne, a je-li to za daných okolností uskutečnitelné, poskytne vám pověřený zaměstnanec ČD ubytovací voucher na smluvní ubytovací zařízení, případně máte nárok na přiměřenou náhradu za ubytování včetně nezbytného přesunu do místa ubytování (povolení vydá pověřený zaměstnanec ČD).
  • V případě zpoždění při příjezdu nebo odjezdu vlaku o více než 1 hodinu vám ČD poskytnou občerstvení v množství odpovídající čekací době, pokud je ve vlaku nebo ve stanici k dispozici nebo jestliže může být za přiměřených okolností dodáno. Občerstvení se zpravidla poskytuje formou voucheru, který lze uplatnit do 23:59 hod. následujícího dne u smluvních partnerů.
  • Bližší informace vám sdělí průvodčí zpožděného vlaku, zaměstnanci ČD ve stanici, nebo operátoři Centrálního zákaznického servisu na tel. 221 111 122.
  • Pokud jste nedostali do 100 minut od plánovaného odjezdu zpožděného nebo odřeknutého vlaku nebo přípojného vlaku informaci o dalším způsobu přepravy, můžete na základě vlastního rozhodnutí pokračovat v další cestě s jinými poskytovateli veřejné železniční nebo autobusové dopravy. Pokud lze využít veřejnou hromadnou dopravu, nelze využít taxislužby.
  • Máte právo na úhradu nezbytně nutných nákladů na alternativní přepravu. Pro proplacení je potřeba zaslat originály dokladů o zaplacení spolu s originály předmětných dokladů ČD nebo číslem karty, na jejímž čipu byly doklady nahrány. Podrobně zde.

Odškodnění za zpožděný nebo zrušený vlak

Kdy mám nárok na odškodnění? Jako cestující ve vlaku máte právo na náhrady dvojího druhu:

  1. když vám České dráhy neposkytnou službu za kterou jste si zaplatili, nebo
  2. při velkém zpoždění.

Neposkytnutí služby znamená, že jste si například zaplatili za cestování 1.třídou, ve vlaku měl být řazen vůz 1.třídy a nebyl. Odškodnění rovněž získáte, když máte místenku do vozu, kde měla být přípojka na 230 V a nebyla. Nárok na odškodnění máte i v případě nefunkčního připojení k internetu. Tady je to ovšem složitější, protože chyba by musela být na straně dopravce. A jak víme, když projíždíme volnou krajinou, kvalita připojení výrazně klesá. Odškodnění byste měli jisté jen v případě, že máte zakoupenou místenku do vozu, kde mělo být wifi a tento vůz připojení vůbec nenabízel. Podobně máte právo na odškodnění, když jste měli jet klimatizovaným vozem a tento nebyl, nebo klimatizace byla nefunkční.
I zde platí, že se musíte nejprve se svoji stížnosti obrátit na průvodčího. Průvodčí měl napřed nabídnout sedadlo v jiném voze, které dané služby nabízí. Pokud to nelze, máte nárok na kompenzaci ve výši 30 Kč. Můžete ale uplatnit nárok jen dvakrát. Například vůz měl být s wifi a klimatizován a nebyl.

Ve všech těchto případech musíte požádat o náhradu přímo u průvodčího vlaku. Ten vám ale nevydá peníze, ale poukázku na nákup dalších služeb ČD. Poukázku můžete uplatnit při nákupu jízdenky nebo při občerstvení v restauračním voze.

Závažnější dopad a proto i vyšší odškodnění získáváte při zpoždění vlaku. Velikost kompenzace pak závisí na zaplacené ceně, velikosti zpoždění a zda jste cestovali do zahraničí nebo po České republice.

  • u zpoždění 60 až 119 minut Vám náleží odškodnění ve výši 25 % z ceny jízdného, pokud cena jízdenky pro jednoho cestujícího činí nejméně 16 EUR v mezinárodní přepravě nebo 360 Kč ve vnitrostátní přepravě. Peníze dostanete formou dobropisu nebo na bankovní účet cestujícího
  • u zpoždění 120 minut a více Vám náleží odškodnění ve výši 50 % z ceny jízdného, pokud cena jízdenky pro jednoho cestujícího činí nejméně 8 EUR v mezinárodní přepravě nebo 180 Kč ve vnitrostátní přepravě. Peníze dostanete formou dobropisu nebo na bankovní účet cestujícího

Podrobněji, včetně dalších oblastí, kde máte nárok na odškodnění, naleznete na stránkách Českých dráh. Celé vyřízení žádosti o odškodnění lze provést elektronicky. Nemusíte nikam chodit. Zde si přečtěte jeden případ jak probíhalo řízení o odškodnění.