RegioPanter 690 – 691 s bateriemi
Ostrava, 11. června 2024
Na veletrhu Rail Business Days 2024 se představila první česká nízkopodlažní elektrická jednotka RegioPanter doplněná bateriemi. Stalo se tak během tiskové konference v ostravském Trojhalí Karolina za účasti Martina Kupky, ministra dopravy ČR, zástupců Český drah, Moravskoslezského kraje a Škoda Group. Nový vlak, který zvládne na baterie ujet 80 km, si jako první vyzkouší cestující v Moravskoslezském kraji. Jedná se o důležitý krok v regionální dopravy. RegioPanter může sjet z hlavní tratě a pokračovat na baterii po neelektrifikovaných tratí. Cestující už nemusí přestupovat. Doprava je rychlejší, pohodlnější a rovněž ekologičtější a efektivnější.
Pod trolejemi i na baterky
Vlaky využívající bateriový pohon jsou nejčistším řešením k nahrazení tradičních dieselových vozidel. Škodovka na vývoji bateriového vlaku pracovala několik let. Využila přitom již používaného RegioPantera, na jehož střechu umístila tři bateriové packy. Baterie se průběžně dobíjí jízdou pod trolejemi nebo rekuperací energie při brždění. Souprava s bateriemi je schopná ujet 80 km při maximální rychlosti do 120 km/h. Pohodlně tak pokryje regionální neelektrifikované tratě.
Detailní recenzi soupravy RegioPanter 690 – 691 si přečtěte zde.
„RegioPantery už nyní zkvalitňují cestování na našich regionálních tratích. Jejich vývoj ale neustává a těší mě, že jsme dnes představili novou jednotku doplněnou o trakční baterie. Tyto vlaky budou vůbec poprvé nasazené na trati Ostrava – Studénka – Veřovice a umožní, aby lidé nemuseli přestupovat ve Studénce a dojeli elektrickou jednotkou i na trati, která není plně elektrifikovaná. Je to cesta k většímu pohodlí cestujících a dopravě s menší zátěži pro životní prostředí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
„Železnice je nejekologičtější formou dopravy a RegioPantery doplněné bateriemi ji v tom posouvají zase o kousek dál. České dráhy budou prvním dopravcem u nás, který letos v prosinci čtyři vlaky s bateriovými články nasadí do provozu. Naváže na ně pak dodávka patnácti, tentokrát už kompletně bateriových vlaků. Výhodou těchto jednotek je možnost nasadit je na linky, které jsou elektrizované jen zčásti. Cestujícím díky tomu odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
„Oceňuji, že moderní bateriové soupravy poprvé vyjedou na koleje v rámci republiky právě v našem regionu. Moravskoslezský kraj bohužel stále patří mezi oblasti s nejhorší kvalitou ovzduší. Čistá mobilita je jednou z možností, jak naše životní prostředí zlepšovat. Věřím, že se vlaky osvědčí, a že bude takových vlaků na naší železnici stále více. Moravskoslezský kraj bude v rámci svých možností elektrifikaci tratí a využívání bateriových souprav podporovat. A to nejen kvůli zmiňovaným ekologickým dopadům, ale i kvůli efektivitě dopravy a komfortu našich cestujících,“ říká hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.
Bez přestupů
Výhodou elektrické jednotky s bateriemi je možnost nasazení na linky, které kombinují elektrifikované a neelektrifikované tratě. To výrazné zvýší pohodlí, protože cestujícím odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou. V regionu vzniknou nová přímá spojení, např. z Ostravy do Veřovic, z Krnova do Českého Těšína nebo z Ostravy do Nového Jičína.
„Elektrické jednotky opatřené bateriemi nabízejí cestujícím komfort zejména tím, že eliminují nutnost přestupů tam, kde je část železniční sítě elektrifikovaná a část ne. Jsou ekologickou náhradou za dieselové vlaky. Pomáhají zlepšovat kvalitu ovzduší a tím i plnit klimatické cíle, které si společnost nastavila. Vývoji bezemisních řešení jsme se ve Škodovce vždycky věnovali, a i nadále pro nás tato oblast zůstává prioritou,“ říká Petr Novotný, CEO Škoda Group.
„S výrobou vozidel s bateriemi máme dlouholetou zkušenost. V portfoliu máme bateriové tramvaje, které jezdí v tureckých městech Konya a Eskişehir. Trakční baterií vybavujeme i tramvaje ze zakázky pro německý dopravní podnik rnv. Mezi naše důležité produkty pak patří bateriové trolejbusy a elektrobusy, kterých jsme dohromady dodali již více než 300 a najdeme je prakticky po celé Evropě. Bateriové vlaky jsou tak dalším logickým krokem v tom, jak zužitkovat naše know-how a ukázat našim partnerům, že jsme dnes schopní nabídnout ekologickou alternativu téměř každého dopravního prostředku,“ doplňuje Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva a President regionů CZ/SK a Central East ve Škoda Group.
Nízkopodlažní RegioPanter osazená bateriemi má všechno, na co jsou cestující zvyklí z jiných vlaků. Nabízí nízkopodlažní a bezbariérové vstupy i interiér, slušná sedadla i informační systém. Cestující budou moci využít také prostornou toaletu navrženou i pro vozíčkáře. Z pohledu bezpečnosti je souprava vybavená i kamerovým systémem, zabezpečovacím systémem ETCS a systémem automatického vedení vlaku ATO.
Technické parametry dvouvozové jednopodlažní jednotky RegioPanter osazené bateriemi
Rozchod: 1 435 mm
Délka jednotky: 52 900 mm
Šířka skříně: 2 820 mm
Výška vozu: 4 260 mm
Výška nástupní hrany od TK: 580 mm
Počet sedadel (z toho první třída): 140 (8)
Celkový počet cestujících: 323
Počet míst pro ortopedické vozíky: 2
Počet míst pro jízdní kola/kočárky: 9/4
Instalovaný výkon: 4 × 340 kW
Maximální rychlost: 160 km/h v trolejovém režimu, 120 km/h v bateriovém režimu
Jmenovité napětí troleje: 3 kV DC/ 25 kV 50Hz
Podrobnou recenzi nového RegioPanteru najdete v tomto příspěvku.
Napsat komentář